“Sacelšanās” Cēsu Mazajā teātrī - izrāde par vardarbību ģimenē

Emocionālā un fiziskā vardarbība pēc vairākiem traģiskiem notikumiem pašlaik sabiedrībā ir ļoti aktuāls temats. Kā tā izpaužās un, cik ļoti otrs cilvēks var kļūt līdzatkarīgs, atspoguļo Cēsu Mazajā teātrī nupat pirmizrādi piedzīvojušais iestudējums “Sacelšanās”. 

Laulāts pāris Fēlikss un Elizabete pārvalda privāto banku “Mans Nams”. Nauda un vara tik ļoti ir sagrozījusi vīra prātu, ka attiecībās ar sievu viņš zaudējis pēdējās cilvēcības paliekas. 

Kādā naktī šīs attiecības pēkšņi mainās, jo sieva saprot, ka tālāk tā vairs nevar dzīvot. Taču, lai kā censtos, viņa nespēj pilnībā izrauties no līdzatkarības šajās attiecībās. 

Aktrise Ilze Liepa komentē: “Man šķiet ka sievietēm tas ir vairāk raksturīgi, ka ticība līdz pēdējam, ka gan jau būs labi, gan jau kaut kas mainīsies, gan jau varbūt aizdomāsies, domās savādāk. Tas reizēm mums arī nostrādā par sliktu.”

Varmācīga banķiera tēlā iejūtas aktieris Kaspars Zvīgulis. Viņš uzsver, ka ar šī iestudējuma starpniecību vēlas cilvēkiem likt aizdomāties, cik būtiski ir runāt par sieviešu tiesībām un visa veida vardarbību ģimenē: “Aizdomāties par sevi, par savu rīcību, par līdzcilvēku rīcību, par mums zināmo cilvēku rīcību. Iespējams, ka kāds pats ir ar šādām lietām saskāries, bet pats svarīgākais ir par to neklusēt. Es personīgi to nesaprotu un es dzīvē arī nesaprastu līdz galam, bet tā kā šis ir teātris un teātrī mēs varam atļauties būt drosmīgi un būt pat atklātāki nekā esam dzīvē un tieši caur to parādīt, ka no šādām situācijām ir izeja.”

Izrādē notiekošais skatītājos raisīja spilgtas emocijas un pārdomas. Teātra zinātniece Edīte Tišheizere uzsvēra, ka saistībā ar pašreizējiem notikumiem izrāde ir ļoti aktuāla, taču, viņasprāt, izrādē atveidoto tēlu rīcība latviešu mentalitātei īsti neatbilst: “Neviena normāla latviešu sieviete nebūtu spējusi atgriezties, kur nu vēl piedot. Bet no otras puses nebūtu visi tie sabiedriskie notikumi tik traģiski mūsu sabiedrībā, nebūtu šīs līdzatkarības. Es nezinu vai iesākot šo darbu radošā grupa bija domājusi, ka tas iznāks tik ārkārtīgi un drausmīgi aktuāli mūsdienās. Aktieru darbs ir pamatīgs, režisora darbs ir pamatīgs, skatīties ir šausmīgi, bet interesanti.”

Izrādes pamatā ir franču rakstnieka Viljē de Lija-Adāna 19. gadsimta luga, kuru kopā ar radošo komandu ilgās sarunās iestudējis režisors Sergejs Ščipicins.