Vāc parakstus, lai būtu iespēja atteikties no reklāmas materiāliem pastkastītēs

“Reklāmas izdevumus pastkastītē lūgums nemest!” – šādas un līdzīgas uzlīmes redzamas uz daudzām pastkastītēm, sevišķi daudzdzīvokļu mājās. Iedzīvotāji aizvien saskaras ar to, ka saņem šādus sev neadresētus sūtījumus. Tāpēc portālā “Manabalss.lv” ir sākta parakstu vākšana par iespēju iedzīvotājiem atteikties no reklāmas materiāliem pastkastītēs.

ReTV uzrunātie iedzīvotāji stāsta, ka teju vai katrs saskāries ar kādiem reklāmas materiāliem savā pastkastītē. Kādam tās samestas vairāk, citam – mazāk. Vēl kāds stāsta, kopš uz pastkastītes izvietojis aicinājumu reklāmas tur nemest, to apjoms patiešām samazinājies.

Vien divas nedēļas bijis prom brīvdienās. Atbraucot atpakaļ, pastkastītē bijis liels skaits ar reklāmas materiāliem, stāsta iniciatīvas iesniedzējs Arkādijs Dementjevs. Tad arī radās ideja par parakstu vākšanu. Tās mērķis gan nav aizliegt pastkastītēs izvietot jebkāda veida reklāmas materiālus, bet gan dot iespēju cilvēkiem izvēlēties, kādas reklāmas saņemt, kā tas izdarāms arī elektroniski. “Man šķita, ka būtu lieliski, ka mūsu iedzīvotājiem būtu iespēja kontrolēt šādu produktu sūtījumu. Piemēram, internetā jūs varat atteikties no sūtījumiem uz savu e-pasta adresi, kāpēc gan kaut ko līdzīgu neizmēģināt arī reālajā dzīvē. Es runāju ar savu draugu, kuram ir šī “Stop spam” uzlīme, viņam tā nedarbojas. Jo pastnieks saprot, ka viņam, piemēram, ir šie 1000 reklāmas bukleti, viņš automātiski iemet visās pastkastēs.”

Viens no reklāmu materiālu piegādātājiem ir “Latvijas Pasts”, kur apstiprina – noslēdzot līgumu, reklāmas materiālus izplata pēc tā nosacījumiem, tomēr pastkastēs, uz kurām izvietoti atteikuma paziņojumi, reklāmas netiek ievietotas. Tā pārstāve Una Liepiņa saka: “Ja klients ir izvietojis šo paziņojumu uz pastkastītes un ir izteicis vēlmi nesaņemt šādus neadresētās reklāmas materiālus, tad mēs to respektējam. Mēs šos reklāmas materiālus pastkastītē klientam neievietojam.”

Ja ar paziņojumu noformētā pastkastītē tomēr ir saņemts reklāmas materiāls, Una Liepiņa aicina vērsties pie reklāmas komersanta un noskaidrot sadarbības partneri, ar kura palīdzību novērst šādu sūtījumu piegādi turpmāk. 

Jāpiebilst, daļa iedzīvotāju īpašu uzmanību nav pievērsuši šo reklāmu piegādei pa pastu, jo ikdienā neadresētos reklāmas materiālus vienkārši ievieto kāpņutelpā izvietotajās makulatūras kastēs, lai gan pēc ugunsdrošības noteikumiem tādas ir aizliegtas. Tāpēc atkritumu apsaimniekotājs SIA “ZAAO” piedāvā iespēju makulatūru ievietot šķirošanos konteineros. SIA “ZAAO” Klientu apkalpošanas daļas vadītājs Mārtiņš Vīgants: “Ir ārā pie mājas konteineri. Ja nav pie mājas šķirošanas konteineru, drīkst makulatūru uzkrāt atsevišķi, pēc tam nogādāt, piemēram, eko laukumos, šķirošanas laukumos, kas mums ir principā katrā pilsētā izvietots.”

“Latvijas Zaļā punkta” direktors Kaspars Zakulis rakstiskā komentārā norāda, uzņēmumiem kopumā vajadzētu izvērtēt, vai reklāmu piegāde pa pastu ir efektīva, piebilstot, ka liela sabiedrības daļa jau ir pārgājusi uz digitālajiem kanāliem. “Ja daudzdzīvokļu namā ar 100 dzīvokļiem bukletus un citus bezmaksas informatīvos materiālus labprāt saņem vien pieci līdz desmit cilvēki, šis kanāls būtībā ir neefektīvs. Tātad vai nu jāievieš mehānisms, kā noteikt adresātus, kuri vēlas un kuri nevēlas saņemt šos izstrādājumus, vai arī to izplatīšana šādā formātā jāsamazina vai jāpārtrauc vispār.”

Iniciatīvas idejas autora aicinājums ir noteikt par pienākumu Latvijas lielākajiem mazumtirgotājiem savās tīmekļa vietnēs pievienot iespēju klientiem atteikties no drukātiem reklāmas materiāliem konkrētās adresēs. Tas atrisinātu ne vien jautājumu par reklāmu materiālu apjomiem pastkastītēs, bet arī samazinātu lieku resursu patēriņu par labu videi.


#SIF_MAF2023