Vidzemi un Igaunijas dienvidus savienos ar autobusu satiksmi

Nākamā gada vasarā starp četrām Ziemeļvidzemes pilsētām – Salacgrīvu, Valmieru, Valku un Alūksni – un piecām pilsētām Dienvidigaunijā atklās testa pārrobežu autobusu maršrutus, bet sadarbības projekts paredz regulārus ikdienas autobusu satiksmes reisus. Viens no projekta pamatmērķiem – pierebožas iedzīvotājiem nodrošināt labāku sabiedriskā transporta pieejamību. 

Regulāra autobusu satiksme starp Latviju un Igauniju šobrīd ir tikai no Rīgas uz Tallinu un Tartu, nepiestājot nelielajās apdzīvotajās vietās netālu no robežas. Tāpat ir pieejami ikdienas avioreisi starp Rīgu un Tallinu, kā arī dzelzceļa satiksme starp Rīgu un Valgu ar vienu reisu dienas vidū un otru vēlu vakarā. Nav autobusu reisu, kas šķērso robežu un pietur apdzīvotās vietās otrā valstī. Vidzemes plānošanas reģiona projektu vadītāja Lelde Ābele: “Tie, kuri dzīvo attālajos rajonos, robežu reģionos, mobilitātes jautājums ir īpaši svarīgs. Joprojām ir ģimeniskās saites, notiek kultūras aktivitātes, viņiem pieprasījums, interese ir liela, lai atjaunotu šīs publiskā transporta līnijas. Ideja nāca no Igaunijas partneru puses, viņi ļoti aktīvi šo virza un viņiem ir politiskais atbalsts.”

Latvijā un Igaunijā ir dažādi likumi un noteikumi, uz kā pamata notiek sabiedriskā transporta organizācija. Tas ir bijis lielākais traucēklis reisus starp pierobežas pilsētām uzsākt iepriekšējos gados. Plānots, ka ar autobusu maršrutiem savienos Salacgrīvu un Iklu, Valmieru un Vīlandi, Valmieru un Kilingi-Nemmi, Valku un Valgu, kā arī Alūksni un Viru. 

Pārrobežu projekta izveides galvenā ideja – tas nav biznesa projekts, bet dota iespēja abu valstu nelielo pilsētu iedzīvotājiem abās robežas pusēs regulāri doties uz kaimiņvalsti. 

Šobrīd transporta savienojuma projekts ieguvis Eiropas Savienības Reģionālās attīstības fonda finansējumu 12 mēnešiem 380 000 eiro apmērā, 80% izmaksu segs no Eiropas Savienības fonda līdzekļiem. Pēc vienu gadu ilga pilotprojekta noslēguma notiks pasažieru pārvadājumu pilnvērtīgas satiksmes ieviešana turpmākajiem gadiem. Testa perioda mērķis ir ideāli pielāgot autobusu kustības grafiku un maršrutu iedzīvotāju vajadzībām. Pašreizējā plānotā pilsētu savienojamība nav galējais lēmums. Maršrutu tīkls, visticamāk, tiks papildināts un pagarināts, iekļaujot citas pilsētas abās robežas pusēs.  Igaunijas-Latvijas pārrobežu publiskā transporta savienojuma vadošais partneris Andrus Karpuks: “Viens no mērķiem ir radīt modeli un finansiālo ietvaru nākotnes pārrobežu autobusu transporta savienojumu modeli. Mums arī jāatrod pasažieru pārvadājumu pieprasījuma rāmis – gan optimālie maršruti, gan pārvadājumu regularitātes apjoms, mēs esam tam gatavi. Runājam par maršrutu Pērnava-Ikla-Salacgrīva, bet tajā pašā laikā, kad tikāmies ar Limbažu novada pārstāvjiem, viņi ir ļoti ieinteresēti, lai maršruts būtu līdz Limbažiem. Testa perioda laikā jāatrod optimālais risinājums.”   

Šobrīd, lai pierobežas pilsētas Ainažu iedzīvotājs ar sabiedrisko transportu nokļūtu 69 kilometru attālajā Igaunijas kūrortpilsētā Pērnavā, viņam jābrauc divas stundas un 25 minūtes ar autobusu līdz Rīgai, tad jāpārsēžas autobusā Rīga-Tallina un jābrauc vēl divas stundas un 40 minūtes, kopumā tikai ceļā bez gaidīšanas starp reisiem jāpavada vairāk kā piecas stundas, bet biļetes kopā izmaksā vairāk nekā 19 eiro vienā virzienā. Vēl ainažniekam ir iespēja doties kājām līdz Igaunijas pierobežas pilsētai Iklai, no kurienes regulāri kursē autobuss uz Pērnavu. Vēl viens piemērs – Igaunijas iedzīvotājam no Iklas, lai nokļūtu Rīgas lidostā, ar sabiedrisko transportu tālākai ceļošanai ir nepieciešams doties pretējā virzienā uz Pērnavu, no turienes tālāk braukt uz Latvijas galvaspilsētu. Tie ir tikai divi no vairākiem desmitiem piemēru, kas traucē abu valstu pierebožu iedzīvotājiem nokļūt otrā valstī, ietaupīt laiku un naudu. Karpuks: “Mums jau šobrīd ir sabiedriskā transporta reisi Igaunijā no Pērnavas uz Iklu vai no Rīgas uz Ainažiem. Projekta mērķis ir atrast risinājumus, kā savstarpēji savienot šī brīža reisa galapunktus – no Iklas līdz Ainažiem ir neliels attālums, ko cilvēki veic kājām, jo nav organizētas autobusu satiksmes. Mēs runājam par savienojumu Ikla-Salacgrīva, vai Kilingi-Nemme-Valmiera, bet patiesībā tas nozīmē Pērnava-Salacgrīva vai Limbaži, kā arī Valmiera-Kilingi-Nemme-Pērnava.”

Andrus Karpuks uzsver, ka šobrīd ir pāragri runāt par biļešu cenām maršrutos, pirmajos 12 mēnešos tās būs minimālas. Tāpat šobrīd nav skaidrs, kuri no Latvijas pārvadātājiem varētu iesaistīties projektā kā reisu veicēji.


Projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.

Par "ReTV Ziņas" saturu atbild SIA "Re MEDIA".

#SIF_MAF2023