“Fly in Limbaži” – akrobātiski lidojumi un augstākās pilotāžas paraugdemonstrējumi

Limbažu pagasta lidlaukā “Langači” aizvadīts aviošovs “Fly in Limbaži”, kas norisinājās jau ceturto reizi, priecējot apmeklētājus ar galvu reibinošiem akrobātiskiem lidojumiem un augstākās pilotāžas paraugdemonstrējumiem. Visas dienas garumā savas gluži vai neticamās prasmes lidaparātu vadībā demonstrēja pašmāju un kaimiņvalsts Lietuvas virtuozākie piloti. Viņu vidu arī Jurģis Kairis, kura pilota stāžs sniedzas jau piektajā gadu desmitā un kurš ar saviem akrobāta trikiem ir slavens visā pasaulē. Viņš stāsta, ka vasarā sanāk ceļot no viena pasākuma uz nākamo. “Nākamnedēļ būšu aviācijas muzejā Tartu. Tad lidošu uz Suvalkiem Polijā. Nesen biju Rumānijā, Čehijā. Visi šie šovi pārsvarā notiek nedēļu nogalēs, tāpēc gandrīz visas brīvdienas man ir aizņemtas. Katrā vietā savus demonstrējumus pielāgoju laika apstākļiem, konkrētajai stuācijai. Skaidrs arī, ka katru reizi nav jācenšas pašam sevi pārspēt.” 

Pasākuma rīkotāji atzīst, ka nu jau šo četru gadu laikā, kopš notiek Limbažu aviošovs, tas ir ieguvis atpazīstamību gan apmeklētāju, gan dalībnieku vidū. “Labas atsauksmes bija pēc pagājušā gada šovu. Protams, mēs reklāmas taisījām, bet diezgan jau cilvēki zināja, tā informācija bija aizgājusi, un paši jau zvanīja, prasīja, kad tad būs, kurā datumā,” stāsta šova rīkotājs Ingemārs Butkevičs. Arī aviācijas grupas “Baltic Bees” pilots Artjoms Soloduha, kurš šoreiz pildīja lidojumu direktora pienākumus, vērtē, ka pasākums noorganizēts augstā līmenī. “Viss ir daudz labāk organizēts šeit, un tā ir pieredze, kas nāk ar gadiem. Pēc tam jau viss sanāk daudz vieglāk, ātrāk un kvalitatīvāk. Šī ir laba tradīcija Limbažos, un ceru, ka tā turpināsies katru gadu.”

Un arī skatītāji atzina, ka debesīs vērojamie skati sajūsmināja un brīžiem lika pat aizrauties elpai. Lidlauka “Langači” īpašniece Vija Meļķe stāsta, ka īpaši gaidījusi lietuviešu pilota Jurģa Kaira lidojumus, taču pārsteiguši arī citi viņa tautieši. “Viņi ir ļoti labi attīstījuši savas skolas, un piloti, kas trijatā lido, tas ir apbrīnojami, ka var tādā vējā, kāds ir šodien, taisīt tādus trikus.” Savukārt pasākuma apmeklētāji Barba Ekmane un Dainis Poriņš stāsta, ka atbraukuši no Rīgas, jo šādi pasākumi ļoti saista. “Esam bijuši Lietuvā uz aviošovu, esam bijuši Rīgā, tagad atbraucām arī uz Limbažiem. Ir interesanti. Pirmkārt, tāds liels sabiedrisks pasākums brīvā dabā, pēc pandēmijas. Var apskatīties modernu tehniku, iepazīties ar cilvēkiem, tā kā bija vērts braukt.”

Starp lidaparātiem, kas piedalījās šovā, īpašu uzmanību izpelnījās Latvijas uzņēmuma “Pelegrin” ražotās ultravieglās Tarragon lidmašīnas, kas izceļas ar manevrētspēju, degvielas ekonomiju un var sasniegt ātrumu līdz 370 km stundā. Šova rīkotājs Ingemārs Butkevičs ir SIA “Pelegrin” izpilddirektors, un viņš šīs lidmašīnas raksturo kā superskaistas un superātras. “Nesen lidoju ar vienu akrobātikas piloti, viņa pamēģināja dažus akrobātisku manevrus un bija pārsteigta. Teica, ka nebija gaidījusi, ka būs tik labi. Šī ir lidmašīna, kas domāta, lai pārvietotos no punkta A uz punktu B, un ar kuru var veit arī tādu vieglu aerobātiku – tas ir Taragons.” Uzņēmuma līdzīpašnieks Aivars Lejietis, vaicāts, kas lidaparātam piešķir šīs īpašības, atklāj, ka noslēpums ir tās dizainā. “Tā ir tandēma lidmašīna, kurā sēdvietas novietotas viena aiz otras. Ir mazāka gaisa pretestība, var ātrāk lidot un manevrēt.” Taragonus Latvijā ražo kopš 2012. gada, nepārtraukti tos pilnveidojot un uzlabojot. Nu jau ar šīm lidmašīnām lido daudzviet pasaulē, īpaši populāras tās ir Itālijā, bet tālākais pircējs bijis no Meksikas. Lielākoties tās iegādājas privātām vajadzībām, bet ne tikai. “Arī mūsu gaisa spēki iegādājās kvalifikācijas celšanai saviem lidotājiem, tā kā arī militārām vajadzībām var izmantot. Bet pamatā mūsu lidmašīnas ir domātas civiliem mērķiem,” stāsta A. Lejietis. 

Tā nu ceturtais aviošovs Limbažos veiksmīgi aizvadīts un jādomā, ka līdzīgu pasākumu Langaču lidlaukā sagaidīsim atkal nākamgad. 


#SIF_MAF2023