Par nodokļu maksātāju naudu valsts uztur desmitiem mobilo lietotņu

Latvijas valsts iestādes par nodokļu maksātāju naudu uztur vismaz vairākus desmitus dažādu mobilo lietotņu - zināmākā šobrīd no tām ir "Apturi covid", bet ir arī tādas, par kurām daudziem nav pat nojausmas. Šādu lietotņu izveide maksā tūkstošiem eiro, arī uzturēšana, taču neviens valstī nepārbauda, cik tās ir vajadzīgas un vai sasniedz mērķi.

Lai pakalpojumi kļūtu pieejamāki iedzīvotājiem, daudzas valsts iestādes veido mobilās lietotnes. Lai gan mērķis sākontēji ir cēls, ne vienmēr lietotnes iedzīvotāju vidū kļūst populāras.

Valsts pārvalde nav veikusi detalizētu uzskaiti, cik daudz un kāda veida mobilās lietotnes līdz šim ir izstrādātas dažādās valsts institūcijās.

Kā ReTV Ziņām atzina Valsts kancelejas direktors Jānis Citskovskis: "Katra institūcija pati izvērtē nepieciešamību, cik tas ir lietderīgi no finanšu ieguldījuma pret atdevi. No prakses novērtēts, ka vairāk jāiegulda šo lietotņu popularizēšanā, bieži izveidots, bet nesasniedz plānoto auditoriju."

Šim apgalvojumam piekrīt Latvijas IT klastera biedrs un uzņēmuma Mobilly vadītājs Valdis Bergs. Viņaprāt dažādus valsts pakalpojumus būtu iespējams mobilizēt vēl vairāk: "Noteikti, kas ir jādara, ir jāpopularizē, jo daudzi cilvēki nezina par iespējām, ja ieradis iet uz kasi, stāvēt rindā vai pirkt papīra biļetes vai kvītis."

Mobilās lietotnes uzturēšana izmaksā sākot no aptuveni 10 tūkstošiem eiro gadā. Lai tā sasniegtu auditoriju, līdzekļi jāiegulda arī tās popularizēšanā. Skaidrs, ka no valsts budžeta šobrīd tiek finansēti pat vairāki desmiti šādu mobilo lietotņu.

"Izstrādāt un uzturēt lietotnes ir daudz lētāk, drošāk un izdevīgāk, kā turēt klientu apkalpošanas un zvanu centrus, vai nodrošināt papīru dokumentu apriti," saka Valdis Bergs.

Savukārt Valsts kancelejas direktors uzsver, mūsdienu straujajā laikmetā valsts iestādēm ir jābūt atvērtām dažādiem digitāliem risinājumiem. Taču Latvijā ir nepieciešams veikt sava veida inventerizāciju, lai apzinātu, cik daudzviedīgs ir mobilo lietotņu klāsts un mēģinātu šos pakalpojumus vēl vairāk uzlabot.

Tikmēr Bergs uzskata, ka pieejamībai vajadzētu būt vēl mūsdienīgākai: "Valsts pārvaldei jāspēj saņemt iesniegumi WhatsApp lietotnē, tas liekas normāli, ja mana meita grib ar mani tā komunicēt, kāpēc lai VID tā nevarētu komunicēt."

Lai gan Latvijā interneta pieejamība šobrīd ir viena no augstākajām Eiropā, tas, vai iedzīvotāji ikdienā izmanto dažādas mobilās lietotnes, ir atkarīgs arī no viņu digitālajām prasmēm. Šobrīd pētījumi pierāda, ka iedzīvotāju grupa, kuri vecāki par 30 gadiem, ir daudz pasīvāki dažādu jaunu mobilo risinājumu ieviešanā savā ikdienā.