Ventspils ostā, kapteinim zaudējot vadību, krasta stiprinājumos ietriecas kuģis

Stiprais vējš nedēļas nogalē pamatīgu spriedzi radīja Ventspils ostā - 27 metrus sekundē stiprās vētras dēļ prāmja “Stena Baltika” kapteinis zaudēja vadību, kuģis ietriecās krasta stiprinājumos. Par laimi, avārijā cietušo nav. Apdrošināšanas kompānija apskatīja negadījuma vietu, lai aprēķinātu radītos zaudējumus.

Ventspilnieks Juris Sviķis, kuram izdevās negadījumu nofilmēt, stāsta, ka, viņaprāt, lielākā kļūda bijusi neizmantot velkoņu pakalpojumus. Ventspils ostas kapteinis skaidro, ka Ventspilī vētras dienās vēja stiprums sasniedzis turpat 27 metrus sekundē, bet negadījuma brīdī datu analīze vēsta, ka vēja stiprums mērāms no 15 līdz 18 metriem sekundē. Šādos laikapstākļos kuģi neiziet un neienāk ostās, tomēr Ventspils ostas noteikumi paredz izņēmumus un tie ir prāmji. Lēmumu - turpināt vai neturpināt maršrutu vētras apstākļos - pieņem prāmja kapteinis. Ventspils ostas kapteinis Gunārs Trukšāns: “Atbildība paliek kapteiņa ziņā, tāpēc kapteinis šajā gadījumā ir tas noteicējs. Un viņš var arī, ņemot vērā konkrētos laika apstākļus, pateikt “nē, es no ostas neiešu ārā!”.”

Negadījumā cietušā kuģa īpašnieks ir ar Itālijas reģistrāciju. Prāmji, kas kursē starp Latviju un Zviedriju, ir vieni no lielākajiem Ziemeļvalstu reģionā - 222 metri. Vētras apstākļos esot ieilgusi kuģa pasažieru un pārvadātāju transporta uzņemšana, tāpēc prāmis esot izbraucis nepilnu stundu vēlāk. Tad jau vētra pieņēmusies spēkā. Kapteinis lūdzis pēc velkoņu nodrošinājuma. Īsi pirms izbraukšanas pa ostas vārtiem, pieņemot lēmumu atbrīvoties no priekšgala velkoņa, kuģis zaudējis vadību, kā rezultātā otrs velkonis nav noturējis prāmi. Kuģis ar kravu un pasažieriem ietriecies ostas piestātnē, to bojājot. Cietušo nebija, kapteinis pieņēma lēmumu reisu turpināt virzienā uz Zviedriju.

Zviedrijā kuģis uzturējies īsu brīdi. Jau svētdien prāmis “Stena Baltica” atgriezās Ventspils ostā, kur Latvijas jūras administrācijas inspektori novērtēja situāciju un atzina kuģi par ekspluatācijā drošu. Latvijas Jūras administrācijas kuģu drošības inspekcijas vadītājs Artūrs Ošs saka: “Bojājumi ir tiešam ļoti nelieli. Nebija nepieciešamības to kuģi un grafiku kavēt. Tur bija neliels caurums korpusā, tādā sausajā nodalījumā, kas pašā aizmugurē.”

Šodien apdrošināšanas kompānija apsekoja Ventspils ostas piestātni, kas bojāta 18 metru garumā, lai aprēķinātu negadījuma rezultātā radušos zaudējumus. Ventspils brīvosta remonta izmaksas pieprasīs no prāmju operatora “Stena Line”. Kuģu satiksmes dienesta operatori informē, ka Latvijas ostās kuģu kustība ir atjaunota un droša.  


#SIF_NVZ2022