Lai iebrauktu Jūrmalā, caurlaides būs jāiegādājas visu gadu?

Jūrmalas valstspilsētas dome jaunajos saistošajos noteikumos atkal vēlas iekļaut nodevas paaugstinājumu no līdzšinējiem diviem eiro uz trīs par iebraukšanu pilsētas īpašā režīma zonā. Turklāt caurlaide būs jāiegādājas visu gadu. Ar šādu soli pašvaldība plāno samazināt transporta intensitāti par 10%. Šādas izmaiņas dome jau bija plānojusi 2021. gadā, bet toreiz tās neatbalstīja vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs.

Iebraukšanai Jūrmalas īpašā režīma zonā, kas aizņem lielāko daļu kūrortpilsētas, no 1. aprīļa līdz 30. septembrim visiem pilsētas viesiem jāiegādājas caurlaide, kuras cena pašeiz ir divi eiro. Jūrmalas dome gan vēlas nodevu paaugstināt līdz trim eiro, turklāt ne tikai vasaras sezonā, bet visu gadu. Jūrmalas valstpilsētas domes pārstāve Zane Leite saka: “Satiksmes intensitāte pilsētā pieaug. To redzam katru gadu. Ārpus sezonas pieaug tranzīts, ja salīdzinām datus par martu un aprīlī. Martā ir vairāk braucēju. Salīdzinot datus par septembri un oktobri, vairāk braucēju ir oktobrī. Tātad secinām, ka pilsēta tiek izmantota tranzītam. Šo noteikumu mērķis ir samazināt satiksmi caur Jūrmalu.”

Šodien pie kontrolpunkta uzrunātie auto vadītāji ReTV teic, ka uz Jūrmalu dodas darba darīšanās. Par plānotajām izmaiņām viņi, protams, nepriecājas, bet arī sašutuma vētra izpaliek. Arī lietuvieši, kas ir vieni no biežākajiem pilsētas viesiem, teic, ka plānotās izmaiņas neesot tik būtiskas, lai liktu mainīt ieradumus.

Jūrmalas uzņēmējdarbības konsultatīvās padomes priekšsēdētāja vietnieks telefonsarunā ReTV stāsta, ka kopējais uzņēmēju redzējums vēl tikai tiekot apkopots, bet lielākās bažas esot par to, ka nekādas atlaides netiekot piedāvātas Jūrmalā strādājošiem, bet nedeklarētiem darbiniekiem. Leite: “Arī Rīgā, lai nokļūtu darbinieks uz centru kafejnīcā, ir jārēķinās ar noteiktām izmaksām par autostāvvietu. Jūrmalā vienīgais nokļūšanas veids nav automašīna, ir arī citi transporta veidi, bet, protams, saņemtos viedokļus mēs vērtēsim.”

Mūsu uzrunātais jaunais uzņēmējs Vaivaros ar šādām problēmām nesaskaroties, jo lielākajai darbinieku neesot sava auto, tomēr īsti piekrist šādam plānam tomēr nevarot. Vaivaru stacijas picērijas īpašnieks Kārlis Leitis: “Es pat saprastu, ka vasarā palielina iebraukšanas maksu uz trim eiro, lai tā Jūrmala nav pārpildīta. Te jau tā ir faktiski viena galvenā iela, īpaši, ja nav par stāvvietu jāmaksā, bet ziemā īsti nesaprotu. Jūrmala ziemā tāpat ir tukša, varbūt vajag piestrādāt pie tā, lai vismaz Rīgas cilvēkus dabūtu uz šejieni.”

Vēlme paaugstināt iebraukšanas maksu un palielināt tās piemērošanas periodu Jūrmalas domei bijusi jau agrāk. Tomēr 2021. gadā toreizējais vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs šādas izmaiņas neakceptēja. “Kamēr mēs neesam redzējuši gala redakciju, būtu pāragri teikt gan “jā”, gan “nē”. Mums ir jāvērtē, un droši vien jāvērtē tas konteksts, kas ir bijis iepriekš, izvērtējot 2021. gada saistošos noteikumus,” norāda vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra padomnieks Aivars Draudiņš.

Jāpiebilst, ka Jūrmalas dome toreizējo ministrijas lēmumu pārsūdzēja Satversmes tiesā. Domes prasību Satversmes tiesa sāka izskatīt aprīļa nogalē. Ja jaunos saistošos noteikumus ministrija apstiprinās, jaunā kārtība stāsies spēkā šā gada novembrī.


#SIF_MAF2023