Iedzīvotāji gatavi cīnīties par vilciena pieturu Kaibalā. Rakstīs Saeimai

Esam jau informējuši par sešu dzelzceļa pieturu slēgšanu Latvijā, to vidū arī Kaibalas Ogres novadā. Tās iedzīvotāji jau rīkojuši mītiņu vilciena pieturā un gatavi cīnīties arī turpmāk. Autotransporta direkcijā (ATD) gan skaidro, ka lēmums tika pieņemts, pamatojoties uz nelielo pasažieru plūsmu. Kā vēl viens no iemesliem tiek minēts intervālu grafiks, ko vilcienu satiksmē plānots ieviest jau gada izskaņā. 

Lai gan Artūrs Stalažs pats vairs nedzīvo Kaibalā, tur dzīvo viņa radi, tāpēc viņš aktīvi iesaistās pret vilciena pieturas “Kaibala” slēgšanu. Viņš to dara jau četrus gadus. Savulaik jau vērsies pie Satiksmes ministrijas ar iesniegumu neslēgt Kaibalas pieturu. Taču, kā norāda Artūrs, bez nekādiem rezultātiem. Par plāniem slēgt pieturu viņš uzzinājis no izskanējušās informācijas publiskajā telpā. “Pirmkārt, par tiem lēmumiem, kas tika pieņemti, iedzīvotāji nebija informēti 2019. gadā. Teorētiski juridiski mēneša laikā varēja pārsūdzēt. Bet, ja sabiedrība par viņiem neuzzina, ja sabiedrība, visa publika uzzina 2021. gadā, kaut gan 2019. gadā pieņemts lēmums, šajā gadījumā ir tā, ka sabiedrība vairs nevar pārsūdzēt tos lēmumus. Mēnesis ir pagājis.”

Kopā ar kaibaliešiem Artūrs neplāno apstāties un turpinās, kā pats saka, cīņu par Kaibalas dzelzceļa stacijas saglabāšanu. “Tagad palikusi Saiema, mums bija domā, ka tagad Saeimā, kad sākās sesija, rakstām jaunu vēstuli, jaunu iesniegumu. Liekam klāt vecos parakstus, veco iesniegumu un sūtām uz Saeimu. Jo tas ir kaut kā jārisina. Jo šobrīd sanāk tā, ka cilvēki, kuri brauc uz darbu, paliek bez transporta, vietējie iedzīvotāji paliek bez transporta, veikalu tur nav.”

Jau vēstījām, ka viens no iemesliem, kāpēc tiks slēgta Kaibalas vilciena pietura, ir nelielā pasažieru plūsma. ATD norāda, tas ir arī finansiāli izdevīgāk, jo tiek ietaupīta gan enerģija, gan izmaksas par darba samaksu. ATD Sabiedriskā transporta plānošanas nodaļas vadītājs Jānis Lagzdons: “Ja skatāmies, kādas bija izmaksas pagājušā gada beigās, tad tāda viena apstāšanās izmaksā aptuveni astoņus eiro. Ja ņemam vērā to, cik šobrīd vilcieni apstājas pieturā “Kaibala” gada laikā, tad gada laikā tur sanāks 38 000 eiro aptuveni. Ja ņemam vērā, ka nākamgad ir paredzēts būtiski mainīt kustības sarakstu, tai skaitā vilciena kursēšanas intensivitāti. Tad nākamgad jau tas būtu vairāk kā divreiz vairāk. Tas būtu jau virs 76 000 eiro.”

Lai uzturētu staciju, gadā nepieciešami aptuveni 14 000 eiro. Taču Autotransporta direkcijā ReTV uzsver, ka izmaksas nav galvenais kritērijs, kāpēc lēmums pieņemts. Līdz ar jaunajiem vilcieniem tiks būtiski mainīti vilciena kursēšanas principi – ieviests intervāla grafiks. Lagzdons: “Regulārs intervāla grafiks, kad noteikta laika vilciens, piemēram, Aizkraukle-Rīga kursēs noteiktā biežumā, noteiktā minutē. Teiksim, ja tas reizi stundā brauc, tad noteiktā minūtē katru reizi arī izbrauc. Tas nozīmē, ka visās pieturās, kurās vilciens apstājas, tajā pieturēs un izbrauks precīzi tajā minūtē. Ja pietura tiek saglabāta, tad visi vilcieni apstāsies šajā pieturā. Ja šobrīd tās ir mazāk reizes, tad jau nākamgad būtu apstāšanās biežums vairāk kā divas reizes jāpalielina.”

Iedzīvotāji tostarp sarunās norāda, ka daļa tikai nesen sākuši dzīvot Kaibalā. Kā viens no faktoriem nekustamā īpašuma izvēlei šeit bijusi sabiedriskā transporta pieejamība. Līdz ar to radušās šaubas, kā vilciena pieturas slēgšana ietekmēs reģiona attīstību. Nekustamo īpašumu aģentūras “Latio” pārstāvis Jānis Vēbers norāda, ka vilcienu pieturu slēgšana vairākās Latvijas vietās varētu atstāt negatīvas sekas uz nekustamo īpašumu tirgu. “Ja runājam par mūsu klientiem, kas pērk nekustamo īpašumu, tad viņi novērtē sabiedriskā transporta klātesamību. Vai tas ir tuvumā, vai nē. tai skaitā viņi ļoti novērtē arī vilciena klātesamību. Manuprāt, tas arī ir ērtākais sabiedriskā transporta veids lieliem attālumiem. Līdzīgi arī tiem mājokļa īpašniekiem, kas vēlās pārdot, viņi arī bieži akcentē, ka izmanto vilciena pieturu.”

Ja tiks slēgta vilciena pietura “Kaibala”, iedzīvotājiem pieejami vēl ir starppilsētu autobusi, bet arī tie nereti ir pārpildīti un nevar uzņemt jaunus pasažierus maršrutā. 


#SIF_MAF2023