Ja nav iespēju labot kontroldarbu, ir lielāka motivācija

Līdz šim skolēni mācību priekšmetā vērtējumu, ja tas neapmierināja, varēja uzlabot vairākkārt.  Taču no nākamā gada mācību programma “Skola 2030” paredz, ka šādas iespējas skolēniem vairs nebūs. Jau tagad vairums skolās, lai sagatavotos jaunajai sistēmai, atļauj vērtējumu labot tikai vienu reizi  katrā mācību priekšmetā. Rīgas 64. vidusskolas 12. klases skolniece Paula Gļeba paudusi neapmierinātību, iesniedzot iniciatīvu portālā “manabalss.lv”, kas paredz atļaut labot atzīmes vairākkārt. “Atnākot šogad uz skolu, mūs sagaida ziņas, ka mēs varam labot tikai vienu atzīmi gadā, kas, teiksim tā, ir ļoti liels šoks. Un, protams, ka ir kaut kādi cilvēki, kas spēj pielāgoties šai sistēmai, jo viņiem tas ir vieglāk, bet, pieņemsim, man personīgi tas sagādā grūtības, jo tie priekšmeti paprasa vairāk laika.”

Iesniegtajā iniciatīvā autore min, ka jaunās sistēmas dēļ jauniešu vidū pieaug pārbaudes darbu kavēšana, atzīmes krītas, rodas lielāks stress par vērtējumiem. Rīgas 64. vidusskolas vadība gan uzsver, ka skolēniem jāmācās būt atbildīgākiem, taču priecējot, ka skolā ir sociāli aktīvi jaunieši –  kā skolniece, kas uzrakstījusi iniciatīvu. Uz to gan raugās skeptiski. 

Rīgas 64. vidusskolas direktors Edgars Zīverts: “Tas apgrūtina, pirmkārt, pedagogu darbu, kurš ikdienā pie liela ieguldījuma, kvalitatīva darba ir papildus slogs, kuru neviens nav paredzējis īsti apmaksāt. Tās ir diskusijas, kuras var veikt. Un šī iniciatīva, man liekas, arī tās virza.”

Iniciatīvas autore atzīst, ja tiktu ieviesta jaunā vērtējumu sistēma pakāpeniski, viņai nebūtu iebildumu pret jauno kārtību. Ikšķiles vidusskolas uzrunātie jaunieši vērtē pozitīvi šī brīža kārtību, kad vērtējumu var labot vienu reizi katrā priekšmetā. Ikšķiles vidusskolas 12. klases skolniece Līva: “Es pēdējo divu gadu laikā neesmu labojusi nevienu pārbaudes darbu. Tā kā tas gan jau ir atkarīgs arī no klases. Domāju, iespējams, var saplānot savu mācību grafiku tā, lai ar šo vienu reizi ir pietiekami.”

Ikšķiles vidusskolas 12. klases skolnieks Nauris: “Es domāju, ka nevajag ļaut ļoti daudz reizes labot. Tad skolēni nemācīsies to vienu reizi, vienkārši iepazīsies ar pārbaudes darbu, pēc tam viņu pildīs atkārtoti. Bet es piekrītu, ka to vienu reizīti vajag, ja rodas kādas neražas, tad var izlabot šo slikto atzīmi.”

Ikšķiles vidusskolas direktores vietniece mācību jomā Ineta Nekraša: “Pieredze rāda to, ka tas strādā labāk, ja nav šīs iespējas. Vairāk motivē. Taču skolēni ir arī ļoti dažādi. Ja mēs runājam par ģimnāziju, tad, iespējams, tas varētu darboties labi. Ja par skolu, kurā ir dažādu līmeņu skolēni, dažādas motivācijas un īpaši skolēni ar mācīšanās grūtībām un traucējumiem, īpaši domājot par viņiem,  liekas, ka mēs atņemam jebkuru iespēju kaut ko uzlabot savā dzīvē.”

Valsts izglītības satura centra pārstāve Liene Zeile  gan uzsver, ka jāsaprot, ka vērtējumu sistēma ir saistīta ar jauno mācību programmu “Skola 2030”. Un tas ir tikai viens no veidiem, kā uzlabot mācību procesu. “Skatīt atsevišķi vienu detaļu no visas sistēmas vai arī to mainīt nav tālredzīgi, jo tādā veidā mēs nesasniegsim tos mērķus, ko gribam panākt ar šīm izmaiņām vērtēšanas sistēmā.”

Mērķi ir sasniegt lielāku skolēnu prasmju un zināšanu dinamiku un padarīt vērtējumus pēc iespējas objektīvākus. Skolnieces Paulas Gļebas iesniegto iniciatīvu, kas paredz atļaut atzīmes labot vairākkārt, ir parakstījuši vairāk nekā 9 000 cilvēku.



Projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Par sižeta saturu atbild SIA "VIDZEMES TV".
#SIF_MAF2023