Jēkabpils novadā ievieš dienesta automašīnu koplietošanas sistēmu

Jēkabpils novada pašvaldība sākusi pārskatīt savu autoparku, meklējot iespējas, kā samazināt izdevumus par dienesta automašīnu uzturēšanu. Viens no veidiem ir koplietošanas transports. Šāda sistēma pagaidām darbojas vienam transportlīdzeklim, bet drīzumā tādu plānots ieviest arī citiem dienesta spēkratiem. 

Jēkabpils novada pašvaldībai šobrīd ir 90 dienesta transportlīdzekļi – vieglās automašīnas un busiņi, kas nodrošina saimnieciska rakstura darbību. Ņemot vērā, ka daudzi no tiem ir sliktā tehniskā stāvoklī un rada lielas izmaksas par remontu, kā arī palielinās obligātās apdrošināšanas cenas, vietvarā tiek veiktas darbības, lai samazinātu pašvaldības autoparku. Šobrīd jau sākusies dienesta automašīnu koplietošanas sistēmas izveide. Jau nepilnu gadu šāda sistēma ieviesta vienai automašīnai, ko lieto 26 domes administrācijas darbinieki. Jēkabpils novada izpilddirektora vietniece Anita Moskovska skaidro, ka sistēma darbojas ar mobilā telefona aplikācijas palīdzību. “Rezervāciju var veikt ar dažiem klikšķiem, izvēloties automašīnu, kādu vēlas rezervēt, izvēloties laiku, piemēram, 8. marts pl. 10.00 līdz 8. marts pl. 12.00. Izvēlos mērķi – brauciena mērķi uzrakstīšu “Dunavas pagasta pārvalde”, jo es bieži braucu uz pagasta pārvaldēm. Un struktūrvienība “Administratīvā pārvalde”. Un saglabāt rezervāciju. Jebkurš, kuram ir tiesības uz šo mašīnu, ieejot 8. datumā un skatoties laikus, no pulksten 10.00 līdz 12.00 ir rezervēts. Ja vēlas darbinieks rezervēt citā laikā, viņš var veikt jaunu rezervāciju, jo šajos laikos sistēma neļauj otru reizi rezervēt.”

Transportlīdzekli var atslēgt ar tās pašas aplikācijas palīdzību, bet to var izdarīt tikai tas darbinieks, kam konkrētajā brīdī ir pieteikta rezervācija. 

Šāda sistēma nodrošina to, ka katram konkrētajam pašvaldības darbiniekam nav nepieciešams individuālais transports, turklāt koplietošanas automašīnai tiek nodrošināta lielāka noslodze. Plānots, ka no 1. aprīļa sistēma tiks ieviesta vēl vismaz pieciem spēkratiem. Savukārt nākotnē to ieviesīs arī tiem auto, ko izmanto domes priekšsēdētāja vietnieki. Jēkabpils novada domes priekšsēdētājs Raivis Ragainis: “Šobrīd mums ir izvērtētas mašīnas, kuras nobrauc ļoti maz, piemēram, tikai trīs vai četrus tūkstošus kilometru gadā. Tas nozīmē, ka tā neatmaksājas pilnībā. Tās mašīnas būs koplietošanas. Skatāmies, ka vairākas iestādes, piemēram, Izglītības iestāde, Attīstības pārvalde varētu izmantot vairāki cilvēki vienu tehniku. Tāpat šeit vēl slēgsim klāt, jo arī pie šī tā nenobrauc maksimumu, ko vajadzētu nobraukt.”

Vēl viens veids, kā samazināt pašvaldības autoparku, ir atbrīvošanās no tiem transportlīdzekļiem, kas ir sliktā tehniskajā stāvoklī. Domes vadība vietā plāno nomāt jaunas automašīnas, uzsverot, ka noma būs lētāka nekā auto pirkšana.

Gandrīz visām pašvaldības dienesta automašīnām ir GPS sistēma, kas fiksē, pa kādu maršrutu un kad auto tiek izmantots, kā arī cik kilometri tiek nobraukti. Domes opozīcijas pārstāvji pauž viedokli, ka būtu stingrāk jāpieskata, kādiem mērķiem transports tiek lietots. Jēkabpils novada domes deputāts Aivars Kraps: “Es esmu redzējis ceļa zīmes par šo automašīnu izmantošanu. Tās adreses, kas ir Jēkabpilī, kur ir GPS piestājis, ir ļoti interesantas. Ir adreses Vienības 1, Vienības 7. Ja kāds nezina, kam tās adreses ir, tad es varu pateikt – tie ir lielveikali. Izmantot mašīnu aizbraukt uz veikalu, uz kafejnīcu un uz mājām, ja mums ir tik grūta finansiālā situācija, kā mums katrā sēdē stāsta, es domāju, ka jāpieliek būtu punkts.”

Turpretī koalīcijā tiek uzsvērts, ka ir darbinieki, kuri veikalos pērk pašvaldībai nepieciešamās preces, tāpat ir darbinieki, kuriem auto novietošana pie mājām ir atļauta, jo tas nodrošina darbinieka operatīvu nokļūšanu tur, kur nepieciešams. Savukārt daudzām automašīnām pēc GPS ieviešanas ir samazinājies nobraukums.

Jāpiebilst, ka GPS sistēma drošības nolūkos nav ieviesta domes priekšsēdētāja dienesta automašīnai. Lai gan pašvaldības autoparka uzlabošanā vēl ir daudz darāmā, vietvarā pauž uzskatu, ka tuvākajā nākotnē dienesta automašīnu skaitu izdosies samazināt, tādējādi samazinot arī izmaksas.