Lielāks iepakojums, bet mazāk produkta. Šķietami maldinoši elementi iepakojumos

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pērnā gada nogalē veiktajā monitoringā atklājies – veikala plauktos esošo produktu iepakojumu izmēri ar dažādu produkta neto daudzumu vizuāli gandrīz nemaz neatšķiras, radot maldinošu priekšstatu patērētājiem. 

PTAC pārstāve Sanita Gertmane: “Tendence ir kopumā tāda, ka vairākiem piena produktu veidiem tika novērots atšķirīgs neto daudzums, bet tas iepakojums vizuāli dažkārt pat tai precei, kurā ir mazāks neto daudzums, ir vizuāli lielāks. Varbūt pudele ir pastiepta garāka un izskatās lielāka. Tur ir šķietami maldinoši elementi.”

Novērots, ka vizuāli vienādi iepakojumi, bet ar atšķirīgu produkta svaru ir arī, piemēram, sviestam. Līdzīgos iepakojumos tas tiek piedāvāts no 160 līdz 200 gramiem. Monitoringa laikā tika vērtēti vairāki preču veidi: krējums, sviests, biezpiens, kausētais siers,

piens, kefīrs, jogurts, tējas, šokolādes izstrādājumi, zivju izstrādājumi dazādos iepakojumos un konservējumi. PTAC norāda, lai nebūtu vilšanās, uzmanību jāpievērš mērvienības cenai par kilogramu vai litru, kas arī norādīta uz cenu zīmes. Gertmane: “Patērētajam ir jāiedziļinās vairāk, tomēr jāņem vērā mērvienības cena. Un dažkārt varbūt arī mēs veikalā neesam tik vērīgi un redzam tieši iepakojumu, redzam varbūt, iespējams, kaut kādu akciju, redzam arī – cena ir lētāka. Protams, arī iegādājamies.” 

PTAC norāda, mērvienības cenai ir jābūt norādītai skaidri un saprotamai, lai to saskatīt varētu arī patērētāji ar koriģētu jeb pasliktinātu redzi. Tāda arī ir prasība preču pārdevējiem. Gertmane: “Protams, ka vienmēr izaicinājums ir veikalā, kur ir dažādas un ļoti, ļoti daudz preces, cenu zīmes nav lielas, šo visu informāciju ietvert. Un tas ir izaicinājums. Arī pārdevējiem tajā pašā laikā, neskatoties uz to, šajai mērvienības cenai ir jābūt norādītai un jābūt norādītai pietiekami saprotami, redzami.”

PTAC norāda, skaidra un nepārprotama cenas norādīšana ļauj patērētājam ne tikai zināt pirkuma vērtību, bet arī salīdzināt dažādas preces, jo norādītā cena ir viens no elementiem, kas ir nepieciešams, lai patērētājs pieņemtu uz informāciju balstītu lēmumu atbilstoši savām vajadzībām.