Lietotu auto cenas kāpj; pieprasījums - augsts, bet ir liels deficīts

Tikko iegādāti jauni auto jāgaida ilgi – gaidīšana var sasniegt pat vairāk nekā gadu. Iemesls - pandēmijas laikā daudzas auto ražošanas rūpnīcas aizvērās vai arī strādāja ar minimālu jaudu. Savukārt lietotu auto tirgū cenas augušas būtiski, taču Baltijas tirgū jāuzmanās no tām mašīnām, kas ienāk no valstīm, kurās bija plūdi.

Šobrīd auto industrijā ir sarežģīta situācija – jauni transportlīdzekļi ir pieejami, bet to piegādes ir ilgi jāgaida. “Auto problēmas ar komplektējošām daļām, attiecīgi tas ir baterijas vai banālas lietas, kā rokturi, tas viss ir saistībā ir ar pandēmiju, kur izejmateriāli no Ķīnas. Vidēji, sūtot auto, divi līdz trīs mēneši gaidīšanas laiks, tagad līdz pusgadam vai ilgāk, var pat gadu nākties gaidīt, viss atkarīgs no vēlmēm. Ir modeļi, kurus pasūta, tie pienāk pāris mēnešu laikā,” skaidro Uldis Ozoliņš, SIA “Mūsu Auto Valmiera” direktors.

Auto ražotājiem nākas pielāgoties jaunajiem apstākļiem, bet, kā norāda “Mūsu Auto Valmiera” direktors, tad ievērojami augušas tiešie lietoto auto cenas. “Sekojis būtisks cenu kāpums lietotiem auto, pat tā, ka divgadīgs auto var būt jauna auto cenā, tas arī ir piedzīvots, tagad labu darījumu atrast ir ļoti grūti.” Taču, izvēloties lietotu transportlīdzekli, arī tas padziļināti jāizpēta, jo tirgū ieplūduši tautā sauktie slīkoņi jeb auto, kas cietuši plūdos Eiropā. “Klienti jau iesūtījuši, kur slīkoņi pieejami sludinājumos, reāli, kur noslīcis auto, kā arī lēto ķīmisko tīrītavu, zem apšuvuma slapjš, Baltijas valstīs un Polijā ir pilns ar auto, kas noslīkuši – jāuzmanās,” saka Agris Dulevičs, “Auto DNA” pārstāvis.

Kā izpētīts “Auto DNA”, tad pagājušā gada augustā vidējā auto cena sludinājumā bija 5970 eiro, bet šogad cena augusi teju par tūkstoti – 6890 eiro. Vidējais transportlīdzekļa izgatavošanas vecums ir 14 gadi.

Savukārt autocentrā “Skandi Motors” lielu problēmu viņu pārstāvētajiem zīmoliem neredz. “Automašīnu deficīts pastāv, bet ir zīmoli, kuri uz deficītu spēj noreaģēt labāk, ir zīmoli, kur spēj noreaģēt sliktāk. Mums ir paveicies, ka tie zīmoli, kurus mēs pārstāvam, ir izdarījuši visu iespējamo, lai deficīts būtu pielīdzināms līdzvērtīgs, ko varam piedāvāt,” pauž Linda Zieda, SIA “Skandi Motors” tirdzniecības vadītāja.

Auto importētāji prognozē, ka līdz nākamā gada vidum nekādas izmaiņas industrijā nebūšot. Savukārt lietotu auto sakarā Latvijā kopš maija samazinājies to lietoto auto skaits, kuriem koriģēti odometra jeb nobraukuma rādītāji, bet, izvēloties lietotu spēkratu, vēlams izpētīt pilnu tā vēsturi.