Centrālāzijas uzņēmēji vēlas attīstīt transporta koridorus uz Latviju

Šonedēļ Latvijā ieradušās Centrālāzijas valstu delegācijas, lai stiprinātu sadarbību transporta un loģistikas jomā. Ventspilī un Liepājā uzņēmējus ietekmējušas pret Krieviju vērstās sankcijas, tāpēc vairākiem ostu termināļiem ir jāmaina loģistikas virzieni. Āzijas valstu amatpersonas atzīst, ka Latvija ir perspektīvi vārti uz Eiropas tirgiem, un arī Latvijas uzņēmēji uz sadarbību ar Āziju lūkojas cerīgi. 

Šonedēļ Latvijā ieradās plaša Centrālāzijas valstu delegācija no Kazahstānas, Uzbekistānas,

Tadžikistānas, arī no Kirgizstānas un Turkmenistānas. Rīgā tika organizēts Centrālāzijas

biznesa forums, bet ņemot vērā šībrīža ģeopolitisko situāciju, nelielas delegācijas izbrauca arī uz reģionālajām ostām, apmeklējot Liepāju un Ventspili.

Ventspils ostā viesi ar ekskursiju kuģīti devās apskatīt dziļākās ostas piestātnes, kas var uzņemt kā lejamkravas, tā beramkravas.

Kazahstānas Industriju un infrastruktūras attīstības ministra vietnieks Almazs Idirisovs: “Mūs interesē pilnīga loģistika. Tas nozīmē, ka esam ieinteresēti palielināt piegāžu apjomus Eiropas virzienā. Tostarp Latviju, arī Ventspili.”

Sadarbība starp Centrālāziju un Eiropas Savienību ir uzņēmusi jaunus apgriezienus pēc ekonomisko sankciju ieviešanas pret Krieviju, tāpēc Latvijas uzņēmēji meklē drošus transporta koridorus, piemēram, Ventspils ostā darbojas graudu termināls, kur uzglabā no Kazahijas nākošus graudus, un arī ogļu termināls, kam parkraušanas apjomi pieaug. Ventspils brīvostas pārvaldnieka vietnieks Igors Udodovs: “Centrālāzijas valstis, it īpaši šajos ģeopolitikas apstākļos, ir ļoti būtiskas ostai. Ja skatāmies šobrīd, ostā ir liels apjoms Kazahstānas ogļu. Tās nāk gan pa dzelzceļu, gan ar kuģi. Ostā tiek izkrautas, dažreiz sadalītas pa frakcijām un transportētas tur, kur tas nepieciešams.”

Par transporta nozari atbildīgo ministriju pārstāvji atzīst, ka arī līdz šim Latvijas ostas bija atpazīstamas Eirāzijas transporta koridoros, Ventspils brīvostā Kazahstānas izcelsmes kravas nav nekāds jaunums. Uzbekistānas Transporta ministra vietnieks Jasurbeks Čorijevs: “Es šeit redzu lielu potenciālu, vispirms jau šeit ir izveidota infrastruktūra visiem transporta veidiem. Te nav tādas burzmas, kādas redzam citās ostās. Attīstības potenciāls dažādiem kravu veidiem arī ir redzams, tāpēc uzskatām, ka, iepazīstot šīs ostas, mums ir iespēja padziļinātāk izvērtēt, kur veidot partneru centrus. Uzbekistānai ir ļoti svarīgi transporta koridori, tostarp caur Latviju, jo mēs esam valsts, kam nav savas pieejas jūrai. Mmums ir stratēģiski svarīgas partnerattiecības ar Latviju un Baltijas valstīm.”

Biznesa forumu Latvijā šonedēļ apmeklēja aptuveni 70 Centrālāzijas valstu uzņēmēji


#SIF_MAF2023