OCTA cenas pērn pieaugušas vidēji par 20-25%

Pagājušajā gadā Obligātās civiltiesiskās rransportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) polises cenas pieagušas vidēji par 20- 25%, norāda Latvijas Apdrošinātāju asociācija. To veicinājis izmaksu pieaugums citās nozarēs, taču apdrošinātāji piebilst, OCTA polišu cenas aizvien ir zemākas nekā pirms kovida pandēmijas. 

OCTA nav vientuļa sala kaut kur ekonomikas okeānā, saka Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins. Arī apdrošināšanas nozari ietekmē kopējā situācija valstī. Tā ir atkarīga no pakalpojumu sniedzējiem, kuriem arī pagājušā gadā izmaksas pieauga. “Ja skatāmies konkrēti uz OCTA, tad galvenie pakalpojumu piegādātāji ir autoservisi ar remontpakalpojumiem, rezerves daļas. Trešais ir medicīna, cilvēku, ja tā var teikt, salāpīšana. Šīs trīs nozares, lietas vai inflācija šajās nozarēs ļoti tieši ietekmē OCTA cenas.”

Kā piebilst apdrošināšanas kompānijās, polises cena gan nav visiem vienāda. Kā tā veidojas, to ietekmē daudz dažādi faktori – būtībā atkarībā no katra transportlīdzekļa īpašnieka prognozētā riska un apdrošināšanas vēstures. Lai arī pērn cenu pieaugums ir bijis, tās tomēr ir zemākas, nekā bija laikā pirms kovida. “If” apdrošināšanas OCTA produktu vadītājs Agris Āva: “Lai saprastu 2022. gada tendences, ir jāatgriežas 2019. gadā, kad dzīvi būtiski sāka ietekmēt Covid-19. Kā atceramies, pandēmijas laikā pierima visa veida kustības intensitāte, dzīve kļuva vairāk attālināta, plaši tika piekopts attālināts darbs un skolu režīms. Līdz ar to arī saruka ceļu satiksmes intensitāte un vienlaikus arī negadījumu skaits un biežums, kas ir ārkārtīgi būtisks apdrošināšanas riska rādītājs.”

Konkurence apdrošinātāju starpā ir ļoti augsta, piebilst Agris Āva, tāpēc nekavējoties sekoja neatkarīgas prēmiju jeb cenu korekcijas. OCTA cena konkurences iespaidā sāka samazināties. Tikai 2021. gada nogalē, kad satiksme atkal palielinājās, arī negadījumu biežums, prēmiju apmēri sāka pieaugt. “Neraugoties uz visu iepriekš minēto cenu pieaugumu, kas tika novēroti 2022. gadā, varam konstatēt, ka OCTA vidējā prēmija 2022. gadā joprojām bija zemākā līmenī, nekā bija 2018. gadā pirms kovida ar apmēram 25%.” 

Jāpiebilst gan, ka starp apdrošināšanas kompānijām OCTA cenu atšķirības var būt pat ļoti ievērojamas. Apdrošinātājs BALTA norāda, ir noteikti segmenti, kur prēmija jeb cena starp apdrošinātājiem var atšķirties pat 10 līdz 20 reizes. Kā piemērs tam ir paaugstināta riska klienti. BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks: “Piemēram, taksisti. Es negribu neko sliktu teikt par taksistiem, tā nav mana ziņa, ko vēlos nodot, bet taksometriem negadījumu biežums OCTA ir aptuveni ap 30%, kas ir tāds pats negadījumu biežums, kāds ir KASKO, kas ir brīvprātīgā apdrošināšana. Ja vidējais negadījumu biežums valstī ir ap 4%, tad taksometri kā segments ir, jūs varat parēķināt, septiņas līdz astoņas reizes sliktāks par vidējo iedzīvotāju Latvijā, kas pērk OCTA un izraisa negadījumus.”

Vai OCTA cenas pieaugs arī šajā gadā, apdrošinātāji nekomentē, jo no Konkurences padomes tā var tikt uzskatīta par cenu signalizēšanu nozarei un ir ar likumu aizliegta prakse.