Automobilis nav ledusskapis, bet dzesēšanas sistēmai vajadzētu strādāt

Cilvēkam jau pēc rūpnīcas uzstādījumiem nekad nevar būt labi! Ja dzīvo pie jūras, tad vēlies kalnus. Ja lido ar lidmašīnu, tad skumsti pēc ceļojuma ar kuģi. Ja aiz loga ir plus divdesmit deviņi, tad visi vienā balsī noelšas – cik labi būtu, ja tagad uzsnigtu sniegs! Varētu uzlikt visus kazino spēļu žetonus uz to, ka jau pirmajās karstajās dienās lielākā daļa sāks gausties un piesaukt pelēkus lietus mākoņus. Protams, arī vēsumu gribēs katrs otrais.

Daudziem automobiļa vēsināšanas ierīce šķiet primitīva uzparikte – iepūt gāzi un salsti uz nebēdu. Taču patiesībā kondicionieris ir konstrukcija, kurai uzmanību jāpievērš ne mazāk, kā jebkuram citam automobiļa mezglam.

Bieži vien pat samērā jaunu automobiļu īpašnieki dodas pie kondicioniera uzpildītāja katru pavasari, jau tuvāk rudenim no kārotā vēsuma maz kas palicis pāri. Meistari zina stāstīt, ka ir arī tādi, kas pamanās gada siltajā sezonā uzpildīt aukstuma ierīci pat vairākas reizes. Tas liecina vienīgi par to, ka kaut kas nav kārtībā ar konkrēto automašīnas mezglu. Vai arī paši esam pret to izturējušies nevērīgi.

Uzpildīt auto kondicionēšanas sistēmu ir gatavs teju jebkurš serviss. Cena par iztērēto gāzi un padarīto darbu varētu būt plus mīnus līdzīga. Taču rezultāts gan var atšķirties radikāli. Lielākoties pat neveiksmīgas uzpildes gadījumā meistari no jums paprasīs samaksāt par šo pakalpojumu, noplātot rokas, ka nav viņu vaina, ja jūsu auto kondicionieris nav darba kārtībā.

Lūk arī padomi, kas jāievēro uzpildot kondicionieri.

1) Ja vien neesat vairāk kā pārliecināts, ka kondicionēšanas sistēma ir ideālā stāvoklī, pirms uzpildes noteikti vajadzētu veikt pilnu sistēmas diagnostiku. Nemaz nerunājot par iespējamiem lielākiem sistēmas defektiem, pietiek ar mikroplaisiņu kādā blīvē vai savienojumā, lai gāzes uzpilde būtu lieka naudas tērēšana. Gāze ir spējīga atrast pat molekulu lieluma ceļu, pa kuru izlauzties brīvībā, tāpēc zināmā laika sprīdī sistēma atkal būs tukša. Jebkurā gadījumā, diagnostika būs finansiāli izdevīgāka, kā gāzes uzpilde vairākas reizes sezonā.

2) Pārliecinieties, ka līdz ar gāzes uzpildi, tiek papildināts arī kondicioniera eļļas līmenis. Kondicionēšanas sistēmās izmantotā gāze ir ļoti sausa, tāpēc bez papildus eļļošanas jau drīz vien sistēmas elementi pārkaltīs un sasprēgās, tādējādi radot gāzes noplūdi, kas nenoliedzami novedīs pie kārtējā sistēmas remonta.

3) Palūdziet meistaru vizuāli aplūkot kondicionēšanas sistēmas pievadus, kas parasti izgatavoti no metāla! Ņemot vērā pamatīgo ārējā gaisa un sistēmas temperatūras kontrastu, ierīces pievadi mēdz pārklāties ar kondensātu, kas ātri vien noved pie korozijas. Tāpēc būtu vēlams apstrādāt sistēmu pievadus, ieskaitot sistēmas radiatoru, ar kādu antikorozijas līdzekli. Viens no labākiem risinājumiem varētu būt pietiekami universālais KROWN pretrūsas apstrādes līdzeklis T40, kurš pasargās sistēmu no tiešas kondensāta iedarbības. Skaidra lieta, ka katrs var izvēlēties savu apstrādes līdzekli, taču jāatceras – pat visprimitīvākā apstrāde būs labāka par bezdarbību!

4) Pilnīgi noteikti vajadzētu izvēlēties servisu, kas specializējas šāda veida darbiem, lai izvairītos no vairākkārtīga meistaru apmeklējuma un liekiem tēriņiem. Kā jebkurā specializētā nozarē, arī kondicionēšanas ierīču apkopē ir savi knifi, kas bieži vien nav zināmi tā dēvētajiem universālajiem servisiem.

5) Ja sistēma kādu laiku nestrādā, ir lielākas bažas, ka bez papildus remonta neiztikt. Jo ilgāk sistēmai nav veikta apkope, tā bijusi dīkstāvē, jo bažas pieaug un iespējamā remonta izmaksas arī.

