VARAM: Jūrmala pārsniegusi pilnvaras

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) iebilst pret Jūrmalas domes pieņemto lēmumu paaugstināt iebraukšanas maksas cenu Jūrmalā, vēlmi pagarināt nodevas piemērošanas laiku. Mēneša laikā domei lēmums jāpārskata, bet, ja tas netikšot izdarīts, visticamāk, grozījumi Jūrmalas saistošajos noteikumos tikšot atcelti.

Kopš 1. oktobra caurlaižu iegādes automāti Jūrmalā ir slēgti, un, kā jau ierasts, ziemas sezonā iebraukšana visā kūrortpilsētas teritorijā ir bezmaksas. Savulaik šāds uzstādījums bijis, lai veicinātu tūristu plūsmu visa gada garumā. Tomēr šoruden deputāti lēmuši, ka, sākot no pavasara, caurlaides Jūrmalas viesiem būs jāiegādājas visu gadu. Iemesli tam esot vairāki. “Tādēļ, lai samazinātu automašīnu plūsmu, kas ir Jūrmalā. Lai varētu, atbilstoši visām klimata pārmaiņām un CO2 samazināšanām, ko no vienas puses arī ministrija saka, lai tas būtu mazāk. Automašīnu plūsma ziemā palielinājusies par aptuveni 25%,” skaidro Jānis Lediņš, Jūrmalas domes priekšsēdētāja vietnieks.

No nākamā gada 1. aprīļa paaugstināta arī caurlaides cena no līdzšinējiem diviem eiro uz trīs eiro. Tas esot saistīts ar pieaugušo inflāciju, tādējādi tūristi tiktu mudināti pārvietoties ar pilsētas sabiedrisko transportu, bet uzņēmējdarbību tas, visticamāk, neietekmēšot. “Ja cilvēks negrib maksāt šos trīs eiro, jūs domājat - viņš ies uz restorānu?” vaicā Jānis Lediņš, Jūrmalas domes priekšsēdētāja vietnieks.

Jūrmalas uzņēmēju biedrības pārstāvis telefonsarunā skaidro, ka šāds domes lēmums neesot iepriecinošs, tomēr viņi izprotot situāciju. Pieņemtā lēmuma iemesli gan atšķiras no domes izplatītajiem.

“Mēs runājām ar domes vadību. Viņiem arī ir savi argumenti. Viņiem ir palielināta iemaksa pašvaldību izlīdzināšanas fondā. Otrs - nodokļu izmaiņu dēļ pamatīgi samazinājušies ienākumi, bet tai pašā laikā viņiem ir visādi iesāktie projekti, un viss, ko viņi darīja pilsētai labu. Cilvēki brauc autobusos par brīvu, skolēni ēd par brīvu.. Protams, ka mēs neesam sajūsmā, bet tāda ir realitāte šajā brīdī,” saka Jānis Drulle, Jūrmalas uzņēmēju biedrības pārstāvis.

Pret šādu lēmumu gan iebilst pašvaldības uzraugošā ministrija. Pirmkārt, pārmaiņas neesot pietiekami apspriestas un izdiskutētas ar sabiedrību, tūristu plūsma jau tāpat esot samazinājusies par 40%, bet vēlme novirzīt tranzītplūsmu pa apvedceļu - ministrijas ieskatā esot prettiesiska. “Ir ļoti būtiski atzīmēt, ka Latvijā, atbilstoši likumiem, gan valsts, gan pašvaldību ceļi un ielas ir lietojami bez maksas. Atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem - pašvaldībām ir iespējas kopā ar teritorijas plānojumu noteikt maksas zonas, bet tie ir ļoti specifiski gadījumi, kuros to var darīt,” skaidro Artūrs Toms Plešs, VARAM ministrs.

“Mēs esam izveidojuši darba grupu, un juristi to izskatīs, bet katrā ziņā mazliet jocīgi. Kopš 1996. gada tas viss ir, un nav problēmu bijis, bet tagad pēkšņi parādās,” uzsver Jānis Lediņš.

Ministrija nosūtījusi Jūrmalas domei vēstuli ar aicinājumu pieņemto lēmumu mēneša laikā pārskatīt. Ja tas netikšot izdarīts, visticamāk, grozījumi Jūrmalas saistošajos noteikumos tikšot atcelti.