Vairākās pašvaldībās iespēja bez maksas nodot riepas

Tuvojoties Lielajai talkai, vairākās pašvaldībās tiek rīkotas bezmaksas riepu nodošanas akcijas. Lai gan tās samazina nolietoto riepu nonākšanu grāvmalās un mežos, sakārtots šis jautājums būs tikai tad, kad spēkā stāsies grozījumi Dabas resursu likumā, apsaimniekošana tiks iekļauta riepu cenā. Pašreiz svarīgie grozījumi iestrēguši varas gaiteņos.

Spodrības mēnesī aprīlī vairākās pašvaldībās tiek rīkotas bezmaksas riepu nodošanas akcijas. Nedēļas nogalē vienā no dalīto atkritumu šķirošanas laukumiem atbrīvoties no četrām nolietotajām riepām varēja jelgavnieki. Izmantot šādu iespēju gribēja daudzi, ik pa brīdim pie vārtiem veidojās rinda, uzvirmoja arī nesaskaņas, jo bezmaksas akcijas laikā riepas varēja nodot tikai no pilsētā reģistrētas automašīnas, ar kuru tās arī jāatved.

Kā ReTV skaidro “Zemgales EKO” vadītājs Aleksejs Jankovskis, samaksājot par katru nodoto riepu 1.90 eiro, ikdienā nodot var neierobežotu skaitu riepu jebkurš – neatkarīgi, kur reģistrēts auto, bet akcijas laikā striktie noteikumi esot, jo par to maksā konkrētā pašvaldība. Jelgavā sāda akcija divreiz gadā notiek jau sesto gadu, un tās ietekme esot jūtama. “Kopumā pa pieciem gadiem tika savāktas 282 tonnas riepu. Šis ir sestais gads, pagaidām mēs to apjomu nezinām. Es neteikšu, ka 100% tagad riepas nav izmestas ceļa malās, bet ir jūtams.”

Akcijā Jelgavā savāktas riepas nonākšot Brocēnu cementa fabrikā. Tas esot viens no veidiem, kā Latvijā tās var pārstrādāt. A/S “Latvijas zaļais punkts” direktors Kaspars Zakulis: “Riepu var sasmalcināt cementa ražošanā, kas arī notiek Brocēnos. Riepas var sasmalcināt un iegūt tā saucamos gumijas graudus, ko izmanto dažādu izstrādājumu ražošanā. Trešais veids ir sasmalcināt un ieklāt atkritumu poligonos kā drenējošo slāni. Latvijā izmanto pirmo un trešo, bet pārstrādes vairs nav, jo tai nevar būt 10 un 20 gadus vecas riepas, kas ir izvilktas no mežiem, jo tur tā gumijas kvalitāte ir ļoti slikta.”

Kā norāda Zakulis, riepu akcijas samazinot dabā izmestās riepas, tomēr vislielākā kārtība būs tad, kad spēkā būs ilgi gaidītais likums, kas uzliks par pienākumu riepas bez maksas pieņemt vietās, kur tās iegādātas, jo apsaimniekošanas izmaksas būs iekļautas riepas cenā. Šāda sistēma darbojas arī pašreiz, bet tikai tad, ja uzņēmums ir reģistrējies ražotāju atbildības sistēmā. 

Salīdzinot Latvijas un Eiropas statistikas datus, ik gadu Latvijā pelēkajā zonā paliek ap 9 000 tonnu riepu.