Piecu gadu laikā – 32 jauni produkti no čiekuriem

Mītavas čiekurs” ir ģimenes uzņēmums Jelgavas novada Svētes pagastā, tajā no čiekuriem top vairāk kā 30 dažādi imunitāti stiprinoši produkti. “Šeit mēs gatavojam dažādus produktus imunitātei un augšējiem elpceļiem no priežu čiekuriem, nu jau gan ne tikai no priedēm, bet no dažādām dabas veltēm,” par savu uzņēmumu stāsta Mītavas čiekura” saimnieks Reinis Artimovičs. 

“Stāsts sākās ar to, ka vecākais puika Jēkabs pirms astoņiem gadiem saslima, klepus viņam ilgstoši nepārgāja, ķērāmies pie aptieku sīrupiem, pēc tam pie antibiotikām un tad jau sākām meklēt alternatīvas, atradām internetā tādu priežu čiekuru sīrupu, kuru ražo Krievijā, Sibīrijā, kurš esot ļoti labs imunitātei un augšējiem elpceļiem.”

Tad radās doma pašiem gatavot čiekuru sīrupu. Tas tad arī bija uzņēmuma pirmais produkts. Šobrīd produktu klāsts ir audzis, klāt nākuši dažāda veida ievārījumi, konfektes, zefīrs. “Čiekurā ir četras labas īpašības, tā ir ēteriskā eļļa, tas ir sveķis, tas ir C vitamīns un miecvielas. Ko viņš dara? Viņš palīdz mīkstināt elpceļus, ir vērtīgs imūnsistēmai un tad, kad ir klepus, saaukstēšanās, kakls sāp, tad šīs te slimības palīdz izārstēt. Šobrīd mums ir 32 produkcijas veidi, bija vēl mazliet vairāk, bet šobrīd saprotam, ka esam izauguši pārāk lieli, bet mēs šeit ražošanā strādājam ar sievu divi vien. Lai noturētos līmenī, šobrīd ir 32 produkti, paši populārākie un interesantākie.”

Gatavojot jaunus produktus, Reinis saprata, ka vajadzīgas ir arī zināšanas, jo nebija jau tā, ka viss aiziet kā pa diedziņu, tā sākot gatavot čiekurus šokolādē, tie nebija kārtīgi nožāvēti, bet produkts jau bija klientiem izsūtīts. “Kad cilvēki vēra vaļā, tur viss bija sapelējis, sabojājies, jo čiekuri nebija pareizi nokarsēti, tajos bija milzīgs mitrums, šis mitrums bija radījis perfektu vidi pelējumam. Tā mums gadījās, bija jāuzklausa daudzi neapmierināti zvani, sūdzības, bet šim visam mēs izgājām cauri ar Jelgavas Biznesa inkubatora palīdzību, kur citi ražotāji pastāstīja par savām problēmām, tad sapratām, ka šis tāds nieks vien ir.”

Lai iegūtu zināšanas jaunu produktu radīšanā, Reinis devās studēt uz Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti. “Mītavas čiekurs” ir ģimenes uzņēmums, un tā pamatā ir roku darbs, tad strādāt nākas visai ģimenei.

“Puiši palīdz ļoti, meita gan vēl maza, puiši līmē etiķetes. Šad tad, kad ir brīvlaiks no skolas vai vasaras brīvlaiks, tad palīdz arī ražošanā, galvenais jau ir darbu iemācīt, tad jau nav svarīgi, vai viņi gatavos čiekurus, vai kaut ko citu. Galvenais, lai ir izpratne, par to, kas ir darbs, kā jāpelna nauda.”

Lai attīstītu savu ražotni, Reinis uzsver, ka ļoti būtisks bija iegūtais Eiropas Savienības atbalsts. “Pirmo projektu mēs uzrakstījām un iegādājāmies vārīšanas katlu, kas patiesībā ir siera pasterizācijas katls, jo nav tāda priežu čiekuru vārīšanas katla, kā arī iegādājāmies dozatoru jeb pildīšanas iekārtu, un šīs te iekārtas ļoti atvieglo mūsu darbu, divu cilvēku vietā var strādāt viens cilvēks un dienas laikā var saražot apmēram desmit reizes vairāk, kā iepriekš. Tad mēs uzrakstījām vēl vienu projektu caur LAD un iegādājāmies žāvēšanas iekārtu, nupat esam realizējuši trešo projektu – čiekurnīcu. Tā mums ir ekskursiju telpa, šo terasi mēs uzbūvējām tūristiem, sākotnēji mēs uzņēmām ārā, ziemā bija grūtāk, it sevišķi tad, kad Jelgavā ir Ledusskulptūru festivāls, tad ir ārkārtīgi daudz tūristu ne tikai no Latvijas, bet visas Baltijas, tad šeit tos simtus cilvēkus turēt ārā bija diezgan skarbi. Tas atbalsts ir būtisks, jo paši mēs to nevarētu atļauties, tas ir ārkārtīgi svarīgi tieši šādiem maziem uzņēmumiem, kuri sāk kaut ko darīt, kuriem nav pašiem savu milzīgu uzkrājumu, tas dod tādam palēcienam.”

Izaugsme “Mītavas čiekuram” ir bijusi strauja, tagad arī tūrisms, piecu gadu laikā no viena produkta – čiekuru sīrupa –, līdz 32 produktiem. “Darbs ir visu cauru gadu, ziemas beigas, tad sākas priežu pumpuru ievākšana februāris, marts, pēc tam ir čiekuru ievākšana – maijs, jūnijs, tad vasarā ir ļoti daudz pilsētas svētki, festivāli, aktīva braukšana pa pasākumiem, tad sākās rudens, kad sākas iesnas, klepus un mums sākas milzīgs pieprasījums pēc produkcijas, tad tuvojas Ziemassvētki, kad ir milzīgs pieprasījums tirdzniecībā, jā, nu vairāk vai mazāk janvāris, februāris mums ir tāds mierīgāks, bet visu gadu ir ko skriet. Mūsu Latvijas daba ir neizmērojama, mums vienkārši pietrūkst zināšanu un jaudas, es ticu, ka tam vēl ir perspektīva un attīstība, jo pasaule mainās, atkal mums ir jauns izaicinājums priekšā – cilvēki prasa bezcukura produktus, pie tā mēs aktīvi strādājam.”