Par stingrākiem ierobežojumiem elektroskrejriteņu braucējiem

Vairākkārt lemts par stingrākiem ierobežojumiem elektroskrejriteņu vadītājiem. Tomēr, kā liecina statistika, negadījumi aizvien ir. Arī pašvaldībās meklē risinājumus. Ogres novadā veikta iedzīvotāju aptauja, lai noskaidrotu, vai nepieciešams ieviest papildus noteikumus. Tāpat arī Rīgas dome strādā pie saistošiem noteikumiem, lai samazinātu negadījumus, kuros iesaistīti elektroskrejriteņi.

Pārvietojoties ar elektroskrejriteni, tā vadītājam ir jāievēro ceļu satiksmes noteikumi, kas, piemēram, paredz, ka maksimālais braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 25 kilometrus stundā, to aizliegts vadīt alkohola reibumā un pirms gājēju pārejām un sabiedriskā transporta pieturām ir jāsamazina ātrums. Tomēr ikdienā redzams un to arī apliecina statistika – noteikumus daļa skrejriteņu vadītāju neievēro. 

Lai risinātu situāciju, jau vairākas pašvaldības Latvijā uzsākušās darbu pie saistošo noteikumu izstrādes, kas paredz ierobežot skrejriteņu pārvietošanos pilsētvidē. Šonedēļ noslēgusies iedzīvotāju aptauja Ogres novadā, 80 % respondentu atbalstīja pašvaldības lēmumu – ieviest elektroskrejriteņu izmantošanas noteikumus. Arī Rīgas dome plāno par papildus noteikumu ieviešanu. Rīgas domes Ārtelpas un mobilitātes departamenta direktora p.i. Jānis Vaivods: “Šobrīd pašvaldība gatavo saistošos noteikumus, kā ierobežot šos koplietošanas operatoru transportlīdzekļus. Un paralēli pilsēta ir uzsakusi arī darbu un testē iespējamos risinājumus ar apstāšanās vietām pilsētā, zīmējot šīs stāvvietas speciāli elektroskrejriteņiem.”

Kopš 6. jūlija pašvaldības ir tiesīgas noteikt koplietošanas transportlīdzekļu – elektroskrejriteņu un velosipēdu – izmantošanas noteikumus. Uzņēmums “Bolt”, kas piedāvā nomāt elektroskrejriteņus, vērtē to pozitīvi. “Bolt” skrejriteņu operāciju speciālists Latvijā Valts Marga: “Es piekrītu, ka regulējumam ir jābūt, lai uzlabotu pakalpojuma sakārtotību, nevis, teiksim, ierobežotu klientus no šāda pakalpojuma lietošanas.”

Kā norāda “Bolt” pārstāvis, arī uzņēmums strādā pie jaunu noteikumu ieviešanas. “Mēs strādājam pie risinājumiem, kas ir plānoti arī nākamgad. Ierobežojot tieši braukšanu zem ietekmes jeb alkohola reibumā un mazinot šādus gadījums arī ar kontroli caur “Bolt” aplikāciju. Un, protams, arī tā ir dažādu datu analīze, lai sapratu varbūt karstākos punktus vai karstākos paradumus, kurus arī mēs varētu tehniski atrisināt ar dažādiem regulējumiem no mūsu puses.”

No nākamā gada 1. janvāra stājas spēkā prasība par privāto un nomas elektroskrejriteņu reģistrāciju. Eleketroskrejritenis ir jāreģistrē līdz 31. martam, pēc šī termiņa ar nereģistrētiem elektroskrejriteņiem ceļu satiksmē piedalīties būs aizliegts.


#SIF_MAF2023