Skultes lidmašīnas nākotne joprojām nezināma

Mārupes novada Skultē demontētās padomju laika lidmašīnas nākotne joprojām nav zināma, jo likumā par par padomju un nacistisko režīmu slavinošu objektu eksponēšanas aizliegumu un to demontāžu ietvertie kritēriji esot diezgan neskaidri. Kultūras ministrijas ieskatā, lai izpildītu likuma prasības, ar demontāžu nepietiek. Savukārt darba grupā sliecas domāt, ka noņemot lidmašīnu no postamenta tā kļūst tikai par tehnikas vienību.

Vietā, kur pirms nedēļas vēl atradās vides objekts - lidmašīna IL-28, šodien palicis tikai postaments. Vēsturiskā lidmašīna noņemta izpildot šā gada 23. jūnijā pieņemto likumu “Par padomju un nacistisko režīmu slavinošu objektu eksponēšanas aizliegumu un to demontāžu Latvijas Republikas teritorijā” - atbilstoši Mārupes novada domes lēmumam - novietota netālu esošajā privātajā Aviācijas tehnikas muzejā. “Mēs kā muzejs uz mūsu kolekcijas eksemplāriem raugāmies no tehniskā viedokļa. Šī lidmašīna viennozīmīgi ir viens no pionieriem starp tā laika bumbvedējiem. Mums uzsvars tiek likts uz tehniskajiem risinājumiem, kas tika pielietoti pie projektēšanas un izgatavošana,” saka Pāvels Talpa, Aviācijas tehnikas muzeja pārstāvis.

Dienu pēc objekta demontāžas Kultūras ministrija gan norādījusi, ka likuma prasības neesot izpildītas pilnībā, lidmašīnā esot jāiznīcina. Komentēt savu paziņojumu ministrija atteicās, norādot, ka šo jautājumu risināšanas darba grupas vadītājs esot Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde. Tomēr īstas skaidrības par kritērijiem ko demontēt un ko iznīcināt nav arī darba grupā. “Jautājums, kā mēs skatāmies uz to tehnikas vienību. Tā lidmašīna jau nav objekts, kas ir darināts ar mērķi uzstādīt tajā vietā, kur tas bija. Tā nav kāda pieminekļa sastāvdaļa, kuru, noņemot nost, tā turpinātu pildīt savu pieminekļa misiju,” saka Juris Dambis, Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes vadītājs.

Juris Dambis uzskata, ka lidmašīna, kurai noņemta padomju laika simbolika, nebūtu jāiznīcina. Latvijas okupācijas muzeja direktore ReTV norāda, ka okupācijas muzejs šādu objektu savā ekspozīcija nevarot uzņemt, tomēr viņasprāt likums esot izpildīts, ja par to varot teikt, ka tas dabā nepastāv. Latvijas Okupācijas muzeja direktore Solvita Vība: “Atbilde komisijā bija, lai šis objekts dabā nepastāv nekādā citā veidā, lai tas nav atpazīstams. Lai nevar izlasīt to saturu, kas tur rakstīts.”

Skultē satiktos iedzīvotājus lidmašīnas nākotne nesatraucot. Savukārt Aviācijas tehnikas muzeja apmeklētāji no Lietuvas ir pārliecināti, ka Baltijas valstu sūro vēsturi iznīcināt nedrīkst. “Lietuvā bija daudz padomju pieminekļu, bet atradās uzņēmējs, kas tos savāca visus vienuviet. Lai cilvēki, lai bērni zina, kāda mums bija sarežģīta vēsture. Lai viņi redz, ar kādām lidmašīnām karoja, uz mums šāva,” saka Pauļus, Aviācijas tehnikas muzeja apmeklētājs no Viļņas.

Latvijā viena no lielākajām padomju laika ekspozīcijām pirms pieciem gadiem atklāta Aizkrauklē. Tā atrodas akreditētā muzejā, tāpēc eksponēšanas aizliegums uz to neattiecas. Savukārt privātais Aviācijas tehnikas muzejs, kurā pašreiz atrodas demontētais lidaparāts, par akreditāciju vēl tikai domāšot. Solvita Vība: “Likuma mērķis ir šos objektus no publiskās vides izņemt, izņemot muzejus, kas stāsta par vēsturi. Kāpēc akreditētais? Tas arī bija likumdevēja mērķis ar to, ka tas ir veids, kā valsts muzeja funkcionēšanu uzrauga.”

Gala lēmums par to, vai demontētā lidmašīna tiešām jāsagriež metāllūžņos tikšot pieņemts tuvāko dienu laikā.


#SIF_NVZ2022