Jūrmala ir vienīgā pašvaldība Latvijā, kur atkritumi tiek svērti un apsaimniekoti pēc atkritumu faktiskā svara

Latvijā katra pašvaldība pati izvēlas veidu, kā tiks apsaimniekoti atkritumi. Jūrmala ir vienīgā pilsēta Latvijā, kas izvēlējusies atkritumus svērt, nevis uzskaitīt pēc tā tilpuma jeb kubikmetriem. 

“Metode, ka atkritumi tiek svērti, tika integrēta un ieviesta Jūrmalas pašvaldībā ar mērķi motivēt iedzīvotājus iesaistīties atkritumu šķirošanā arvien vairāk un vairāk. Respektīvi, jo vairāk mēs šķirojam, jo mazāk atkritumu paliek sadzīves atkritumos, jo mazāks rēķins,” uzsver “CleanR” valdes priekšsēdētājs Valerijs Stankevičs. 

Jūrmalā pilnīgi visi sadzīves atkritumu, bioloģisko atkritumu un dārzu atkritumu konteineri ir aprīkoti ar RFID čipiem jeb radiofrekvences čipiem, kas pie konteineru tukšošanas atkritumi svērti. 

“RFID čips ir maza, apaļa iekārta, kas iebūvēta konteinerā zem vāka. Tā ir pilnīgi droša un nekaitīga cilvēkiem un videi. Čips darbojas pēc spoguļa principa, jo iekārta RFID čipa lasīšanai ir iebūvēta atkritumu vedējā. Piemēram, atkritumvedējam tukšojot konteineru, integrētais RFID čipu lasītājs raida signālu un šis čips spoguļa veidā atstaro to atpakaļ. Tā iekārta nolasa konteinera tilpumu, adresi, atkritumu veidu, kas tiks tukšots un mēs zinām kādu konteineru jāceļ, cik tas ir liels, kādai frakcijai tas ir paredzēts utt. Visi šie dati automātiski tiek sasaistīti arī ar svariem un "ielasās" sistēmā. Visu informāciju par iztukšotā konteinera svaru, atrašanās adresi u.c. informāciju, mūsu sistēma saņem uzreiz un sasaista visu šo informāciju kopā,” skaidro Stankevičs.

Savukārt svēršana notiek pilnīgi automatizēti un katrs konteiners tiek svērts divas reizes. “Pirmo reizi konteiners tiek nosvērts pacelšanas brīdī, kad tas ir pilns, un otru reizi – pirms konteinera nolikšanas pēc tā iztukšošanas. Tādejādi aprēķinot starpību starp pilno un tukšo konteineru. Uzreiz jāpiebilst, ka šie svari ir speciāli radīti atkritumu svēršanai. Attiecīgie svari ir industriāli, speciāli paredzēti tieši šāda veida risinājumiem, tos nevar salīdzināt ar mūsu parastajiem virtuves svariem vai darba svariem,” turpina Stankevičs.

Atkritumu apsaimniekošas uzņēmums “CleanR” saņēmis arī speciālu Latvijas meteoroloģijas centra sertifikātu, kas verificē šo svaru pareizību. Atbilstoša svaru darbības kontrole un pārbaude tiek veikta regulāri, lai pārliecinātos, ka patiešām svari darbojas nevainojami.

Atkritumu svēršanas sistēmas darbības princips ir nemainīgs vienlīdzīgs visiem lietotājiem, neatkarīgi no tā, vai tie ir privātpersonas, juridiskās personas vai daudzdzīvokļu māju iedzīvotāji.

“Identiski, kā tas notiek arī citās Latvijas pašvladībās, kad namu apsaimiekotājs, saņemot kopējo rēķinu, tālāk sadala jau šo rēķinu pa dzīvokļiem. Tāpat notiek arī Jūrmalā – namu apsaimniekotājs saņem kopējo rēķinu, par kopējo svaru un tālāk tas tiek sadalīts proporcionāli pa dzīvokļiem,” izklāsta Stankevičs.

Izvēloties šādu atkritumu apsaimniekošanas veidu, iedzīvotāji ir ieguvēji, tad ja viņi iesaistās atkritumu apsaimniekošanas sistēmā un ikdienā uzsāk atkritumu šķirošanu. 

“Klients ir ieguvējs, jo viņš maksā precīzi par sevis saražoto sadzīves atkritumu daudzumu. Un Jūrmalas gadījumā tiešām darbojas apgalvojums, ka ikvienam ir iespēja maksāt tikai par to, kas izmests konteinerā. Katram iedzīvotājam ir radīta brīnišķīga iespēja iesaistīties šajā sistēmā un uzsākt atkritumu šķirošanu, tādejādi samazinot nešķiroto sadzīves atkritumu daudzumu savā atkritumu konteinerā un proporcionāli uzreiz arī maksājot mazāk,” papildina Stankevičs.

Pats tarifs par pakalpojumu veidojas šādi: “Tarifs, pirmkārt, veidojas no dabas resursu nodokļa. Otra komponente ir poligonā noglabāšanas izmaksas. Tas kopā veido aptuveni pusi no izmaksām, kas rodas pakalpojuma sniegšanas laikā. Savukārt, pārējās izmaksas jau ir pieskaitāmas pie operatora izmaksām, kas ir ļoti mainīgas un atkarīgas no resursu pieejamības, respektīvi, degvielas cenas, no darbinieku izmaksām, atalgojums, nodokļi utt.”

Vēl tarifā (atkritumu apsaimniekotāja izmaksās) ir iekļautas arī visas papildu prasības un inovācijas, kas ir saistītas ar jauno iepirkumu un pašvaldības mērķtiecīgi virzīšanos uz klimatneitralitātes principu ieviešanu ikdienā.

Infrastruktūras attīstība, zaļais transports, pazemes konteineri, pludmales konteineri utml. Zaļā nākotne prasa arī zināmas investīcijas. Tas bieži vien arī ietekmē gala tarifu. 


Uzziņai!

No 2024. gada 1. jūnija par atkritumu apsaimniekošanu Jūrmalas valstspilsētā nākamajos septiņos gados turpinās rūpēties SIA “CleanR”, tāpēc, lai turpmāk laikus un bez pārtraukuma saņemtu atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu, iedzīvotāji un uzņēmumi aicināti noslēgt jaunu līgumu par atkritumu apsaimniekošanu līdz šā gada 25. maijam.

Platformā vai mobilajā lietotnē manai.videi.lv klienti var ne tikai noslēgt līgumu, bet arī redzēt aktuālo atkritumu izvešanas grafiku, pieteikt vai atcelt atkritumu izvešanu, pieteikt papildu konteinera uzstādīšanu, saņemt un apmaksāt rēķinus, apskatīt atkritumu izvešanas vēsturi, kā arī pieteikt atgādinājuma saņemšanu par gaidāmo atkritumu izvešanu. 

Līguma sagatavošanu var pieteikt, zvanot arī uz numuru 67111001 vai rakstot uz e-pasta adresi [email protected], un tas tiks nosūtīts parakstīšanai uz klienta norādīto adresi kopā ar apmaksātu aploksni. Viens parakstīts līguma eksemplārs jāievieto apmaksātajā aploksnē un jānosūta atpakaļ uz adresi “CleanR”, Vietalvas iela 5, Rīga, LV-1009. 

Tāpat Jūrmalas iedzīvotāji jaunu atkritumu apsaimniekošanas līgumu var noslēgt klātienē kādā no klientu centriem – Fabrikas ielā 11, Jūrmalā, kā arī Vietalvas ielā 5 un Mellužu ielā 17, Rīgā.