Valsts kontrole: NBS pārtikas iepirkumā virkne pārkāpumu

Valsts kontrole izvērtējusi skandalozo daudzmiljonu pārtikas iepirkumu Nacionālo bruņoto spēku (NBS) vajadzībām. Tajā secināts, ka iepirkuma gaitā iegādātais pakalpojums neatbilst sākotnēji plānotajam un tam, kas nepieciešamas armijai. Savukārt uzņēmums SIA “Zītari LZ” no konkursa bija izslēdzams jau pirmajā kartā, jo tam nebija pieredzes loģistikas pakalpojumu sniegšanā. Aizsardzības ministrija paziņojusi, ka ar uzņēmumu “Zītari LZ” ir panākta vienošanās par līguma izbeigšanu pirms termiņa. 

Aizsardzības ministrijas sākotnējais mērķis bija iegādāties pārtikas loģistikas pakalpojumu, kas sekmīgi darbotos kā miera, tā arī krīzes laikā. Taču iepirkuma gaitā pretendentiem izvirzītās prasības bija tik minimālas, ka tās vairs nespēja nodrošināt mērķa izpildi. Rezultātā līgums par 220 miljoniem slēgts nevis par pārtikas loģistikas pakalpojumu nodrošināšanu, bet gan digitālas e-platformas izveidi un tās uzturēšanu. Valsts kontroles padomes locekle Kristīne Jaunzeme: “Kurš nav valsts rīcībā. Šo e-platformu uztur komersants, komersanatam ir deliģētas tiesības veikt iepirkumus NBS vajadzībām, atlasot šos pārtikas ražotājus.”

Līdz ar to iepirkuma konkursā uzvarējušais privātais uzņēmums “Zītari LZ” pašlaik deleģēts veikt valsts amatpersonām raksturīgus uzdevumus. Savukārt risinājums, kā pārtiku armijai nodrošināšana krīzes laikā un kā notiek pārtikas rezervju veidošana, līgumā paredzēta, slēdzot par to atsevišķu vienošanos. Valsts kontrolē arī norāda, ka iepirkuma procesā uzvarējušo uzņēmumu “Zītari LZ” no konkursa vajadzēja izslēgt jau pirmajā posmā, jo tam nebija prasītās pieredzes loģistikas pakalpojumu nodrošināšanā. Jaunzeme: “Arī neskatoties uz šīm minimālajām prasībām, tomēr viņam nebija pieredzes loģistikas pakalpojumu sniegšanā, bet ēdināšanas pakalpojumu sniegšanā.” 

Tikmēr Aizsardzības ministrijā skaidro, ka pašlaik ir panākta vienošanās ar uzņēmumu “Zītari LZ” par līguma izbeigšanu līdz gada beigām. Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs Jānis Garisons: “Termiņš noteikts vadoties pēc tā, cik reāli būtu īstenojams jauns iepirkums par pārtikas produktu piegādi. Iekšēji esam sākuši gatavot šo iepirkuma procesa dokumentāciju.”

Valsts kontroles revīzijā secināts, ka jau sākot ar iepirkuma plānošanu līdz pat līguma noslēgšanai ir pieļauti ļoti daudz pārkāpumi, kurus procesa gaitā neviena iesaistītā puse tā arī necentās novērst. Jaunzeme: “Aizskatuvē acīmredzot ir vēl kāda informācija, ko revīzijas gaitā nevaram dokumentēt, ko nevaram izskaidrot. Šeit jau paļaujamies uz tiesībsargājošo iestāžu darbu.”

Aizsardzības ministrijā norāda, ka ministrijas iekšienē veikto pārbaužu rezultāti par neveiksmīgo iepirkumu apstiprina Valsts kontroles kontatēto. Garisons: “Ir pārkāpti vairāki ministrijas iekšējie normatīvi. Pārbaude turpinās, attiecīgi divas amatpersonas ir sodītas ar atbrīvošanu no ieņemamā amatā. Par sešām amatpersonām dienesta izmeklēšanas turpinās.”

Jāpiemin, ka amatpersonu atbildību par notikušo kriminālprocesa ietvaros vērtē arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs. Valsts kontroles valdes locekle vēl norāda, ka revīzijas gaitā netika vērtēta bijušā aizsardzības ministra Arta Pabrika (LA) atbildība, tomēr revīzijā secināms, ka tieši viņš ir izrādījis lielu interesei mainīt pārtikas iepirkuma modeli, kā dēļ ministra vadībā izveidota īpaša darba grupa. Jaunzeme: “Iepirkuma plānošana aizsardzības ministra veidotā darba grupā ir radījusi nenoteiktību, neskaidrību, kurš ir saistošais regulējums, pēc kura mēs šajā iepirkumā, iekšējā aizsardzības resora regulējumā darbojamies.”

Savukārt iespaidīgā līguma summa – 220 miljoni – ar iespēju to palielināt vēl uz pusi piecos līguma darbības gados, pirmo reizi parādās iepirkuma komisijai jau lemjot par līguma slēgšanu ar uzņēmumu “Zītari LZ”. Lai gan amatpersonām bija zināms, ka valsts budžetā šim mērķim plānoti vien astoņi miljoni eiro. 

Valsts kontrolē norāda, ka par armijai nepieciešamās pārtikas iepirkuma procedūras iznākumu ir jāvērtē ne tikai iepirkuma komisijas locekļu darbības, bet arī Aizsardzības ministrijas un NBS amatpersonu atbildība. Jo arī viņu pienākums bija sekot līdzi iepirkuma gaitai un rīkoties, lai nepieļautu likumam un valsts drošības interesēm neatbilstoša līguma slēgšanu.



#SIF_MAF2023