Aizsvīduši automobiļa stikli. Vai vainīga vakardienas ballīte?

Kāpēc svīst automobiļu stikli? Uz šo jautājumu atbildēs ikviens un nekavējoties – kāds vakar jautri pavadījis laiku! Un savā ziņā taisnība jau ir. Ja lietots alkohols, tad no izelpas logi aizsvīst pat vasarā. Arī tad, ja kārtējais “iemetiens” veikts iepriekšējā vakara un ne tikko svaigi neatejot no kases. Šī teorija noteikti patīk policistiem, jo, pamanot aizsvīdušus auto logus, ir liela garantija tikt pie dzērājšofera un sastādīt protokolu. Savukārt mēs par to varam vien priecāties, jo par vienu apdraudējumu mūsu ielās un ceļos būs mazāk.

Un tomēr ne vienmēr pie vainas ir alkohols. Bieži vien paši esam aizmirsuši veikt šādas tādas manipulācijas ar automobili un nu salonā jāsamierinās ar netīru zeķu, puvušas gaļas un izlijuša rūgušpiena eksotisko smaržu kokteili. Baktērijas nekad nav bijušas īpaši draudzīgas cilvēka organismam, vēl jo vairāk, ja tās ieelpojam kopā ar jau tā ne īpaši veselīgo pilsētas gaisu.

Kā liecina automehāniķu stāstītais, liela daļa autobraucēju pat nenojauš, ka bez eļļas, gaisa un degvielas filtra, automobilī meklējams vēl ceturtais – salona filtrs. Filtrs, kurš rūpējas, lai sēžot pie stūres mēs ieelpotu pēc iespējas mazāk ārējo putekļu, sodrēju un citu mehānisko piesārņojuma daļiņu. Un, ja jau kāds nezina, ka šāds filtrs eksistē, tad arī pilnīgi noteikti šo mezglu neviens gadu gaitā nav nomainījis!

Gaiss ir pilns ar putekļiem, smalkām smiltīm, ziedputekšņiem, sīkām metāla daļiņām un daudzām citām drazām, ko veiksmīgi uzkrājam organismā elpojot caur degunu vai muti. Ja traucamies automobilī ar ātrumu virs 30 kilometriem stundā, gaisa piesārņojuma vērpetes ir jo kaitīgākas un aktīvākas. Nepieļaut šīm sīkajām daļiņām nonākt automobiļa salonā un pasargāt mūsu elpvadus – tāds ir patiesais salona filtra uzdevums.

Būsim godīgi – nomainīt salona gaisa filtru nav no vieglajām nodarbēm. Daudzos automobiļos tas ir ne tikai grūti aizsniedzams, bet tik pat grūti atrodams. Daļai spēkratu salona filtrs pieejams no ārpuses caur gaisa ieplūdes resti pie vējstikla. Pareizāk sakot, noņemot šo resti un veicot dažas veiklas rokas kustības. Taču mūsdienu automobiļiem lielāko tiesu šis filtrs aizsniedzams no iekšpuses.

Piemēram, dažam labam Renault modelim pie salona gaisa filtra var piekļūt demontējot un izņemot cimdu nodalījumu, atvienojot ne vienu vien gaisa padeves kanālu un noguļoties starp pasažiera sēdekli un priekšējo paneli. Tiesa gan, šiem pašiem modeļiem arī tuvās gaismas spuldzīte maināma caur riteņu arku un pilnīgi uz tausti!

Automobiļu ražotāji rekomendē salona filtra nomaiņu ik pēc divdesmit vai divdesmit pieciem tūkstošiem nobrauktu kilometru.  Vienota sistēma neeksistē, tāpēc prātīgāk ielūkoties cimdu nodalījumā atrodamajā automobiļa lietošanas instrukcijā. Ražotājs noteikti būs sniedzis rakstiskas rekomendācijas. Taču patiesajā dzīvē viss notiek savādāk. Ir liela atšķirība vai šie 20 000 kilometru tiek nobraukti trīs mēnešos vai divos gados. Tik pat liela nozīme ir izvēlētajiem ceļiem. Lielpilsētās, kur gaisa kvalitāte parasti ir vissliktākā, salona filtra nomaiņa iespējams būs nepieciešama pat reizi gadā vai biežāk. Tas pats sagaida tos autobraucējus, kuru ikdienas ceļi ved pa tuksnesīgu apvidu vai grants ceļiem. Var neiet pie zīlnieces, lai saprastu, ka filtrā ātri vien izveidosies pamatīgs slānis putekļu, kas ne tikai neļaus salonā ieplūst netīrumiem, bet neļaus salonā ieplūst nekam. Tajā skaitā arī gaisam.

