“Plūsma ir kļuvusi vienmērīgāka.” Latvijā darbojas vidējā ātruma kontroles radari

“Satiksme kļuvusi mierīgāka,” par autoceļu posmiem, kuros sākusi darboties vidējā ātruma kontrole, saka ceļu satiksmes drošības eksperts. Nu jau tā tiek ieviesta ar vien vairāk ceļu posmos. Šobrīd darbojas jau astoņās vietās no kopumā 16 plānotajām. Kādi ir pirmie secinājumi par vidējā ātruma kontroli?

Pirmais vidējā ātruma kontroles posms sāka darboties pirms mazliet vairāk nekā mēneša – 14. augustā uz Rīgas apvedceļa –, vēl tādi ieviesti uz Tallinas, Vidzemes, Valmieras un Daugavpils šosejām, kā arī uz reģionālā autoceļa Cēsis-Vecpiebalga-Madona. Posmu garumi atšķiras. Pavērojot, kādu braukšanas ātrumu šobrīd ievēro autovadītāji uz Valmieras šosejas, kur vidējā ātruma kontroles posms ir vien mazliet vairāk nekā divi kilometri no tilta pār Līčupi līdz Stalbei, jāsecina, ka autovadītāji brauc prātīgi, ievērojot 90 kilometrus stundā.

Kopš Latvijā darbojas vidējā ātruma kontroles radari, satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis saka, ka posmos, kur šādi radari ir jau uzstādīti, satiksme kļuvusi mierīgāka un sakārtotāka. “Izpaliek bīstamie apdzīšanas manevri, plūsma ir kļuvusi daudz vienmērīgāka, līdz ar to prognozējas, ka šajos posmos būs daudz mazāk ceļu satiksmes negadījumu, jo ir tas iemesls tajā brīdī neskriet, netrakot un uzvesties godīgi,” norāda satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis.

Patieso ainu, ko šie vidējā ātruma kontroles radari būs devuši satiksmes drošībai, Irbītis saka, varēsim redzēt pēc gada. Taču Lietuvas pieredze satiksmē, pēc tam, kad tur tādi tika ieviesti, ir pozitīva. Irbītis: “Ja paskatāmies uz kaimiņvalsts pieredzi, tad viņiem ir daudz vairāk šo ierīču, ja nemaldos, tad 100 izvietotas uz galvenajiem un mazāk svarīgiem ceļiem. Jāsaka, ka šobrīd viņi runā par to, ka satiksmes situācija šajos ceļa posmos ir uzlabojusies. Katrā gadījumā – smagu ceļu satiksmes negadījumu skaits šajos posmos noteikti ir samazinājies, pat vairākas reizes.”

Tiesa gan – autovadītāji, kuri izmanto kādu no navigācijas lietotnēm telefonā, pirms tam tiek brīdināti, ka uz ceļa ir sagaidāms vidējā ātruma kontroles radars vai stacionārais radars, kas dod iespēju ātrumu samazināt jau laicīgi. Irbītis: “Šobrīd daudzi vadītāji, braucot garām radariem, tiem, kas ir stacionāri uzstādīti un mēra momentālo ātrumu, grēko ar to, ka šis brīdinājums ir spēkā, bet ne vienmēr tiek ievērots. Atgādinu arī, ka notiek aktīva diskusija par šo brīdinājumu atcelšanu, nāksies piemērot šo ātrumu – arī no pirmā pārsniegtā kilometra.” 

Jau ziņots, ka vidējā ātruma kontroles sistēma šogad tiks ieviesta kopumā 16 valsts ceļu posmos. Sodu par maksimāli atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu, tai skaitā vidējā ātruma kontroles posmos, izrakstīs un administrēs Valsts policija.