Vasaras riepas no “humpalu” bodes – seši pamatprincipi tādas izvēloties

Ar riepām pie mums iet dažādi. It īpaši jau ar vasaras riepām, jo daudzi vadās pēc principa, ka riepu nozīme mērāma vien uz klaja ledus. Vieni turpina braukt ar vēl līdz galam nenoplēstām ziemas riepām, no kurām jēgas nav nekādas ne bremzējot, ne lietainā laikā, ne uz grants ceļiem un pat uz gluda asfalta nē. Citi līzingā izvēlas tik dārgu spēkratu, ka riepām neatliek naudas, tāpēc nākas ložņāt pa lietotu mantu tirdziņu, lai kaut ko daudz maz lietojamu atrastu tur. Gan jau neviens vien būs pamanījis lepnu daudzus padsmitus gadus vecu premium klases automobili ar riepām, kādas jau vismaz gadus desmit neražo.

Patiesībā jau lietotas riepas reizēm mēdz būt diezgan labs risinājums tiem, kam jaunam komplektam nesanāk, vai arī kuru iedzimtais skopums ņem virsroku pat pār savu personisko drošību un dzīvību. Tiesa gan - nāktos pieturēties pie dažiem kritērijiem, kā lietotas riepas pareizāk izvēlēties.

Nozares speciālisti iesaka lietotu riepu pirkumu orientēt uz privāto pārdevēju piedāvājumu. Tam ir visnotaļ loģisks izskaidrojums. Lietotu riepu tirgotājiem tas ir maizes darbs, kas balstīts uz visiem zināmiem pamatiem – lētāk nopirkt un dārgāk pārdot. Tātad nekādas nojausmas par riepu patieso stāvokli un iepriekšējo ekspluatācijas periodu. Privātpersona visbiežāk riepas pārdod pie automobiļa vai riteņu disku izmēra maiņas. Tātad lielāka iespēja, ka ar tām braukts daudz maz prātīgi un tās uzglabātas ar redzējumu nākotnē.

Pērkot lietotas riepas, jārēķinās ar iespējamu naudas izmešanu atkritumu urnā. Turklāt vēl lielākas naudas summas kā pašas riepas cena. Diemžēl Latvijā neviens no jums ārā metamo riepu bez maksas nepieņems. Daži riepu servisi pat no saviem klientiem pamanās pieprasīt pāris eiro par utilizācijai atstātām riepām.

Nevar noliegt, ka daža laba no Skandināvijas atvesta lietota riepa ir drošāka par mistiska nosaukuma riepām lielo pārtikas veikalu plauktos. Iemesls, kāpēc laba riepa nonākusi second hand izgāztuvē, var būt visdažādākais. Piemēram, tehniski bojātas divas riepas vidusmēra skandināvam ir spļāviens dvēselē, tāpēc mainīts tiek viss komplekts. Negribētos apgalvot, ka lietotu riepu pirkšana ir prāta darbs, bet tas ir labāk, kā braukt pa slapju ceļu ar pamatīgi nodilušām M+S, kas piedzīvojušas ne tikai piecas ziemas, bet arī četras vasaras.

Pērkot lietotas riepas ir vairāki kritēriji, kam noteikti būtu jāpievērš uzmanība. Tas palīdzēs ietaupīt gan naudu, gan nervus. Šos sešus punktus jāatceras kā reizrēķinu, kuru, visticamāk, ne katrs pat lāga nekad nav zinājis…

1) Ieejot lietotu riepu tirdzniecības vietā, rūpīgi jāpievērš uzmanību, kā riepas uzglabātas. Ja tās saāķētas uz āķiem, metāla stieņiem vai iesietas šņorēs – uzredzēšanos! Ja tās sakrāmētas stabiņā viena virs otras vairāk par četrām – uzredzēšanos! Ja riepas sarindotas vertikāli speciālos plauktos – tas ir sākums turpmākai kārotā priekšmeta apskatei!

2) Riepas vecums jeb ražošanas gads ir izlasāms uz pašas riepas. Ja nezinām, kā tas izskatās, tad vienmēr ir papildiespēja – “jautājums mātei gūglei”! Ja riepas mūža garums tuvojās desmit gadiem – uzredzēšanos! Ideālā versijā vecumam nevajadzētu pārsniegt piecus gadus, jo arī jūs taču ar šīm riepām kādu pārīti gadu grasāties braukt! Iespējams, ar aci mikroplaisas nepamanīsiet, taču jo vecāka riepa, jo tās būs vairāk. Sliktākā gadījumā tās var neizturēt slodzi un automobiļa svaru. Labākā gadījumā to bremzēšanas ceļš vienkārši dubultosies.

3) Vasaras sezonas riepām kritiskais minimālais protektora dziļums paredzēts 1.6 milimetri. Jārēķinās, ka sezonā noteikti nodeldēsiet vismaz pusi no tā. Secinājums? Ja riepas protektora dziļums ir mazāks par trīs vai pat četriem milimetriem – uzredzēšanos! Salīdzinājumamjaunas vasaras riepas protektora dziļums parasti ir no sešiem milimetriem un vairāk.

