Kā šajās dienās strādā sniega tīrītāji uz ceļiem?

Pusē trīs no rīta. Sniegs pārklāj Valmieru. Gaisma spīd tikai ielās, vien dažās mājās, kur cilvēki mostas, vai arī vēl nav devušies pie miera. Autoceļu uzturētāja dežūrējošais operators Guntis Primākins ir pirmais, kurš pamana situāciju uz ceļiem.

“Latvijas autoceļu uzturētājs” Valmieras nodaļas dežurants Guntis Primākins stāsta, ka pusē trijos esot sācis braukāt pa ceļiem – kārtīgi snidzis. Viņš pauž, ka izbraukāt nepieciešams galvenos ceļus, kā arī tuvākos bīstamos posmus.

Dežūras sākumā viņš pats pārbauda autoceļus jeb to, kāda ir situācija. Tas ir pavisam vienkārši - mazliet jāpabremzē. Ja nostrādā ABS jeb bremžu pretbloķēšanas sistēma, skaidrs – slidens. Guntis saprot un zina, ka kolēģiem priekšā krietns darbs, tādēļ brauc viņiem pakaļ.

Līdz ko šoferi atvesti uz nodaļu, seko dažādi norādījumi, taču Guntis tikmēr ir nodaļā un pārliecinās, kuri ceļa posmi vēl ir slideni vai nav notīrīti, lai dotu norādes kolēģiem, kuri jau devušies tīrīt ceļus.

ReTV Ziņas ar sniega tīrāmās mašīnas vadītāju Gati izbrauca jau decembra vidū, kad sniegs vēl nebija klājis zemes virsu. Šodien ir baltāka situācija - nozīmīgs objekts ir rotācijas apļi, kuros autovadītāji, neievērojot drošu braukšanas ātrumu, var saslīdēt. Arī sniega tīrāmā mašīna, braucot lēnāk par 30 km/h, mazliet saslīdēja.

Autovadītājiem nepieciešama lielāka tolerance. Avārijas rodas, jo transportlīdzekļu vadītāji ir neiecietīgi un grib braukt pārāk ātri, neievērot distanci, braukt viens otram priekšā, kā arī nerādīt virziena rādītājus - šādos apstākļos tas jādara laicīgāk.

Daudzkārt autovadītāji ir neizpratnē – tīrāmā mašīna kaisa sāli, bet sniega šķūris netiek izmantots. Gatis Kaņeps, sāls kaisāmās mašīnas vadītājs, atzīst: “Mums ir iedalīta katram sava teritorija, ko tīrām. Nevaram ņemt viens otram “maizi” nost.”

Līdz ar sniega samazināšanos, katru gadu autoceļa uzturētāji šķūri izmanto arvien retāk. Šādos laika apstākļos avāriju ir daudz vairāk - liela daļa neprot vadīt transportu; daudzi aizmirst, ka ziemā jābrauc piesardzīgāk, bet citi vienkārši izbauda, apzināti izraisot sānslīdes. Rezultātā vairāki simti satiksmes negadījumu diennakts laikā, avārijas un raizes.