Pieaug pieprasījums pēc lētākām darba rokām no trešajām valstīm

Latvijā uzņēmumi saskaras ar nodarbināto trūkumu. Pēdējā laikā arvien vairāk mūsu valstī ierodas trešo valstu pilsoņi, kuri tiek nodarbināti dažādās nozarēs. Viņi tiek uzskatīti kā lētāks darbaspēks. 

Uzņēmums “Briežkalni” nodarbojas ar kravu pārvadājumiem. Uz šo brīdi viņiem kopā ir desmit tālbraucēji no trešajām valstīm – astoņi no Ukrainas, divi no Baltkrievijas. “Pirmkārt, viņiem ir mazākas ambīcijas. Viņi ir gatavi strādāt visu, nešķiro darbu. Latvieši mazliet šķiro. Tur, kur vieglāk, tur grib, kur smagāk - tur negrib braukt. Ar [ārzemniekiem] vienkāršāk ir strādāt. Kaimiņvalstīs situācija ir tāda pati kā pie mums - algas grib lielas, bet strādāt īsti negrib. No trešajām valstīm - tur algas ir mazākas. Viņi brauc tikai kā uz darbu, lai strādātu, vestu naudu mājās,” saka Kristaps Briedis, kravu pārvadājumu uzņēmuma “Briežkalni” pārstāvis.

Un tieši kravu pārvadājumi ir tā nozare, kurā strādā visvairāk ārvalstnieku. “Ja mēs skatāmies, kāda profesija visvairāk ir vajadzīga, tie ir autopārvadātāji, lielo kravas automašīnu vadītāji. Tie ir 37% no visiem ārzemniekiem. Uz šādām fūrēm mūsu vietējie cilvēki nevēlās braukt un šo laiku pavadīt ceļā,” saka Maira Roze, PMLP priekšnieka vietniece.

Pēc Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) datiem šogad tika izsniegtas vairāk kā 6000 tiesības uz nodarbinātību cilvēkiem no ārvalstīm. Otrā pieprasītākā profesija, kur nākas nodarbināt cilvēkus no trešajām valstīm, ir būvniecība. “Tad mēs arī saprotam, ka īstenībā šobrīd ļoti daudz būvējas. Mēs ļoti labi to redzam un dzirdam. Uzņēmējiem nepietiek šo speciālistu gan būvniecībā, gan arī vienkārši palīgstrādnieku. Vietējie nenāk un nestrādā šādos darbos, līdz ar to uzņēmējam nav citu variantu, kā ņemt viesstrādnieku,” saka Maira Roze.

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras priekšsēdētājs Jānis Endziņš ReTV Ziņām atzīst, ka, ņemot vērā Latvijas algas līmeni salīdzinājumā ar citām Eiropas valstīm, vieglāk ir izvēlēties darbinieku no trešajām valstīm. “Šī problēma aktuālākā bija vēl pirms Covid-19. Vienkārši trūkst fiziski darbinieku. Darba vietas ir, atbilstošas kvalifikācijas cilvēkus uz vietas nevar sameklēt un nav variantu, vienkārši ir jāmeklē citur. Mums ir uzņēmumi, kuri ved katru dienu ar autobusiem no Lietuvas darbiniekus uz rūpnīcu strādāt.”

Visvairāk Latvijas uzņēmumi nodarbina cilvēkus no Ukrainas, Baltkrievijas, Krievijas, Uzbekistānas un Indijas. 


Foto: Freepik