Fizika ir visur. Pat mūzikā

Fizika ir visur. Pat mūzikā. Tomēr skolēniem fizika nereti šķiet neinteresanta un sarežģīta. Lai to mainītu, nepieciešami aizrautīgi skolotāji, bet tādu esot pārāk maz. Lai iepazītu fizikas pārsteidzošo pasauli, jau ceturto rezi notika Latvijas fizikas festivāls.

Daudzfunkcionālajā konferenču centrā Rīgā šoreiz valda pārsteidzošā fizikas pasaule. Kamēr 300 zinošākie astoto un devīto klašu skolēni sacenšas konkursa “Fizmix Eksperiments” pusfinālā un finālā, citi interesenti iesaistās dažādās aktivitātēs fizikas festivālā, ar interesi vēro eksperimentus. Rīgas Tehniskās universitātes students Ivans Samočornovs: “Man ir pehametri. Tur ir fizikas likumi. Elektrodi. Man ir konduktometrs, kas elektrovadītspēju mēra, refraktometrs – gaismas staru laušanas efekts – arī fizika. Visur ir fizika. Viens ar otru – ķīmija un fizika ir blakus.”

Fizikai cieši līdzās stāv ne vien ķīmija un matemātika, bet arī mūzika. Vienā no stendiem sastopam arī mūziķi Agnesi Rakovsku, kura uzskata, ka pie STEM priekšmetiem piesaistāma arī mūzika. “Fizikā skaņas vilnim ir noteikti parametri. Decibeli, herci. Par to mēs varam runāt arī mūzikas nodarbībā. Tas ir svarīgi, jo jauniešiem sevi ir jāredz nākotnē radošā industrijā. Man liekas, ka mūzikas nodarbības šodien ir domātas varbūt tikai tiem, kuri dzied, bet mūzikai ir daudz plašāks koncepts.”

Šodien acis mirdz gan maziem, gan lieliem, tomēr vairāki ReTV uzrunātie festivāla dalībnieki atzīst, ka skolas laikā fizika nav bijusi mīļāko mācību priekšmetu skaitā. “Fizika nav vienkāršs priekšmets. Mēs ik pa laikam veicam dažādus pētījumus, kur mēģinām saprast, kāds ir skolēnu vidoklis par fiziku un citām eksaktajām zinātnēm. Aptuveni 60-70% saka, ka fizika ir ļoti interesants priekšmets, bet tikpat daudzi saka, ka fizika ir sarežģīta,” saka portāla FIZMIX vadītājs Raitis Streičs.

Kā skaidro Streičs, nav vajadzīgas milzīgas iekārtas,lai fiziku ietērptu interesantos eksperimentos, bet, lai skolēnus ieinteresētu apgūt fiziku, vajadzīgi aizrautīgi skolotāji. “Tieši pateicoties aizrautīgajiem skolotājiem mums šeit ir tik daudz bērnu, kui vairākus mēnešus ir piedalījušies konkursā. Tas, ko mēs varētu vēlēties, lai šo aizrautīgo, motivēto un entuziastisko skolotāju būtu vairāk, jo mums viņu ļoti, ļoti trūkst.”

Fizikas skolotāji norāda, ka fizika māca skolēniem pieņemt lēmumus, zināmā mērā audzina par līderiem. Tomēr apgūt fiziku nevarot tikai ar interesantiem eksperimentiem. “Stundām ir jābūt dažādām, un mēs nevarēsim izvairīties no stundām, kurās ir tāfele, pildspalva un klade, bet būs arī stundas, kurās būs eksperimenti, diskusijas, būvēšana. Man liekas, ka tas zelta vidusceļš ir to visu sabalansēt,” saka fizikas skolotājs, Latvijas fizikas skolotāju asociācijas domes loceklis Jānis Bukins.

Lai gan lēnāk nekā gribētos, skolās notiekot pedagogu paaudžu maiņa. Lai aizpildītu vakances, kas visbiežāk esot mazajās skolās, ieteikums esot ļaut vienam skolotājam mācīt visus STEM priekšmetus.

Latvijas fizikas festivāls, kas pēc organziatoru aplēsēm pulcējis ap 4000 apmeklētāju, šogad notika jau ceturto reizi.