Spēles veidā izglīto pacientus

Pacienti bieži vien nezina, kur vērsties un ko darīt, lai saņemtu kvalitatīvu un savlaicīgu ārstēšanu. Pie šāda secinājuma nonākusi Latvijas Reto slimību alianse, vadot apmācības par pacientu tiesībām un pienākumiem. Lai informētu cilvēkus par šo tēmu, organizācija viesojas dažādos Latvijas novados. Šodien nodarbība notika Jēkabpilī.

Ārsta un pacienta lomu spēles bija viens no elementiem izglītojošajā nodarbībā, kas norisinājās Vidusdaugavas NVO centra Dienas centrā “Kopā būt”. Latvijas Reto slimību alianse viesojās Jēkabpilī, lai spēles veidā informētu iedzīvotājus par pacientu tiesībām un pienākumiem, tostarp arī par iespējām sūdzēties pacientu tiesību pārkāpuma gadījumā un aizstāvēt savas intereses valsts līmenī. Latvijas Reto slimību alianses valdes locekle Ieva Plūme: “Iedzīvotājiem ir ļoti dažādi jautājumi, un visvērtīgākā ir praktiskā pieredze, jo no tās pieredzes un tiem gadījumiem, ko mums stāsta cilvēki apmācībās, mēs gūstam gan sev lielu pieredzi un meklēt atbildes, kā rīkoties situācijās, gan arī tas bagātina šo mācību materiālu.”

Jēkabpiliešiem visvairāk jautājumu bija par ģimenes ārstu darbu: kur vērsties, ja ģimenes ārsts pavirši strādā, kur saņemt palīdzību dienās, kad ģimenes ārsts nestrādā, vai ģimenes ārstam ir pienākums atbildēt uz telefona zvaniem ārpus sava darba laika. Nodarbības vadītājas uzsver, ka ģimenes ārstam šāda pienākuma nav, bet ir citas iespējas saņemt konsultāciju.

Latvijas Reto slimību alianses projekta eksperte Marta Augucēviča:“Ģimenes ārstam tiešām ir darba laiks kā jebkuram darbiniekam. Aicinātu izmantot Ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni un zvanīt darba dienu vakaros un brīvdienās, kad nepieciešama mediķa konsultācija. Ja gadījumā ir nepieciešama kāda konsultācija pie pediatra, kas ir specifiskāk maziem bērniem, vecāki var izmantot pacientu portālu, kas ir bērnu slimnīcai sagatavots, kur var pieteikt attālināto konsultāciju. Jums neilgā laikā atzvanīs speciālists, bez maksas, valsts apmaksātā kārtā sniegs šo konsultāciju.”

Ģimenes ārstu konsultatīvā tālruņa numurs ir 66 016 001, savukārt pediatra konsultācijai var pieteikties Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas mājaslapā “www.bkus.lv”. Nodarbības laikā tika atgādināts arī par pacienta pienākumiem. Primāri mēs paši esam atbildīgi par savu veselību, tādēļ mūsu pienākums ir arī pašiem laicīgi parūpēties, lai pa rokai būtu ārstniecības iestāžu kontakti un ārstu konsultatīvie tālruņa numuri.

Katrs nodarbības dalībnieks saņēma Latvijas Reto slimību alianses izveidoto mācību materiālu, kurā apkopota svarīgākā informācija par pacientu tiesībām un pienākumiem. Šis materiāls ir pieejams ikvienam arī elektroniski – Latvijas Reto slimību alianses mājaslapā.