Kas jūs satrauc, iepriecina, domājot par sava bērna dzīvi?

Skola ir vieta, kur bērni un pusaudži pavada lielu daļu savas dienas. Sākoties jaunajam mācību gadam, septembrī un oktobrī vecāku organizācija “Mammamuntetiem.lv” veica skolēnu vecāku aptauju, lai noskaidrotu, kas viņus satrauc un iepriecina, domājot par sava bērna dzīvi. Aptaujā secināts, ka visvairāk vecākus uztrauc izglītības kvalitāte skolās un viedierīču lietošana. 

Vecāku organizācija “Mammamuntetiem.lv” tematiskās aptaujas veic regulāri, šoreiz par bērnu labsajūtu un mācības procesu kvalitāti skolā. Vecāku organizācijas vadītāja norāda, vecāki visvairāk priecājas par savām un bērna attiecībām, kas nozīmē, ka viņi interesējas un meklē informāciju par to, kā veidot tuvas un ciešas attiecības ar savu bērnu. Bet visvairāk vecākus satrauc atšķirīgā izglītības kvalitāte skolās. To norādījuši 96% skolēnu vecāki. “Ir noteikts, ka primāri skola pienākas deklarētajā dzīvesvietā, tā ir tuvāk mājām, kas ir pareiza pieeja. Tas vienlaikus nozīmē, ka vecākiem jātur īkšķi, palaižot bērnu pirmajā klasē – šī izrādīsies tā labā vai ne tik labā skola, vai konkrētais audzinātājs, klase būs tā labā vai ne tik labā. Bet izglītība nav tā joma, kurā mēs varētu spēlēt loteriju – paveiksies vai nepaveiksies,” saka vecāku organizācijas “Mammamuntetiem.lv” vadītāja Inga Akmentiņa-Smiltiņa.

Lielu daļu vecākus uztrauc arī bērnu viedierīču lietošanas paradumi skolās, kam esot jārod risinājums. “Arī tajos starpbbrīžos, kad patiesībā bērniem būtu jāveido savas savstarpējās attiecības, viņi [skolēni] izmanto telefonus. Piemēram, ja viņiem ir satraukums vai vienkārši ir grūti veidot kontaktu, izvēlas šo vieglāko ceļu – skatīties telefonā, nevis veidot attiecības,” saka vecāku organizācijas “Mamamuntetiem.lv” pētniece, izglītības psiholoģe Sabīne Bērziņa.

Satraukumu vecākos arī rada arī attiecības ar vienaudžiem. Jautājumā, vai vecāks pieļauj domu, ka bērns varētu piedzīvot mobingu jeb ņirgāšanos, 75% vecāku aptaujā atbildējuši apstiprinoši. “Mammamuntetiem.lv” pētniece un izglītības psiholoģe Sabīne Bērziņa uzsver, labas prasmes bērniem svarīgi iemācīt jau bērnībā, bet arī pusaudžiem ir iespējas attīstīt dažādas attiecību prasmes. “Nav tā, ka to var mācīt tikai psihologs. Ir ļoti daudzi pieejami instrumenti tieši skolotājiem, piemēram, tās pašas sociāli emocionālās mācīšanas programmas, kur stundas jau ir sagatavotas un skolotāja uzdevums ir ar bērniem iet tam cauri.”

Organizācijas “Mammamuntetiem.lv” vadītāja vēl norāda, ir svarīgi zināt, ka bērns mācīsies labvēlīgā vidē, jo skolēns skolā pavada teju visu dienu. Izvērtējot aptaujas rezultātus, tiks veidoti arī informatīvie materiāli un tiešraides ar speciālistiem, aicinot arī iesūtīt jautājumus, uz kuriem atbildēs eksperti, lai laika gaitā dzīve skolā uzlabotos ikvienam.


Foto: Freepik; ilustratīvs