Braukt ar autobusu ir kā laimes spēle. Ko darīt, lai nepaliktu stāvam pieturā?

Jau vairāk nekā gadu Ogres novadā autobusu pakalpojumu nodrošina uzņēmums “Liepājas autobusu parks”. Salīdzinot ar pērno gadu, sūdzību skaits par neizpildītiem reisiem mazinājies, taču joprojām daļai pasažieru sāpīgs jautājums ir vides pieejamība autobusos. Negatīvi komentāri jo īpaši izskan no cilvēkiem ratiņkrēslā un jaunajiem vecākiem, kurus autobusā ar bērnu ratiņiem ne vienmēr tiek iekšā. Ko darīt māmiņām, invalīdiem un cilvēkiem ar velosipēdiem, lai nepaliktu stāvam pieturā? 

Alīna ir viena no māmiņām, kura dzīvo Pārogrē. Viņa regulāri savu bērnu ved uz masāžām no Pārogres uz Ogri. Parasti brauc ar savu automašīnu, taču tā saplīsusi, nācies braukt ar autobusu. Tur viņu sagaidījis nepatīkams pārsteigums. “Ar ratiem iekšā autobusā nevarējām tikt – ieejas ir tik šausmīgi šauras. Kaut šoferim bija nolaišanas platforma, kategoriski atteicās to nolaist. Pateica, ka citādāk kavēs maršrutu. Un viņam nav paredzēta tāda opcija. Man atbildēja, lai es nesot ratus iekšā. Tas nozīmē, ka man ir jāatstāj bērns, kurš pats par sevi nevar pārvietoties pa autobusu. Viņš var nokrist un izkrist no autobusa, kamēr es lieku ratus kopā. Izkāpt un palīdzēt viņš arī atteicās, līdz ar to palikām ar bērnu pieturā.”

Alīna ReTV stāsta – braukt ar autobusu ir kā laimes spēle. Var atbraukt lielais autobuss, var atbraukt arī mikroautobuss, kurā pat salocītus ratus ielikt ir neiespējami. “Rekur brauc autobuss. Varat arī redzēt, ka brauc mikroautobuss. Un reāli ar ratiem es tajā tikt iekšā nevaru. Nekādīgi. Uzskatu, ka pilsētas autobusam ir jānāk tādam autobusam, lai to varētu izmantot visi.”

Alīna pēc nepatīkamā atgadījuma ir arī zvanījusi “Liepājas autobusa parkam”. Klausules otrā pusē ir bijusi atvainošanās, saruna beigusies. Tāpat arī viņa ir iesniegusi sūdzību, taču arī tā ir tikai pieņemta un atbilde nav saņemta. Autotransporta direkcijā gan skaidro, ka problēmās, kas saistītas ar vides pieejamību, nav vainojams “Liepājas autobusa parks”. “Ja runājam par iespēju doties cilvēkiem ar kustību traucējumiem, ar ratiņkrēsliem, māmiņām ar ratiem, tad tas nav jautājums par īpaši viena pārvadātāja situāciju, bet situāciju kopumā – jebkuram pārvadātajam. Prasības ir visiem vienādas. Tas nenozīmē, ka “Liepājas autobusa parks” nepārvadā un kāds cits pārvadā, tā tas nav,” saka Autotransporta direkcijas pārstāve Sanita Dzene Heinsberga.

Autotransporta direkcijā ReTV skaidro, ka dažos maršrutos pasažieru skaits ir neliels, tāpēc nebūtu racionāli, ka brauktu tikai lielās ietilpības autobusi. Līdz ar to ir dažādi risinājumi, kā cilvēkiem pārliecināties, vai autobusā var pārvadāt ratus, ratiņkrēslus, velosipēdus un citus priekšmetus. Heinsberga: “Tas ir pieejams informācijai gan kā simboliņš, skatoties, pieņemsim, 1188 portālā, skatoties reisus uz priekšu, ko var redzēt kustības sarakstos. Gan arī sazvanīties ar pārvadātāju pirms tam, jautājot, vai šis konkrētais reiss varētu tikt izpildīts ar tādu ietilpības transportlīdzekli, kurā būs viegli ievietot šos papildus palīglīdzekļus. Ir iespējams, protams, arī pieteikt, zinot, ka konkrētajā datumā būs nepieciešams,tad pārvadātajam jānodrošina šim braucienam atbilstošs transportlīdzeklis.”

Jāpiebilst gan, ka autobusu jāpiesaka 36 stundas ātrāk pirms paredzētā brauciena. 


#SIF_MAF2023