Piešķir 3000 eiro stipendijas topošajiem ķīmijas skolotājiem

Latvijas skolās trūkst vairāk nekā simt dabaszinātņu priekšmetu skolotāju, kas būtiski ietekmējot arī skolēnu interesi par eksaktajiem priekšmetiem. To izjūt arī uzņēmumi, kam aizvien grūtāk atrast ķīmiķus, inženierus un IT speciālistus. Lai pateiktos topošajiem ķīmijas skolotājiem un motivētu viņus palikt šai darbā, uzņēmums “Olainfarm” šodien jau otro reizi piešķīra stipendijas diviem topošajiem, bet jau skolās strādājošajiem ķīmijas skolotājiem.

Motivāciju un iedvesmu pievērsties dabaszinātņu un tehnoloģiju priekšmetiem vairumam STEM priekšmetu skolotāju devuši viņu pedagogi. Tā šodien pirmajā Dabaszinību skolotāju dienā atzīst daudzi. Arī gados un pieredzē jaunais ķīmijas skolotājs Tots Koķis, kurš skolā sācis strādāt tūlīt pēc vidusskolas beigšanas.

Viens no grūtākajiem skolotāju uzdevumiem ir ieinteresēt savus audzēkņus neatmest ar roku ķīmijai tikai tāpēc, ka tā šķiet grūta. Visi ReTV uzrunātie ķīmijas skolotāji teic, ka cenšoties, cik spēka, šī priekšmeta apguvi padarīt interesantāku. Rīgas Centra daiļamatniecības pamatskolas ķīmijas skolotāja Kintija Blūmentāle: “Es ļoti mēģinu. Šobrīd man ir skolā 32 bērni vienā klasē, ir grūti ar tiem eksperimentiem, bet es uzdrīkstos, uzticos viņiem, tad kaut kas mums sanāk. Tādus eksperimentus, kā mēs šodien redzējām videofilmā, mēs netaisām. Es ceru viņiem tos parādīt. Es uzdrīkstos pati eksperimentēt, darboties viņiem līdzi. Manuprāt, tas ir galvenais.”

Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijas ķīmijas skolotāja, “Olainfarm” stipendijas saņēmēja Anna Liepiņa: “Galvenais ir pareizi pasniegt to ķīmiju, skolotājam viss jāpaskaidro bērnam saprotamā valodā, izskaidro tēmu un viņu ieinteresē. Man ir viena metode, ja skolēns negrib klausīties un nedzird mani, viņš iet pie tāfeles – vai nu raksta ķīmisko reakciju, vai runā manā vietā. Un tas strādā, jo viņi negrib iet pie tāfeles. Atnākot viņi saprot, ka neko nezina.”

Pagaidām tas gan īsti neizdodas. Pēc Valsts izglītības un satura centra publiskotās informācijas, centralizēto eksāmenu ķīmijā izvēlējās kārtot tikai aptuveni 14% mācību iestāžu beidzēju, to izjūtot arī potenciālie darba devēji. “Speciālistu veidošana, attieksmes veidošana pret cilvēkiem, pret zināšanām sākas skolā. Mēs visi noteikti atceramies savu pirmo skolotāju, kas mums visvairāk ir devis. Šodien mēs redzam, ka aizvien vairāk sāk pietrūkt šo cilvēku. Bija laiks, kad eksakto priekšmetu mācīšanās nebija tik populāra, un šodien mēs sākam baudīt sekas,” saka Juris Bundulis, A/S Olainfarm” valdes priekšsēdētājs.

Lai pateiktos topošajiem ķīmijas skolotājiem un motivētu viņus palikt šai darbā, uzņēmums “Olainfarm” piešķīra topošajiem ķīmijas skolotājiem Totam Koķim un Annai Liepiņai vienreizēju stipendiju – 3000 eiro. Kuram no vairāk nekā desmit pretendentiem piešķirt stipendiju, noteikusi komisija. Šāda tradīcija aizsākta pagājušajā gadā.

 Bundulis: “Pirmajam atbalsta vilnim uzņēmums ziedo 75 000 eiro, katru gadu piešķirot divas līdz trīs stipendijas. Dalībnieku skaits ir pietiekoši liels, kas mūs priecē, un es ceru, ka mums pievienosies arī pārējie kolēģi, šādā veidā tā iniciatīva ies plašumā.”

Izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša: “Ir ļoti skaidrs signāls, cik būtiska ir skolotāju loma sabiedrības attīstībā. Tas, uz ko es visvairāk cerētu, ka jaunie cilvēki ierauga, ka būt par skolotāju ir labi un cienījami, ka tam ir atbalsts gan no valsts, gan no sabiedrības kopumā.”

Pēc ministres teiktā, pašreiz skolās trūkst vairāk nekā simt STEM priekšmetu skolotāju.



Projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.

Par "ReTV Ziņas" saturu atbild SIA "Re MEDIA".

#SIF_MAF2023