Ūdens ir avota medus. Pludmalē bauda mākslu

Ja citviet pasaulē ir ierasts privātmāju durvis atvērt izstādēm, tad Latvijā tā vēl salīdzinoši jauna prakse. Tā divas dienas Mazirbē vietējiem iedzīvotājiem un ceļotājiem bija iespējams ielūkoties Tīklu šķūnī Mazirbē un baudīt mākslu pludmalē.

Dižjūras krastā pūš pamatīgs vējš. Māksliniekam Dainim Punduram, kurš pludmalē divu dienu garumā no slapjām smiltīm veido skulptūru, tas pat patīk. Jo zemes mākslas virzienā daba līdzdarbojas māksliniekam – saliek akcentus pa savam. Šoreiz Dainis Pundurs izvēlējies radīt sfēriskus objektus, darbam devis nosaukumu “Saulriets”. “Varbūt tas nav tik raksturīgs paņēmiens, ka es kaut ko attēloju. Tieši šis darbs ir saulrieta attēlojums smilšu skulptūras formātā. Varbūt mazliet romantiski izklausās, bet būtībā biju domājis par saulrietiem, kurus neviens neredz.”

Darbiem mūžs ir īss – tie apskatāmi tik ilgi, cik daba ļauj, līdz tie izzūd. Atklāšanu un skatītājus gan “Saulriets” sagaidījis. Pavisam citas formas Daiņa Pundura darbi apskatāmi arī Tīklu šķūnī līdz ar citu mākslinieku darbiem. Tā kā izstāde notiek Aināra Ērgļa un Unas Meistares mājā, brīžiem pat grūti saprast, kas ir daļa no izstādes un kas pieder ikdienai. “Šī māja vien jau ir pats mākslas darbs. Jau katrs solis šeit vedina uz apbrīnu – gan arhitektoniski būvētu telpu, gan tās iekārtojumu, interjeru,” stāsta Valda Podkalne, māksliniece.

Pēc pandēmijas un kara sākuma cilvēki arvien vairāk pielipuši ekrāniem un mākslai velta nepelnīti maz uzmanības, tāpēc idejas autores gribējušas atrast jaunu uzrunāšanas formu. “Mēs radījām galeriju, kas klejo pa dažādām privātām telpām, kas parasti nav atvērtas publikai. Un mēs mērķtiecīgi cenšamies izvairīties no tā, ko varētu dēvēt par izstāžu zāles ekspozīcijām, mēģinot apliecināt to, ka māksla ikdienā var dzīvot jebkurā mājā. Un pārliecināt par to, cik lielu enerģiju tā spēj dot un vedināt arī uz pārdomām,” saka kuratores un portāla “Arterritory.com” dibinātājas Daiga Rudzāte un Una Meistere.

Izstādes nosaukums “Ūdens ir avota medus” aizlienēts no grieķu dzejnieka, to apspēlējot “Ciparnīcas” keramiķi radījuši savu jaundarbu “Naivums ir dvēseles medus”. “Galds manā uztverē ir ģimenes simbols – stabilitātes simbols. Četras kājas – tā ir stabilitāte. Galds ir vieta, kur “salasās” ģimene, kur notiek apspriedes, ēšana. Un, lūk, šī ģimene ir diezgan nestabila. Bet kaut kas uz tās vēl turas. Varbūt mazliet piespiedu kārtā, bet turas,” saka Diāna Dzelme, “Ciparnīca. Tals’ keramik’” keramiķe.

Izstādes atklāšana noslēdzās ar unikālu ūdenim veltītu rituālu. Respektējot, ka māja, kas dzīvo kopā ar mākslu, tomēr ir privātmāja, apmeklētāji to varēja baudīt tikai ar iepriekšēju pieteikšanos.


#SIF_MAF2023