Rīgā ir vienīgā ūdeņraža uzpildes stacija Baltijas valstīs

Degvielas vietā ūdeņradis - tas ir viens no risinājumiem sabiedriskajam transportam, lai mazinātu CO2 izmešus. Rīga šobrīd ir vienīgā pilsēta Latvijā, kurā ir desmit šādi trolejbusi. Iespējams, pēc pāris gadiem tādi būs arī Valmierā. Tiesa, nav skaidrs, kad un kurš maksās par šobrīd ārkārtīgi dārgo infrastruktūru.

Valmieras dome šodien iepazinās ar ūdeņraža auto. Tāds tika gādāts no Rīgas ar mērķi: varbūt kādreiz pilsēta izlems iegādāties autobusus, kuri darbotos ar ūdeņradi. Tomēr pašvaldībā ReTV Ziņām atzīst - dārgi un par savu naudu tā negrasās uzturēt infrastruktūru. “Tas šobrīd ir grūts jautājums, jāsaprot valsts politika, tam jābūt valsts tīklam, kurš tad būs staciju turētājs, jo domāju, ka auto lietotājs, perspektīvā, ja sabiedriskais transports vai atkritumu vadātāji. Viņiem nav jābūt ūdeņražu staciju turētājiem, jābūt sistēmai,” saka Jānis Baiks, Valmieras novada domes priekšsēdētājs.

Šobrīd Baltijā ir tikai viena ūdeņraža uzpildes stacija – Rīgā. Tāpat galvaspilsētā jau kursē sabiedriskais transports uz ūdeņraža bāzes – trolejbusi bija pirmais šāda veida transportlīdzeklis pasaulē, kas sāka kursēt tieši Latvijā. Desmit trolejbusu un ūdeņraža uzpildes stacijas bāzes kopējās izmaksas ir 16 miljoni eiro. “Ikviena jauna tehnoloģija sākotnēji izmaksā dārgāk – gan elektroauto, gan elektroautobusi un viss pārējais. Kamēr aizies ikdienas masveida ražošanā, protams, tas ir dārgāk. Jebkurā gadījumā - ar kaut ko ir jāsāk,” saka Baiba Bartaševiča-Feldmane, uzņēmuma “Rīgas satiksme” pārstāve.

To, ka šāds projekts ir dārgs, ReTV Ziņām apstiprina arī Latvijas Ūdeņraža asociācijā. “Viss atkarīgs no ūdeņraža cenas, ja tiek normāli pārvaldīts projekts, tad pieci līdz septiņi eiro, Rīgā tie ir 15 eiro, tas ir kļūdainas projekta pārvaldības dēļ, tur saliktas virkne izmaksas, kuras patērētājam jāsedz, mērķis ir strādāt pie atjaunojamiem energoresursiem, ideālā gadījumā vējš, kur elektrības cena lētāka,” saka Ģirts Greiškalns, Latvijas Ūdeņraža asociācijas pārstāvis.

Ūdeņraža sabiedriskā transporta mērķis ir saistīts ar Eiropas zaļo kursu un klimata neitralitāti, kas jāsasniedz 2050. gadā. Latvijas Ūdeņraža asociācijā skaidro, ka viena ūdeņraža autobusa izmaksas ir aptuveni 450 tūkstoši eiro, bet nevar prognozēt, kad tieši šāda veida sabiedriskais transports kursēs, piemēram, Valmieras ielās.

Salīdzinājumā ar elektrotransportlīdzekļu uzlādi ūdeņraža spēkrata uzpildes laiks ir pielīdzināms vienkāršai degvielais ieliešanai iekšdedzes dzinēju auto. Piemēram, Rīgas satiksmes ūdeņraža trolejbuss ar vienu līdz desmit minūšu ilgu uzpildi nobrauc līdz 150 kilometriem.


Foto: Freepik