Par obligātu aizsargķiveru lietošanu velosipēdistiem un skrejriteņu vadītājiem domas dalās

Plašas diskusijas raisījis Satiksmes ministrijas izvirzītais priekšlikums par obligātu ķiveru lietošanu visiem velosipēdu un elektroskrejriteņu vadītājiem. Šonedēļ gan ministrijas pārstāvji jau ziņo, ka neplāno uzlikt neizpildāmas normas, tāpēc šobrīd uzsvars tiek likts uz obligātu prasību lietot aizsargķiveres bērniem un jauniešiem. 

Vairumā ceļu satiksmes negadījumu, kuros iesaistīti velosipēdisti un elektroskrejriteņu vadītāji, smagas traumas gūst cilvēki bez atbilstošiem aizsarglīdzekļiem. Lai aktualizētu velosipēdistu un elektroskrejriteņu vadītāju drošību uz ceļa, Satiksmes ministrija rosina pārskatīt Ceļu satiksmes noteikumus par aizsargķiveres lietošanu, pārvietojoties ar velosipēdu vai elektroskrejriteni. Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļas rakstisks komentārs: “Gan Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) statistika, gan mediķu satraukums par pieaugošo bērnu un jauniešu traumu skaitu, ir pamatojums nepieciešamajām izmaiņām ceļu satiksmes noteikumos attiecībā uz drošības pasākumiem.”

ReTV uzrunātie iedzīvotāji Valmierā atzīst, ka aizsargķiveres ir nepieciešamas ikvienam, piekrītot arī sākotnējai idejai par obligātu aizsargķiveru lietošanu visiem velosipēdu un elektroskrejriteņu vadītājiem.

Kopumā sabiedrībā domas gan dalās par obligātu aizsargķiveru izmantošanu pilnīgi visiem velobraucējiem. Jau ziņojām, ka apvienība “Pilsēta cilvēkiem” ir pret šādu ierosinājumu. Tā gan nav pret ķiveru lietošanu kā tādu, bet atbalsta to lietošanu bērniem, gan arī cilvēku brīvprātīgu izvēli tās valkāt. Apvienībasprāt, problēmas cēlonis ir neatbilstoša ielu infrastruktūra, nevis aizsargķiveru neesamība. “Tas, ka kāds var nokrist, ir pilnīgi normāli, tā notiek. Lai viņš nenokrīt automašīnai priekšā, lai nav tā, ka, braucot pa veloceļu, ir izbrauktuves no teritorijām, veikaliem, krustojumiem, kur auto ir prioritāte, kur nav fiziski skaidri saprotams, kāda ir tā kārtība,” saka apvienības “Pilsēta cilvēkiem” valdes priekšsēdētājs Kārlis Krēķis.

Valsts policija rakstiskā komentārā norāda, ka Satiksmes ministrijas virzītie grozījumi par obligātu aizsarķiveru lietošanu elektroskrejriteņu un velosipēdu lietotājiem būtu atbalstāmi. “Tā kā šobrīd nav pilnībā sakārtots infrastruktūras jautājums, kas attiecas uz velosipēdu un skrejriteņu vadītājiem, Valsts policija noteikti atbalsta to, ka ķivere ir obligāta – it īpaši tad, kad šie satiksmes dalībnieki pārvietojas pa brauktuvi. Valsts policija iespēju robežās uzrauga visus satikmses dalībniekus. Tāpat, ja tiks pieņemtas konkrētās izmaiņas, Valsts policija savu iespēju robežās turpinās šo ikdienas kontroli, ņemot vērā arī jaunās prasības.”

Satiksmes ministrija gan šobrīd ziņo, ka sarunu un diskusiju rezultātā tā neplāno noteikt obligātu ķiveru lietošanu visiem elektroskrejriteņu un velosipēdu vadītājiem. Pieaugušajiem velosipēdu un elektroskrejriteņu vadītājiem prasība izmantot aizsargķiveri būs ieteikuma formā, bet obligāta prasība tā būs bērniem un jauniešiem līdz 18 gadu vecumam. Kā piemēru ministrija min Nīderlandi, kas plāno ieviest obligātu aizsargķiveres lietošanas prasību tikai 2024.gadā. “Valstu, kur ir plaša un intensīva velosatiksme, kā Nīderlande, piemēri rāda, ka sabiedrība pie ķiveru valkāšanas paraduma pierod pakāpeniski. Sākotnēji norma darbojas labāk, kamēr tai ir ieteikuma raksturs. Nīderlandes mērķis ir padarīt ķiveres valkāšanu par sociālu normu. Uz to tiecas arī Latvija, tādēļ izvēlēta pieeja ieviest normas pakāpeniski pa soļiem.”

Likuma grozījumu saskaņošanas procesā piedalās pārstāvji gan no CSDD un Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas, arī iekšlietu ministrijas, Valsts policijas, kā arī citi nozares pārstāvji un nevalstiskās organizācijas. 



Foto: Freepik; ilustratīvs