Ventspils – vienīgā valstspilsēta bez vilciena uz Rīgu

Ventspils pašvaldība šobrīd seko iedzīvotāju iniciatīvai platformā “manabalss.lv”, kur notiek parakstu vākšana, lai atjaunotu vilciena satiksmi starp Ventspili un Rīgu. Lai arī stacija ir saglabājusies, sliežu ceļš apkalpo tikai kravas vilcienus, tādējādi – uz Rīgu ventspilnieki jau vairāk nekā desmit gadu garumā var nokļūt tikai un vienīgi ar autobusu. Pašvaldība sola situāciju izvērtēt, tomēr uzsver pasažieru pārvadājumu ar autobusiem kvalitāti. 

Ventspils ir vienīgā Latvijas valstspilsēta, kurai nav pasažieru pārvadājumu pa dzelzceļu uz galvaspilsētu Rīgu. Šobrīd turpinās parakstu vākšana, lai atjaunotu vilciena satiksmi galvaspilsētas virzienā. Parakstu vākšana uzsākta vietnē “manabalss.lv”. Līdz šodienai savāktas vairāk nekā 2500 balsis, kas nozīmē, ka iniciatīva tiks iesniegta Satiksmes ministrijā.

Vilciena satiksme ar Rīgu īslaicīgi tika uzsākta 2008. gadā. Vairākās dzelzceļa stacijas ēkās, kas joprojām bija saglabājušās pie sliežu ceļa, toreiz bija pulcejušies Ventspils un Talsu novada ļaudis, kas ar gavilēm atbalstīja politiķus valsts budžetam nedraudzīgajā un dārgajā lēmumā – dotēt vilciena satiksmi. Tomēr nauda šim projektam pietrūka visai ātri – jau 2010. gadā pasažieru vilcienu satiksme ar Ventspili ir pārtraukta.

Parakstu vācēji uzskata, atjaunojot vilciena satiksmi starp Ventspili un Rīgu, tas uzlabotu kurzemnieku dzīves kvalitāti, piestājot pa ceļam vēl vairākās vietās. Šo iniciatīvu uzsākusi analizet arī Ventspils pašvaldība, jau tiekoties ar uzņēmuma “Latvijas dzelzceļš” vadību. Kurzemnieku iespējas tuvākajā laika tikšot pārrunātas arī ar VAS “Pasažieru vilciena” vadību. Ventspils valstspilsētas domes priekšsēdētājs Jānis Vītoliņš: Jāsaka, ka es ar VAS “Latvijas dzelzceļš’’ valdes priekšsēdētāju Rihardu Pļavnieku tikos jau pagājušajā gadā. Mēs pārrunājām šo iniciatīvu, bet tā bija tikai ideja. Tomēr ir jāņem vēra, ka pašlaik satiksmi ar Rīgu ventspilniekiem nodrošina pašvaldības kapitālsabiedrība “Ventspils reiss’’ , mēs esam pārrunājuši šo jautājumu. Es vēlos atgādināt, ka iepirkumā PSIA “Ventspils reiss’’ tika atzīts par uzvarētāju. Mūsu pašvaldības kapitālsabiedrība turpmāk nodrošinās pārvadājumus Rīga-Ventspils.”

Pasažieru parvadāšana būtu jādotē, tomēr, sekojot Liepājas piemēram, rīta vilciens uz Rīgu un vakara vilciens no Rīgas uz Ventspili varētu būt pieprasīts. Parakstu vāceji uzskata, ka Ventspils problēma var būt atrisināta, izmantojot esošo satiksmes sistēmu starp Rīgu un Tukumu, vilcienu reisus pagarinot līdz Ventspilij, kā arī pasažieru vilcienu reisu skaits varētu palielināties vasaras sezonā. Tomēr jau šobrīd zināmi pirmie “bet”. Autotransporta direkcijas pārstāvis Viktors Zaķis: “Nav vilcienu, kas varētu fiziski braukt. To trūkst, jo tas posms, kas no Tukuma ir līdz Ventspilij, nav elektrificets, tātad – tur ir vajadzīgi tikai dīzeļvilcieni. Dīzeļvilcieni ir tik, cik šobrīd ir. Tie visi ir noslogoti. Nav vienkārsi vilciena sastāvu. Un otra problēma ir – maršrutā no Tukuma līdz Ventspilij arī infrastruktūrā būtu jāiegulda.”

Jau marta sākumā Ventspili solās apmeklēt satiksmes ministrs, Ziemeļkurzemes savienojums ar galvaspilsētu pa sliežu ceļu varētu būt viena no sarunas tēmām.