Vai gaisa kondicionēšana automobilī ir kaitīga mūsu veselībai? Dažiem cilvēkiem sauss gaiss var nodarīt zināmus kaitējumus. Piemēram, astmas slimniekiem. Taču visbiežāk par šādu iespējamu reakciju būs pabrīdinājis ārsts. Tad gluži loģiski jāmeklē cits veids, kā sēžot pie stūres saglabāt mundrumu.

Arī jebkura pārmērība ne pie kā laba nenoved. Neapdomīgi izvēloties īpaši dzesētu gaisu karstā laikā viegli tikt pie prāvām iesnām, saaukstēties vai pamatīgi apsaldēt kāju un roku nervus. Tāpēc zinoši cilvēki iesaka auto salonā izvēlēties gaisa temperatūru, kas no ārpusē esošās atšķiras ne vairāk par pieciem grādiem. Tātad, ja aiz loga ir plus trīsdesmit, tad optimālā salona temperatūra varētu būt ap 25 grādiem pēc Celsija.

Daudzos pētījumos par klimata ietekmi uz satiksmes drošību tiek analizēti apstākļi uz ceļa lietus laikā. Tomēr vasaras augstā temperatūra arī var ietekmēt autovadītājus, un to nevajadzētu ignorēt.

Kā karstums ietekmē satiksmes drošību?

Karsts laiks var ietekmēt gan garīgo stāvokli, gan fizioloģisko reakciju. Augsta temperatūra rada paaugstinātu aizkaitināmību pie stūres, miegainības sajūtu un koncentrēšanās spējas zudumu. Tas ir cieši saistīts arī ar spēju vadīt automašīnu un ietekmē, piemēram, reakcijas laiku, kas var ievērojami kļūt garāks. Ilgstoša karstuma laikā braucienus parasti plānojam citos, dažkārt neierastos laikos, kas apvienojumā ar īsāku un ne tik kvalitatīvu miegu, ko izraisa augstās temperatūras naktīs, rada daudz lielāku nogurumu, esot ceļā.

Ko var darīt?

Laika apstākļus mēs nevaram ietekmēt, taču varam ierobežot karstuma negatīvo ietekmi, kad esam pie stūres.

Karstās dienās optimālo temperatūru transportlīdzeklī ļauj uzturēt gaisa kondicionēšana vai ventilācija. Tomēr jāņem vērā, ka temperatūras starpība starp auto salonu un āra temperatūru nedrīkst būt pārāk liela, jo tā var negatīvi ietekmēt veselību.

Kad ārā ir karsts, sēdieties pie stūres elpojošās drēbēs no dabīgiem audumiem un gaišās krāsās. Neaizmirstiet par šķidrumu uzņemšanu un atcerieties, ka, izkāpjot no automašīnas, tajā nedrīkst atstāt ūdens pudeli tiešos saules staros, piemēram, uz priekšējā paneļa.

Automašīnu vajadzētu novietot ēnā, var noderēt paklājiņi un saulessargi. Pametot automašīnu, jāņem vērā, ka karstā laikā temperatūra aizslēgtā transportlīdzekļa salonā ir daudz augstāka nekā ārpusē, tāpēc nekādā gadījumā nedrīkst tajā atstāt bērnu, pat dodoties prom no automašīnas uz dažām minūtēm. Novietojot automašīnu ēnā vai atverot logu, temperatūra automašīnā var nedaudz pazemināties, taču šādā situācijā ar to noteikti ir par maz – maza bērna atstāšana slēgtā transportlīdzeklī pat uz īsu laiku var beigties traģiski. Šādi apstākļi ir ļoti bīstami arī mājdzīvniekiem, iepriekš minētais attiecas arī mājas mīluļu turēšanu automašīnā karstā laikā.

Pareiza transportlīdzekļa sagatavošana

“Jāpārliecinās, ka automašīnas tehniskie šķidrumi ir pietiekamā daudzumā un riepās ir atbilstošs gaisa spiediens. Braukšana ar nepietiekami uzpildītām riepām palielina degvielas patēriņu un rada nevienmērīgu protektora nodilumu. Daudzi autovadītāji vasaras laikā brauc ar ziemas riepām, taču atcerieties, ka tad ziemas riepas nolietojas daudz ātrāk, tās pārmērīgi uzkarst un zaudē parametrus,” stāsta Renault Drošas braukšanas skolas direktors Ādams Bernards.

Līdz pamatīgiem plusiem gan jau vēl kāds brīdis jāpagaida, taču labāk būt tam sagatavotiem laikus. Jāņem vērā tāds sīkums kā garas rindas pie jau minētās kondicionieru uzpildes tad, kad aiz loga saule iesilda daudz spēcīgāk kā ierasts. Sēdēt karstā automobilī vairāku stundu garā rindā ir daudz sliktāk, kā paveikt to visu jau tagad un mierīgu sirdi ar platu Holivudas smaidu sejā gaidīt īstās vasaras atnākšanu!