Daži automehāniķi iesaka šo procedūru veikt pat divas reizes gadā – rudenī pēc nobirušo lapu sezonas un pavasarī, kad teju teju gribēsim atvēsināt salona gaisu ar kondicionēšanas sistēmu. Der atcerēties, ka arī auto ventilācijas sistēma ir dažādu parazītu perēklis, kur baktērijas mitrumā un siltumā jūtas kā septītajās debesīs. Starp citu, arī tas varētu būt viens no iemesliem, kādēļ automobilī ir slikta smaka un aizsvīst logi, tāpēc pavasaris ir īstais laiks, lai kārtīgi iztīrītu ventilācijas sistēmu ar speciāli tam paredzētu ķīmiju.

Vasarā šāda situācija galvenokārt iespaido salona klimatu. Lai arī dzesēšanas sistēma strādā ideāli, salonā būs silts un smacīgs. Aukstums gluži vienkārši kopā ar gaisu iestrēgs filtrā un pa ventilācijas lūciņām plūdīs vārga un ne visai vēsa gaisa straumīte.

Ziemā situācija varētu būt vēl bīstamāka. Turklāt vārdu tiešajā nozīmē. Gaisa kondensāts jeb mitrums vēsā laikā tā vien centīsies nosēsties uz vēsajiem stikliem, aizklājot pilnvērtīgu skatienu uz ceļu. Tad talkā tiek ņemts sūklis, speciālas plastikāta lāpstiņas, mitrumu uzsūcošie spilventiņi un sazin kas vēl. Nekāds vērā ņemamais rezultāts sasniegts netiek jebkurā gadījumā. Pie vainas tieši tas pats, kas vasaras karstumā – nepietiekama gaisa padeve ventilācijas sistēmā.

Nenoliedzami arī pavasarī aizdambējies salona gaisa filtrs nav nekas patīkams. Vispirms jau straujās temperatūras maiņas, kas rada kondensātu un liek stikliem pārklāties ar maziem pilieniem. 

Dabā pastāv vairāku veidu salona filtri. Gan tādi, kuri vairāk atgādina sarullētu tualetes papīru, gan nopietnāki izstrādājumi un pat aktīvās ogles filtri. Rezultāts gandrīz visos gadījumos ir vienāds, jo šādi filtri nespēj attīrīt gaisu no kaitīgiem ķīmiskiem elementiem. Nu kaut vai priekšā braucošā transporta izplūdes gāzēm. Cita lieta, ka visi trīs veidi pasargās no lielāka izmēra piesārņojumu – jau uzskaitītajiem putekļiem, sodrējiem, ziedputekšņiem un veselībai kaitīgiem gaisa piemaisījumiem.

Kā jau mūsdienās pieņemts, plašajās interneta dzīlēs varam atrast smalki detalizētu video pamācību kā katrā konkrētajā modelī salona filtrs maināms. Liela daļa ar šo uzdevumu tiks galā bez lielas piepūles. Taču ne visiem ir nepieciešamie instrumenti un īstais ķēriens, tāpēc viens no ātrākajiem un vienkāršākajiem salona filtra nomaiņas ceļiem būs profesionāla automehāniķa apmeklējums. Visticamāk šāda darbība aizņems pavisam nedaudz laika un izmaksās ne vairāk, kā degvielas uzpildes stacijas kafija ar sviestmaizi. Taču rezultāts ir tā vērts, jo atšķirībā no salona filtra, mūsu plaušu nomaiņas komplekti veikalos nav nopērkami!