Nedrošas preces internetā

Veicot kontrolpirkumus populārākajās ārvalstu tiešsaistes platformās, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) dažādas neatbilstības konstatējis 75% preču. Satraucoši, ka lielai daļai iegādāto rotaļlietu un elektropreču neatbilstība ir ļoti būtiska, kas var radīt pat augstu apdraudējumu.

Tiešsaistes pārdošanas platformas ir kā liels virtuāls tirgus, kurā vienuviet satiekas dažādi pārdevēji. Lai šeit atrastu gana kvalitatīvu preci, patērētājam rūpīgi jāizvērtē, kas preci pārdot, kādi ir līguma noteikumi, un jāizpēta pieejamā informācija par pašu preci un tās lietošanu. 

 PTAC direktore Baiba Vītoliņa stāsta, ka īpaši gadījumos, kad prece saistīta ar kādiem riskiem, piemēram, elektropreces vai radioiekārtas, būtiski, lai cilvēkiem būtu pieejama tehniski svarīgā informācija par pareizu lietošanu. Pērkot rotaļlietas, preces bērniem, elektro un radioiekārtas, kā arī dronus tādās populārās tiešsaistes platformās kā Aliexpress, Wish, Amazon un Ebay, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs secinājis, ka lietošanas instrukciju nav vairāk nekā pusei preču, nemaz nerunājot, ka kādu reizi instrukcija būtu latviešu valodā. Pārbaudot preces laboratorijā, 75 % gadījumu atklājās būtiskas neatbilstības, daudzas no tām saistītas tieši ar drošību. 

Piemēram, Ziemassvētku virtenes visas bijušas ļoti elektronedrošas, ar šauriem vadiem, kādi nedrīkstētu būt, cita veida tehnisko prasību neievērošanu. Ļoti būtiskas neatbilstības, kas var apdraudēt bērnus, konstatētas rotaļlietām. Piemēram, kāda grabulīša rokturis mazuļiem var radīt pat nosmakšanas risku.

Savukārt droniem nekonstatēja būtiskas drošības neatbilstības, tomēr to kvalitāte bijusi ļoti zema un nereti produktiem trūka detaļu. Sūdzības par pirkumiem šādās platformās PTAC nesaņem, jo cilvēki, kuri šeit iepērkas, strīdus situācijas risina pašu spēkiem.

“Latvijas Pasta” Starptautiskā departamenta direktors Andris Eglājs norāda, ka kopš pērnā gada jūlija, kad spēkā stājās regula par preču no trešajām pasaules valstīm atmuitošanu jau no pirmā centa, sūtījumu apjoms no populārajām Ķīnas platformām sarucis par trīs ceturtdaļām. Pašlaik apjomi esot nedaudz palielinājušies. 

Savukārt Baiba Vītoliņa atzīst, ka ļoti bieži Ķīnā vai citviet bāzētie tirgotāji nemaz nav informēti par prasībām, kas jāievēro tigrojot preces Eiropas Savienībā. Tāpēc, ja kādai no ārvalstīs pasūtītai precei patērētāji konstatē būtiskus drošības riskus, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs aicina par to ziņot, lai informāciju var izplatīt arī citās dalībvalstīs. 




Foto: Pexels