Jo lielāka trauksme, jo vājāki rezultāti

Skolēnu trauksme par saviem sasniegumiem matemātikā negatīvi ietekmē sekmes šajā mācību priekšmetā, liecina nupat publiskotie Ekonomikas sadarbības un attīstības organizācijas Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas "PISA 2022" pirmie rezultāti. Pētījumā secināts - jo lielāka trauksme, jo potenciāli vājāki rezultāti. 

Daudzi, atminoties skolas laikus, atceras satraukumu, kas valdīja pirms matemātikas pārbaudes darbiem un īpaši eksāmeniem. Ekonomikas Sadarbības un attīstības organizācijas veiktajā pētījumā noskaidrots, ka 2022. gadā Latvijas skolēnu trauksme par matemātikas rezultātiem ir augstāka par vidējo. Pētījumā piedalījās skolēni no 81 valsts. ReTV uzrunātie jaunieši stāsta, lai gan ir bijis satraukums pirms eksāmena, tas daudz nav ietekmējis vērtējumu. 

Ikšķiles vidusskolas matemātikas skolotāja Inga Kumeliņa stāsta, ka 12. klases skolnieki, kuri aizvadītajā gadā jau nokārtoja matemātikas eksāmenu, uzrādīja labus rezultātus, tomēr tie nebija tik labi kā gaidīts. Skolotāja min, ka iespējams tomēr pievīla skolēnu trauksme par rezultātiem, taču tā notiek katru gadu.

“Salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem tai skolēnu trauksmei nevajadzētu būt lielākai. Jo eksāmens ir atvieglots man liekas, pēc manām domām. Protams, bērnam ļoti daudz jāzina, respektīvi nepietiek tikai ar izpratni un kaut kādām minimālajām iemaņām, bet tieši zināšanām ir jābūt. “

Valsts izglītības satura centrā stāsta, ka skolēni, kuri ikdienā nevelta tik daudz uzmanības mācībām bieži uzrāda labākus rezultātus eksāmenos, savukārt tie, kuri mācībām pievēršas vairāk un cītīgāk, mēdz saņemt sliktākus vērtējumus nekā ierasts. 

Kaspars Špūle, VISC Vispārējās izglītības pārbaudījumu nodaļas vadītājs:

“Jo viņi domā par rezultātu, kāds tas būs, kāds es izskatīšos, vai es parādīšu sevi no labākās puses. Un bieži vien eksāmenos ir novērots, ka viņi pieļauj kļūdas, kuras varbūt ikdienā nebūtu pieļāvuši. Savukārt tie skolēni, kuri jau ikdienā nepievērš uzmanību mācībām, viņiem šī trauksme ir krietni mazāka un viņi pat pārbaudījumos uzrāda labākus rezultātus.” 

Iemesli trauksmei varot būt ļoti dažādi. Vecāku attieksme par saņemtajiem vērtējumiem, nākotnes plāni par universitāti, bailes par vērtējumu un vēl daudzi citi iemesli. Lai trauksmi samazinātu, jauniešos ir jāievieš pārliecība par savām spējām. 

“Ja mēs arī tagad skatāmies arī matemātikas eksāmena rezultātus, tad mēs arī tur pamanām, ka skolēni diezgan labi tiek galā ar tiem vieglajiem, nu, teiksim, tā ar viegli risināmiem uzdevumiem, ar tradicionāli risināmiem uzdevumiem, bet tiklīdz skolēnam vairāku soļu uzdevums ir jāveic, tad viņi apmulst. Tajā brīdī arī šī trauksme sākas, ka es neesmu pieradis varbūt darīt kaut ko vairāk,” saka Kaspars Špūle

Tāpēc ikdienā skolotājiem būtu jādod jauniešiem risināt dažāda veida uzdevumus, kā arī jāpieļauj dažādi risinājumi. Jāpiebilst, ka jauniešu matemātikas rezultāti katru gadu ir līdzīgi, taču ir neliela lejupslīde gadu garumā.



Projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.

Par "ReTV Ziņas" saturu atbild SIA "Re MEDIA".

#SIF_MAF2023