Laimē ceļojumu uz cietumu vai ievēro ātrumu

Ātruma pārsniegšana ir izplatītākais ceļu satiksmes noteikumu pārkāpums Latvijā, turklāt nepareiza ātruma izvēle ir lielākais cēlonis satiksmes negadījumu izraisīšanā. Tādēļ Ceļu satiksmes drošības direkcija ir uzsākusi jaunu kampaņu, kuras mērķis ir likt autovadītājiem aizdomāties par nepieciešamību ievērot atļauto braukšanas ātrumu. Kampaņa pauž vēstījumu, ka ātruma pārsniegšana ir kā loterija. Viena no loterijas lozēm ir arī nokļūšana cietumā, tādēļ kampaņas sauklis “Laimē ceļojumu uz cietumu vai ievēro ātrumu!”.

Latvijā ik dienu par dažādiem pārkāpumiem, tai skaitā ātruma pārsniegšanu, sodus saņem aptuveni 1000 cilvēku. Ikdienā policijas darbinieki aptur no 150 līdz 200 autovadītājiem, bet fotoradari un tehnsikās iekārtas iekārtas fiksē 700-800 pārkāpumus. Valsts policijas Reaģēšanas pārvaldes priekšnieks Juris Jančevskis: Mēs redzam ikdienā, ka ļoti daudzi autovadītāji, ieraugot policijas darbinieku vai fotoradaru, sabremzējās, tiklīdz pabrauc garām, tad šo ātrumu kāpina. Mēs redzam, ka tā darbība no viņu puses ir apzināta. Viņi ar nodomu ātruma režīmu neievēro. Tas ir ļoti nopietni. Mēs ceram, ka vadītāji mainīs šo apziņu. Šo apziņu mainīs arī līdzcilvēki. Kaut kad jau šis kampaņas mērķis sasniegs arī regulāros pārkāpējus.”

Lai pievērstu autovadītāju uzmanību un kārtējo reizi atgādinātu, ka par atļautā braukšanas ātruma pārkāpšanu pienākas ne tikai sods, bet tam var būt arī traģiskas sekas, simboliski jaunā kampaņa “Laimē ceļojumu uz cietumu vai ievēro ātrumu!” atklāta Brasas cietumā. 

Autovadītāji un sabiedrība kopumā jaunajā kampaņā tiek uzrunāti ar ironiju un pārspīlējumu. Kampaņa pauž vēstījumu, ka ātruma pārsniegšana izpaužas kā ceļu loterija, kurā cilvēki piedalās ik dienu. Lozes ir dažādas: naudas sods, bojāts transportlīdzeklis, cietis vai pat bojā gājis cilvēks. Un viena no loterijas lozēm ir arī iespēja nokļūt cietumā. CSDD valdes priekšsēdētājs Aivars Aksenoks: “Esmu jau dzirdējis, cilvēki saka, ka kampaņa ir muļķīga. Man liekas, ka arī tāds simbols, kas tad var būt vēl lielāki muļķi, kā rupjā veidā pārkāpt ātrumu, skaidri zinot, ka apdraud citu cilvēku dzīvības, apdraudēt sevi. Kas var būt vēl lielāka muļķība, kā ir šī.”

Satiksmes ministrs uzskata, ka Latvijā valda augsta tolerance pret dažāda veida drošības pārkāpumiem, kas atspoguļojas arī satiksmē. “Ja tev kā satiksmes dalībniekam, īpaši autovadītājam, ir jāpielāgojas tam augstākam vidējam ātrumam – visi kolektīvi pārkāpj ātruma ierobežojumus –, tad tas ir zināms mobinga elements uz tiem, kas ievēro noteikumus, no tiem, kas sistemātiski pārkāpj noteikumus. Es vēlos mainīt mentalitāti, arī politiski signalizēt sabiedrībā, ka politiski apzināmies, ka šī ir kristiska problēma Latvijas sabiedrībā. Es arī kā satiksmes ministrs esmu izvirzījis satiksmes drošību kā vienu no četrām galvenajām prioritātēm.”

Ceļu satiksmes drošības direkcijā norāda, ka vien nedaudz virs 20% vieglo automobiļu vadītāji ārpus apdzīvotām vietām ievēro atļauto braukšanas ātrumu. Eiropas pētījumu dati rāda, ka ap 30% no negadījumiem ar bojāgājušajiem ir tiešs ātruma pārsniegšanas vai neatbilstoša ātruma izvēles rezultāts. Šogad Latvijā neatbilstoša ātruma izvēles dēļ bojā gājuši jau vismaz 35 cilvēki.