Biznesa skices. Jauniešu idejas kļūst aizvien dzīvotspējīgākas

Skaņu slāpējoši paneļi no sēņu micēlija, pašsildošs džemperis, aplikācija ceļotājiem un pārtikas svaiguma sensors ir tikai dažas no jauniešu biznesa idejām, ko vērtēja konkursa “Biznesa skices” žūrija. Noslēdzies jau piektais “Swedbank” rīkotais konkurss. Kā ReTV atzīst organizatori, jauniešu idejas ar katru gadu kļūstot ne vien drosmīgākas, bet arī dzīvotspējīgākas.

Jelgavas 4. vidusskolas audzēkņi Estere un Mārtiņš jau ne pirmo gadu darbojas skolēnu mācību uzņēmumos. Šogad abi darbojas vienā komandā, lai kopā ar ne mazāk radošo pedagogu radītu videi draudzīgus skaņu slāpējošus paneļus no sēņu micēlija. Jelgavas 4. vidusskolas dizaina un tehnoloģiju skolotājs Jēkabs Ozols: “Mums vienmēr vajag sēnes pirmavotu. To esam atraduši, kur nopirkt, tālāk veidojam substrātu. Liekam salmus, zāģu skaidas, graudus un visādus dabas materiālus, kas būs kā barības viela sēnei, attiecīgi micēlijas, kas izveidos gala produktu.”

Apmēram nedēļas laikā visas vielas kļūs par viendabīgu baltu masu, ko pēc tam esot jāliek formiņās un cepeškrāsnī jāizkaltē. Ka atzīst jaunieši, grūtākais esot atrast pareizās proporcijas. “Hushroom” komandas vadītāja Estere Jungfermane: “Mums vēl būs testēšanas process, kad produkts pats būs gatavs. Trīs reizes mēģinājām uztaisīt. Abas reizes micēlijs sapelēja. Šobrīd tas ir gatavāks, un es domāju, ka sanāks.”

 Ar šo ideju komanda piedalījās “Swedbank” ideju konkursā “Biznesa skices” un pamatskolu kategorijā ieguva 1. vietu. Otro vietu konkursā ieguva trīs komandas. Arī madonieši, kuri izveidojuši pārtikas svaiguma sensoru. Sākotnēji esot bijusi doma radīt komposta kastes. Tā kā jau ir pieejami bioloģisko atkritumu šķirošanas konteineri, meklējuši veidu, kā noteikt pārtikas svaigumu, pirms tā sabojājusies. “Pagaidām mūsu prototips strādā tikai ar Ph mērītāju. Tas ir stobriņš, kuru ieliek šķidrumā. Tas nosaka šķidruma Ph vērtības. Ar laiku, piemēram, piens sāk bojāties un paliek skābāks. Mēs esam iesākuši taisīt gala produktu, kurš strādā ar gāzes sensoru, caur gaisu varēs noteikt produktu,” saka komandas “BioVe” pārstāvis Juris Ceļapīters.

 Konkurss “Biznesa skices” šogad notika jau piekto reizi. Šajā laikā organizatori redzējuši un uzklausījuši vairāk nekā 1000 biznesa ideju. Varot teikt, ka ar katru gadu tās kļūstot aizvien drosmīgākas un inovatīvākas. A/S “Swedbank” Finanšu institūta vadītājs Reinis Jansons: “Viņu idejas un darbošanās ir vairāk mācību process, bet redzam, ka tie jaunieši, kas ir vidusskolas pēdējās klasēs vai augstskolā, tiešām startē ar tādām biznesa idejām, kuras viņi varētu tiešām arī realizēt. Ir piemēri, kā, piemēram, Cargo skūteru ražotājs, kurš tiešām iet tajā lielajā biznesā, mēģina savu ideju attīstīt.”

Veiksmīgam biznesam ne mazāk svarīga par ideju ir arī laba komanda, uz ko raugoties arī investori. Skolēnu mācību uzņēmumi ir vieta, kur likt pamatus uzņēmejdarbībai.