Sākoties skrejriteņu sezonai, kārtībsargi fiksē pārkāpumus un nelaimes gadījumus

Laikapstākļi kļūst arvien pateicīgāki izbraucieniem ar divriteņu transportlīdzekļiem. Tas nozīmē, ka satiksmē biežāk piedalās arī elektroskrejriteņu vadītāji. Kaut sezona tikko sākusies, kārtībsargi fiksējuši jau vairākus pārkāpumus, tajā skaitā braukšanu ar tiem dzērumā.

Divas personas uz viena elektroskrejriteņa, nepiemērots pārvietošanās ātrums, neiedegts transportlīdzekļa gaismas – šie ir biežākie pārkāpumi, kurus konstatē policija. “Varbūt tie ir tie mazākie, kas būtu ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumi, ne tā trajektorija, kur braukt paredzēts, bet vairāk, trakāk, kad alkohola reibumā šis transportlīdzeklis tiek vadīts,” norāda Kristīne Boževniece, Valsts policijas pārstāve.

Arī aizvadītajā nedēļas nogalē naktī policija Valmierā pieķēra vīrieti, kura izelpā alkometrs uzrādīja 2,99 promiles. “Vadīšanas stils apdraudēja gan pašu sevi, gan arī apkārtējos cilvēkus tajā brīdī. Šis diemžēl, man tiešām jāsaka, nav pirmais gadījums šogad,” atzīst Kristīne Boževniece.

Pieaugušie esot “iecienījuši” šo pārvietošanās līdzekli izmantot, lai vēlās nakts vai agrās rīta stundās nokļūtu mājās no, piemēram, bāra apmeklējuma. Tikmēr skrejriteņu nomas uzņēmumā “Bolt” ReTV Ziņām atzīst – ar bezatbildīgiem vadītājiem saskaras visa mikromobilitātes nozare. Ir iecere, kā risināt braukšanas reibumā problēmu. “Konkrētos laikos tests tiek aktivizēts. Mēs pārbaudām viņu uz reakciju. Tur cilvēkam, piemēram, ir jāiziet pa labirintu vai jāuzspiež uz punktiņu. Ja to testu neiziet, liedzam braukt. Pagaidām mēs viņu uzstādām un testējam tajās valstīs, kur tas ir vissāpīgākais, kur lielāka tā megapole,” skaidro Fēlikss Igaunis, “Bolt” elektrisko skrejriteņu nomas vadītājs Latvijā.

Līdz šim vairāki uzņēmumi, kuri sniedz šādus pakalpojumus, sadarbībā ar pašvaldībām ir ieviesuši automātisku ātruma ierobežojumu noteiktās zonās, piemērām, parkos. Fēlikss Igaunis: “Ar sensoru palīdzību mēs varam noteikt svaru. Ja regulāri redzam, ka klienta svars ir lielāks, tad mēs viņam ziņojam. Ja tas atkārtojas vairākkārt, tad mēs viņu bloķējam. Tas nozīmē, ka uz skrejriteņa pārvietojas vairāk nekā viens cilvēks.”

Minētie risinājumi vēl ir tapšanas stadijā. Tikmēr cits skrejriteņu nomas uzņēmums “Charge” šobrīd pastiprināti uzmanību pievēršot skrejriteņu novietošanas jautājumiem. Proti, ja pārvietošanās līdzeklis novietots tā, ka tas traucē citiem, klientu informē par pārkāpumiem. Kristīne Boževniece: “Tas vairāk ir atkarīgs no paša transportlīdzekļa vadītāja, kurš ir apdomīgāks un varbūt saprot, cik viņš ir bīstams gājējiem, ja pārkāpj noteikumus.”

Elektroskrejriteni drīkst vadīt no 14 gadu vecuma. Līdz pilngadības sasniegšanai tam ir nepieciešama velosipēda vadīšanas apliecība. Pērn reģistrēti gandrīz 300 negadījumi ar iesaistītiem skrejriteņien. Cietušas 199 personas un viena gājusi bojā. Lai arī ātrums 15 kilometri stundā šķiet neliels, drošības eksperti atzīst, ka tas ir pietiekoši, lai sadursmes gadījumā gūtu traumas. 


Foto: Freepik