Vairāk kā puse aptaujāto dāvanas dāvinās arī mājdzīvniekiem

Korelācijas starp krīzi un kādām krasām izmaiņām tieši dāvināšanā Ziemassvētkos īsti nav, saka Latvijas Universitātes asociētā profesore, patēriņa kultūras pētniece Marita Zitmane. Summa, ko cilvēki gatavi tērēt dāvānām, varētu samazināties, bet tas nenozīmē, ka atteiksimies no dāvināšanas kā tādas. 

Dāvināšana Ziemassvētkos – tā nav vienkārši apmainīšanās ar mantām, tas ir rituāls un tam ir arī ļoti dziļa emocionāla nozīme. Latvijas Universitātes asociētā profesore Marita Zitmane bilst – visiem rituāliem, kas ir simboliski un ar dziļām tradīcijām, ir arī emocionālais nesums. Lai arī šobrīd cilvēkos ir nedrošības sajūta un atturība, dāvanas tomēr gādājam. 

Marita Zitmane: “Dāvināšanas rituāls nekur nepazudīs. Piemēram, nesen izlasīju aptauju, ka gandrīz puse no aptaujātajiem jeb 59% dāvinās arī dāvanas mājdzīvniekiem. Latvijā patlaban ļoti galēji viedokļi, kas ir no “viss slikti, nekas šogad nebūs”, tad tā prakse ir tāda, ka, nē, tomēr pērkam un dāvinām.”

Pēc ilgāka laika šie nav arī vairs tā saucamie “Zoom” Ziemassvētki. Vairs nav ierobežojumu tikties un svinēt ar saviem tuvākajiem. Pētot Ziemassvētkus Latvijā, secināts, ka dāvanas nes personisku ziņojumu, tās nav nekas nejaušs. Ko rāda arī pētījumi ārzemēs, cilvēki vairāk varētu pievērsties nemateriālām vērtībām. Marita Zitmane: “Mēs tās dāvanas ļoti apdomājam. Pat saremontējam kaut kādu lietu, piemēram, sataisām vecāsmammas ķēdīti, uzdāvinām kaut ko tādu, kam ir vēl lielāka tā simboliskā un emocionālā nozīme, kas nav aiziešana uz veikalu un kaut kā nopirkšana.”

Marita Zitmane piebilst, ka Ziemassvētki varētu teikt ir tāds unikāls laiks. Tas ir gan rituāls, gan tradīcija, bet mārektings un patēriņa kultūra svētkus ir arī ļoti komercializējuši. Tas viss viens otram ir uzslāņojies, ka ir jau grūti nodalīt. Kā vienu no piemēriem kā mārketings apzināti izmamtojis Ziemassvētkus, ir “Coca-Cola” stāsts.

Ja paskatās uz citām valstīm, patēriņa kultūras pētniece piemin datus par Ameriku. Tur šis būs pirmais gads pēc kovida, kad summas, ko tērēt dāvanām, pieaugs vai atgriezīsies aptuveni 2019. gada līmenī. Tikmēr Lielbritānijā aptaujas liecina, ka cilvēki aizvien stingri taupīs. Bet par lielo interesi par Ziemassvētku tirdziņiem, kas tik populāri arī Latvijā, tomēr atkal parāda, ka daudzi novērtē ne masveida ražojumus, bet personiskākas lietas. 


Foto: Freepik