Vēlas savienot sabiedriskā transporta maršrutus Igaunijas-Latvijas pierobežā

Iespējams, nākamgad izdosies savienot vairākus Latvijas-Igaunijas pierobežas sabiedriskā transporta maršrutus, lai abu valstu iedzīvotājiem būtu ērtāk nokļūt uz darbu vai iepirkšanās vietās. Pagaidām gan tie būtu tikai eksperimentāli maršruti, kurus Vidzemes plānošanas reģions kopā ar sadarbības partneriem Igaunijā iecerējis īstenot pārrobežu programmas ietvaros. Lai ko tādu ieviestu pastāvīgi, abām valstīm būtu jāatrisina dažādi juridiski jautājumi – galvenokārt par transporta dotācijām. 

Pierobežas pilsētās Valkā un Valgā kursē katrā savs sabiedriskais transports. Valkas ielās uzrunātie cilvēki atzīst, ka būtu ļoti priecīgi, ja izdotos savienot abu pilsētu sabiedrisko autobusu tīklu. 

ReTV uzrunātais autobusa šoferis Valgā atzīst, ka jau tagad netrūkst latviešu, kuri izmanto sabiedrisko transportu Igaunijā. “No Latvijas ļoti daudz cilvēku dodas uz darbu Valgā, daudzi latvieši strādā mūsu gaļas kombinātā. Arī pie mums par šoferi strādā latvietis.”

Vienots Valkas un Valgas pilsētu sabiedriskais transports ir tikai viens no piemēriem, kuru Igaunijas-Latvijas pārrobežas programmas ietvaros eksperimenta kārtā uz vienu gadu cer attīstīt Vidzemes plānošanas reģions kopā ar Dienvidigaunijas sabiedriskā transporta pārvaldniekiem. Vēl autobusa maršruti varētu savienot Veru un Alūksni, Vīlandi un Valmieru, kā arī pašreizējo maršrutu no Pērnavas līdz Iklai varētu pagarināt līdz Salacgrīvai vai pat Limbažiem. Pērnavas apriņķa sabiedriskā transporta centra vadītājs Andruss Kerpuks saka: “Šobrīd esam Eiropas Savienībā, un šis ir īstais laiks atjaunot autobusa līnijas, kas kādeiz bija spēkā, jo tās ir vajadzīgas cilvēkiem. Pagājušajā gadā veicām aptauju. Jautājām cilvēkiem, ko viņi domā par šādu iespēju. Rezultātā Limbažu reģionā vairāk nekā 97% aptaujāto teica, ka tā ir lieliska ideja, līdzīgi rezultāti bija arī Igaunijas pusē.”

Cik bieži un kurās dienās autobusi varētu kursēt būs atkarīgs no pasažieru daudzuma un intereses par braucieniem. Vai šim eksperimentālajam projektam izdosies piesaistīt pārrobežas programmas finansējumu, būs zināms jūnijā. Ja tas notiks, pasažieru pārvadātāju noteiks konkursa kārtībā. Pirmie reisi varētu sākt kursēt nākamā gada sākumā. Līdz tam gan jāatrisina dažādi juridiski šķēršļi. Vidzemes plānošanas reģiona administrācijas vadītāja Guna Kalniņa-Priede: “Par maršrutu tīklu – šobrīd Latvijā tas ir nodots Autotransporta direkcijas rokās. Pieturu skaits, par biļešu tirdzniecību, par autobusu tehnikso kārtību, par visu to, kādas ir prasības mūsu pusē un kādas ir prasības Igaunijā. Es domāju, ka vairāk tas ir saistīts ar maršruta tīklu, pieturām un biļešu tirdzniecību.”

Autotransporta direkcijā ReTV norāda, kā komercmaršruti šādi starpvalstu reisi var sākt kursēt jebkurā brīdī, neviens neliedz veikt arī eksperimentu projekta ietvaros. Tiklīdz būs runa par abu valstu dotācijām vienotiem sabiedriskā transporta maršrutiem, radīsies visai pamatīgi juridiski sarežģījumi. VSIA “Autotransporta direkcija” pārstāvis Viktors Zaķis: “Tajā brīdī, kad mēs skatāmies uz sabiedrisko transportu kā veidu, kad tiek iesaistītas valsts dotācijas, jo sabiedriskā transporta reģionālais tīkls katrā pasaules valstī tiek dotēts, dotācijas veidi, apmēri ir ļoti atšķirīgi. Veidi kā starpvalstu līmenī, kad tiek dotēti kaut kādi maršrutu tīkli, ir diezgan reta parādība, kaut kas ir sastopams ar vilcieniem. Tad ir nepieciešamas starpvalstu vienošanas, līgumattiecības, un tas jau vairs nav Autotransporta direkcijas līmenis. Tas jau ir augstāks līmenis.”

Ja projekta partneriem ieceri izdosies īstenot, eksperimenta laikā pasažieriem braucieni starpvalstu reisos būs bez maksas. Kopējās izmaksas šādiem pagarinātiem sabiedriskā transporta braucieniem Igaunijā un Latvijā gada garumā tiek lēstas ap 375 tūkstošiem eiro.