Digitalizācija nenozīmē tikai datora izmantošanu

Siguldas novads kā vienu no prioritārajiem attīstības virzieniem noteicis digitalizāciju. Tas paredz, ka dažādas iedzīvotāju grupas novadā mācās savā ikdienā pielietot mūsdienīgus digitālos un tehnoloģiskos risinājumus. Kristaps Zaļais, Siguldas novada pašvaldības domes priekšsēdētājas vietnieks: “Jāsaprot, ka digitalizācija nenozīmē tikai skolā datorstundā izmantot datoru. Mēs uz šo problēmu, jeb iespēju es gribētu teikt, skatāmies krietni komplicētāk, dažādos līmeņos. Mēs dotajā brīdī nodrošinām bezmaksas robotikas nodarbības mūsu skolēniem, kas ir jau padziļināta programmēšana un tamlīdzīgas lietas, lai mūsu skolēni nākotnē ir konkurētspējīgi arī darba tirgū.” Piemēram, šobrīd vairākās skolās Siguldas novadā, bērniem no ceturtās klases līdz pat vidusskolai ir iespēja ārpusstundu nodarbībās pašiem salikt un mācīties programmēt robotus. “Tālāk mēs strādājam arī ar sociālās aprūpes centriem, kur cilvēkiem jau ar lielu dzīves pieredzi nodrošinām iespējas un mācām lietot tehnoloģijas, lai viņi varētu gan sazināties ar savējiem, gan atrast informāciju, gan vispār pavadīt lietderīgi laiku. Tāpat arī dažādos citos līmeņos, kā piemēram, mūsu uzņēmējiem un novada pašvaldības darbiniekiem mēs nodrošinām dažādus digitalizācijas kursus. ” 

Lai visām iesaistītajām sabiedrības grupām būtu pieejams tehnoloģiskais nodrošinājums, Siguldas novadā izveidots Siguldas Tehnoloģiju izglītības centrs. Tajā digitālās prasmes apgūst ne tikai iepriekš nosauktās sabiedrības grupas, bet arī skolotāji. Piemēram, šeit ir iekārtota transformējama telpa Siguldas novada dizaina un tehnoloģiju skolotāju prasmju pilnveidei. Edgars Bajaruns, Siguldas Tehnoloģiju izglītības centra direktors: “Mēs šobrīd atrodamies Siguldas Valsts ģimnāzijas telpās, kur šogad esam izveidojuši Siguldas Tehnoloģiju izglītības centra tehnoloģiju un dizaina telpu. Mēs esam ielikuši aprīkojumu, kas paredzēts dažādiem mācību projektiem, skolotāju apmācībai un dažādām citām aktivitātēm. Piemēram, šeit ir opcija modelēt 3d, nodarboties ar 3d drukāšanu, 3d printēšanu. Tad ir lāzergriešana. Ar lāzeri var gravēt dažādus materiālus -metālus, akrilu, koku utt. Tad šeit ir sublimācijas aprīkojums, lai varētu taisīt, dekorēt, dažādas krūzītes un, teiksim, dažādus projektus, un idejas. Un tad šeit ir arī termoprese un ploteri griešanai. ” 

Tas nozīmē, ka skolēni mācību stundu laikā mācās sagatavot dažādus maketus, bet pēcāk tie šeit tiek izprinēti. Tādejādi efektivizējot tehniskā nodrošinājuma pieejamību visām novada skolām. Mācīties skolēni var katrs savā klasē, bet iekārtas visas atrodas vienuviet - jaunizveidotajā centrā. Savukārt, centra galvenā doma ilgtermiņā ir, ka visiem novada skolotājiem tiek sniegta iespēja pilnveidot savas prasmes, kopīgi plānot kaut kādu lielākus projektus, dalīties pieredzē, tādejādi uzbūvējot kapacitāti. Bet, lai tik ambiciozas ieceres izdotos, mācīties ir jāgrib arī pašiem skolotājiem. “Uz kursiem es eju, jo pati gribu kaut ko apgūt un arī mācību procesā tas man noder. Jo, vidusskolā skolēniem ir jādod prototipēšanas uzdevumi, kur viņiem savas izdejas pašiem ir jārealizē. Un tad šis veids, šīs iespējas ir tās, kuras tam var ļoti labi izmantot. Un jāsaka, ka šobrīd es esmu tikai sākusi mācīties, bet domāju, ka ja taisa dažādus maketus, sīkas detaļas, tad iegūtās zināšanas un pieejamās tehnoloģijas varēs izmantot arī stundās. Godīgi gan atdzīšos, ka skolēni ir jau gudrāki par mani, tādēļ man ir tikai jāsaprot šīs lietas, lai es tiktu viņiem līdz un tas būtu noderīgi,” saka Kristīne Apine, Siguldas Valsts ģimnāzijas tehnoloģiju un dizaina skolotāja. 

Savukārt, arī pati Siguldas novada pašvaldība saredz attīstības iespējas dažādās komponentēs un šobrīd aktīvi strādā pie Siguldas mobilās aplikācijas un mājaslapas atjaunošanas. Kā arī, strādā pie Operatīvā komunikācijas centra izveides, lai ar digitalizācijas mehānismiem, saviem iedzīvotājiem maksimāli ātri nodotu svarīgāko informāciju. 

Projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.

Par sižeta saturu atbild SIA "VIDZEMES TV".

#SIF_MAF2023