4) Šī parādība gan mūsdienās palēnām iziet no modes, tomēr der pārliecināties vai riepu tirgotājs protektora dziļumu nav padziļinājis ar speciālu nazīti. Ja starp protektora zīmējumu nav pamanāmas ražotāja speciāli atstātas atzīmes maksimālajam protektora nodilumam – uzredzēšanos! Atzīme parasti ir neliels izcilnītis. Ideālā versijā ar spilgtas krāsas punktiņu!

5) Protektora dziļuma atlikumu vajadzētu auditēt ne tikai riepas viducī, bet arī gar malām. Ja kaut vienā pusē riepa ir nodilusi vairāk kā pa vidu – uzredzēšanos! Riepas ļoti labi atceras savu iepriekšējo stāvokli un pat rūpīga balansēšana varētu nepalīdzēt.

6) Palūkojieties riepas iekšpusē! Tai jābūt gludai un vienmērīgai. Ja pamanāt riepu servisa atstātu “sēni” ar ko aizlāpīts caurums – uzredzēšanos! Ja ieraugāt, ka riepas iekšpusē redzams ūdens nosēdumu atstāts zīmējums – uzredzēšanos! Tas nozīmē, ka riepa nekustīgi stāvējusi ilgāk kā vienu sezonu un gumijas sastāva elastīgums noteikti nav vienāds!

Teorētiski ap šo laiku visiem sevi cienošiem autovadītājiem jau būtu jābrauc automobiļos ar vasaras sezonai paredzētām riepām. Tomēr reti ir tā, ka visi iekļaujas paredzētajā laikā. Daudzi pārvērtējuši savas iepriekšējo sezonu riepas un nu spiesti izvēlēties kaut ko, kas tuvāk pa rokai. Vēl kādam priekšnieks aizmirsis izmaksāt pavasara prēmiju un uz jaunu riepu pusi paskatīties tā arī neiznāca. Dzīvē situācijas ir daudz un dažādas, tāpēc labāk vēlāk kā nemaz.

Droši vien elementāras ābeces gudrības zina katrs autovadītājs, tomēr vēl pavisam nedaudz par izvēli. Par lietotu riepu izvēli.

a) Ļoti rūpīgi jāpiemeklē riepas pēc izmēra. Bieži vien pārdevējs meistarīgi izstāsta pasaciņu par to, ka platuma un augstuma attiecībai nav nekāda lielā nozīme un ka galvenais, lai sakrīt riepas diametrs. Noklausīties šo runas mākslas paraugdemonstrējumu, protams, var. Taču paklausīt gan nevajadzētu. Ne velti auto ražotājs ir norādījis konkrētu riepas izmēru un pat precīzu gaisa spiedienu tajā. Tas viss ir tikai un vienīgi mūsu drošībai un automobiļa veiktspējai. Turklāt pat neliela atšķirība riepas izmērā var sagādāt lielas nepatikšanas policijas izrakstītas soda kvīts izskatā. Neatbilstošs riepas izmērs izmaina spidometra rādījumus.

b) Ideālā izpildījumā uz visiem četriem riteņiem vajadzētu būt viena ražotāja un viena modeļa riepām ar vienmērīgu nodilumu. Reizēm protektora zīmējums var pirmajā acu skatienā izlikties pat ļoti līdzīgs, taču patiesībā tā tas noteikti nav, ja katra no riepām ražota citā uzņēmumā.

Būsim reāli un necerēsim atrast pilnu komplektu, tāpēc tehniskie noteikumi paredz izmantot vienādas riepas uz vienas ass. Tādas divas identiskas riepas ar vienādu nodilumu priekšā un citas divas identiskas riepas aizmugurē.

c) Pirms riepu izvēles noteikti nāktos pārliecināties par slodzes indeksu, kas atainots uz riepas sāna. Visām četrām riepām tam jābūt vienādam. Tajā pašā laikā viena ražotāja viena un tā paša modeļa riepām ar vienu un to pašu izmēru slodzes indekss var atšķirties.

Arī slodzes indeksu paredz auto ražotājs. Ja pieļaujams zemāks indekss, nekas nenotiks, ja uzmontēsiet riepas ar augstāku izturību. It īpaši jau mūsu ceļos un neceļos. Cita lieta, ja ražotājs paredzējis augtākā slodzes indeksa riepas – tad ne solis pa labi, ne solis pa kreisi! Vispirms jau tāpēc, ka to pamanīs modrie tehniskās apskates skarbie vīri. Otrkārt, tas var beigties diezgan traģiski pašam un apkārtējiem.

Lai veiksmīgas riepu medības visiem tiem, kam tādas šobrīd nepieciešamas un tiksimies ceļos un ielās pēc iespējas drošķi!


Foto: Pexels; ilustratīvs