Valstspilsētu autobusos “zaļie reisi” netikšot ieviesti

Valdībā atbalstītie grozījumi paredz, ka vilcienu maršrutos, komercreisos, kā arī valstspilsētu sabiedriskā transporta maršrutos varēs organizēt reisus, kuros uzņems pasažierus tikai ar sadarbspējīgiem sertifikātiem. Šādos reisos gan pasažieri, gan vadītājs var nelietot aizsargmasku, nav jāievēro prasība par maksimālo ietilpību. Tomēr valstspilsētu autobusos “zaļie reisi” gan, visticamāk, netikšot ieviesti.

Šovasar jau ierasts, ka daudzos pasākumos nepieciešams “zaļais sertifikāts”, tāpēc pie ieejas tiek pārbaudīts, vai ir sadarbspējīgs sertifikāts, kā arī jāuzrāda personu apliecinošs dokuments. Tagad valdība lēmusi, ka “zaļie reisi” varētu būt arī pilsētu satiksmē. Tajos nebūtu jālieto sejas aizsargmaskas, bet iekāpjot jāuzrāda Covid-19 sertifikāts.

Gluži tāpat kā par vakcināciju dalās arī uzrunāto pilsētas autobusu maršrutu pasažieru viedokļi par nepieciešamību ieviest vismaz dažus reisus zaļajā drošības režīmā. “Godīgi sakot, tāpēc, ka es pati esmu vakcinējusies, man liekas, ka tas ir labākais variants, jo šobrīd cilvēki dalās tajos vakcinētajos un nevakcinētajos,” saka Kristīne, Jelgavas pilsētas autobusu pasažiere.

Valstspilsētu autobusu parki, kas organizē sabiedriskā transporta kustību pilsētas maršrutos, gan uz šādu ieceri raugās visai skeptiski. Viens no iemesliem - sertifikātu un personas apliecību pārbaudei nepieciešamais laiks. “Mēs nevaram izkontrolēt visu to lielo pasažieru plūsmu. Ja katrā pieturā ir četri vai vairāk pasažieri, mēs parēķinājām, ka, ja mēs vēl pārbaudām sertifikātu, otrā, trešā pieturā mēs kavējam grafiku jau pa desmit minūtēm,” skaidro Gints Burks, SIA “Jelgavas autobusu parks” valdes loceklis.

Jāpiebilst gan, ka pārbaudei nepieciešamais laiks atkarīgs arī no tā, vai cilvēks tai ir sagatavojies. Man sertifikāta pārbaude aizņēma nepilnas trīs sekundes, savukārt ieejas biļetes pārbaude uz pusi vairāk laika.

Kā skaidro Jelgavas autobusu parka vadītājs Gints Burks, iedzīvotāju attieksme vienmēr bijusi dažāda, bet tas arī neesot vienīgais šķērslis “zaļo reisu” ieviešanai. “Zinot to, ka mūsu autobusu vadītāju vidējais vecums ir 56 gadi, ir arī tuvu pensijai un vecāki. Katram tagad izsekot un izstāstīt, kā tas ir jādara. Pārbaudīt, ko darīs, ja, piemēram, skolēnam sertifikāts būs, bet nebūs personu apliecinoša dokumenta?”

Uz līdzīgām problēmām norāda arī uzņēmumā “Jūrmalas autobusu satiksme”. Tiesa gan, ja pašvaldība pasūtīšot “zaļos reisus”, tad tikšot meklēta iespēja tos arī izpildīt. Arī citas sazvanītās valstspilsētas vismaz pagaidām neesot domājušas par zaļā režīma ieviešanu autobusos. “Reģionālajos reisos autovadītājs tirgo biļetes, tad viņš var arī to prasīt. Transportā pilsētā cilvēki kāpj iekšā, ārā, un to kontroli ir nereāli nodrošināt,” skaidro Olevs Zutis, PA “Liepājas sabiedriskais transports” direktors.

Reisus pasažieriem ar sertifikātiem drīkstēs organizēt arī pārvadātāji komercreisos, kā arī vilcienu maršrutos, kuros ir numurētas sēdvietas.


Foto: Freepik