Skolēni “pielaiko” profesiju

Tuvojas mācību gada noslēgums, kas vidusskolēniem jau liek domāt par iespējamu tālāko mācību uzsākšanu. Paralēli dažādiem ar karjeras izvēli un nākotnes profesiju saistītiem pasākumiem kārtējo reizi norisinājās arī Ēnu diena.

Ēnu diena tiek rīkota jau vairāk kā 20 gadu. Tās mērķis ir veicināt skolēnu izglītības satura sasaisti ar reālo dzīvi, palīdzot jauniešiem plānot savu karjeru, izdarīt izvēli par nākotnes profesiju un atbilstoši sagatavoties darba tirgum. Darba devējiem savukārt tā ir laba iespēja veidot sava uzņēmuma atpazīstamību un piesaistīt nākamos kolēģus. “Ēnu dienā skolēni ne vien praktiski redz, kā strādā viņa interesējošās profesijas pārstāvis, bet iepazīst darba vidi kopumā – kā notiek darbs, kāda ir kultūra uzņēmumā, kādas prasmes jāapgūst papildus profesionālajām iemaņām,” norāda “Junior Achievement Latvia” vadītājs Jānis Krievāns. 

Šogad ar dažādām profesijām skolēnus iepazīstināja 2180 ēnu devēji, kopumā piedāvājot 12 753 vakances. Jauniešu vidū jau vairākus gadus populārākā nozare ir medicīna, šogad salīdzinoši daudz skolēnu vēlējās ēnot zobārstus. Pieprasītākās profesijas, ņemot vērā kopējo pieteikumu skaitu, skolēnu vidū ir programmētājs (299 pieteikumi), policijas inspektors (276), gaisa kuģa stjuarts (232), zobārsts (226), jurists (217), fizioterapeits (213), arhitekts (187) un ķirurgs (185). Savukārt ēnu devēju piedāvātākās profesijas ir policijas inspektors (399 vakances), projektu vadītājs (254), ugunsdzēsējs/glābējs (223), programmētājs (201), bibliotekārs (176), sabiedrisko attiecību speciālists (171), jurists (142) un farmaceits (135).

Ēnu dienu šogad atbalstīja arī  Rīgas Tehniskā universitāte, kā arī ēnotājiem sniedza iespēju ieskatīties mainīgajā zinātnes pasaulē. RTU studiju prorektore Elīna Gaile-Sarkane: “Mēs nezinām, kādas profesijas darba tirgū būs vajadzīgas pēc desmit un divdesmit gadiem, kad mūs šodien ēnojošie jaunieši būs aktīvi darba tirgus dalībnieki – gan darba devēji, gan ņēmēji. Taču jau tagad Rīgas Tehniskajā universitātē skolēni var iepazīties ar nākotni, jo mūsu zinātnieki rada nākotnes tehnoloģijas, un skolēniem tā ir laba iespēja saprast, vai arī viņi vēlas savu karjeru saistīt ar inženierzinātnēm un augstajām tehnoloģijām, kur profesionāļi būs vajadzīgi vienmēr.”



Foto: Freepik; ilustratīvs