Pēc skandāla Naukšēnu skolā pārmaiņas; trūkst daudzu skolotāju un speciālistu

Pēc skandāla pagājušā gada rudenī Latvijā vienīgajā pāraudzināšanas skolā Naukšēnos tagad pamazām tiek ieviesta jauna kārtība, kurā akcentēti nevis sodi, bet pozitīva motivēšana. Tomēr iestādē trūkst vesela virkne darbinieku. Pašlaik neskaidrs ir arī jautājums par to, kurš skolu turpmāk vadīs, tāpēc līdz atbildīgās ministrijas mērķim – padarīt skolu izcilu – vēl tāls ceļš ejams.

Pēc pagarinātajām ziemas brīvdienām šajā semestrī Naukšēnu skolā atgriezušies audzēkņi: uz vietas ir astoņi, attaisnojošu iemeslu dēļ trīs ir prombūtnē, pastāsta skolas direktores pienākumu izpildītāja. Pārskatītas skolēnu lietas, precizējot ikviena korekcijas vajadzības, un ieviesta jauna pamudinājumu sistēma.

Sociālās korekcijas izglītības iestādes “Naukšēni” direktores p. i. Urzula Kronberga: “Daži piemēri: katru nedēļu bērns var līdz astoņām stundām izbraukt no iestādes ar savu likumisko pārstāvi. Ir arī pamudinājums - trīs stundu izbraukšana. Tas var būt pamudinājums - pie vasaras brīvlaika nopelnīt vienu dienu klāt. Papildus vakara filmu skatīšanās. Ārpus iestādes pasākumu apmeklēšana – Žagarkalns, baseins utt.”

Lai nopelnītu šādus “bonusus”, iepriekš vajadzēja censties ievērojami ilgāk, bet tagad laika nogrieznis uzvedības izvērtēšanai ir nedēļa, kas esot audzēkņiem pārskatāmāk un saprotamāk. Skola nav atteikusies arī no sodiem, ieskaitot izolāciju, taču arī te ir izmaiņas. “Pēc jaunajiem Ministru kabineta noteikumiem izolācija būs, bet ievietošanas laiks ir līdz 48 stundām un īpaši retos gadījumos,” norāda Urzula Kronberga.

Skarbie soda veidi, tostarp audzēkņu turēšana karcerī, bija viens no iemesliem, ko par pārkāpumu atzina Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un kādēļ no amata tika atstādināts līdzšinējais direktors Didzis Čākurs un vēl astoņi darbinieki. No tiem pieci atgriezušies darbā, divi uzrakstījuši atlūgumus, taču arī jaunā vadītāja amatā ir tikai uz laiku līdz 13. janvārim. Atbildīgā ministrija to pamato ar neskaidrību par līdzšinējā direktora statusu.  “Sakarā ar to, ka uzsāktā lietvedība vēl īsti nav beigusies ne ar ko, mums nav iespēju pašlaik izsludināt konkursu uz pastāvīgu amatvietu, jo vēl arvien tā lieta nav beigusies, personai ir tiesības atgriezties. Iespējams, būs tiesības atgriezties šajā amatā, no kura viņš ir atstādināts,” saka Jānis Ozols, izglītības un zinātnes ministres padomnieks (JKP).

Vai Didzis Čākurs nodomājis par atstādināšanu tiesāties, ReTV Ziņu dienestam neizdevās noskaidrot. Tas, ka nav direktora, situāciju skolā padara nestabilu, atzīst ministres padomnieks, taču tajā trūkst arī vairāku speciālistu un priekšmetu skolotāju. “Psihologs, klīniskais psihologs, psihiatrs, narkologs, sociālais pedagogs, speciālais pedagogs. Mums trūkst šobrīd [skolotāju] latviešu valodā, literatūrā, svešvalodā, vēsturē, mūzikā, ģeogrāfijā, sociālajās zinībās,” stāsta Urzula Kronberga.

Pašlaik trūkstošos skolotājus kāds aizvieto; ar speciālistiem iespējams slēgt arī uzņēmuma līgumus, taču gan ministrijas, gan pašas izglītības iestādes mērķis ir izveidot pastāvīgu un paplašinātu darbinieku kolektīvu. Tikmēr liels atbalsts esot vairāku biedrību brīvprātīgo palīdzība; uzsākti arī izpratnes meklējumi vietējā pašvaldībā.  “Es jūtu, ka ir izmaiņas, tā komanda veidojas. Milzīga sabiedrības palīdzība ir darbam ar jauniešiem, kas patiesībā arī jauniešiem paver citādāku skatu uz dzīvi, nekā ir bijis līdz šim. Plašākas iespējas. Es teiktu, ka šobrīd tā vide ir kļuvusi labāka. Ja nav milzīgs pieplūdums ar jauniem audzēkņiem, viens vai divi atnākuši pat šajās nedēļās - es izsaku cerību - nesagraus iestrādātos augļus,” saka Jānis Ozols.

Līdz mācību gada beigām starpinstitūciju darba grupā, kas izveidota Naukšēnu skolas pārveidei, paredzēts arī izstrādāt un apstiprināt koncepciju par iestādes nākotni. 


Foto: Freepik