Mācību kvalitāti ietekmēs pedagogu trūkums

Jau nākamnedēļ atsāksies skolas gaitas, bet daudzās izglītības iestādēs katastrofāli trūkst pedagogu. Vakanču skaits jau sasniedz aptuveni 2000, tāpēc daudzām skolām atrast vajadzīgos skolotājus uz pirmo septembri un, iespējams, arī ilgāk, būs neiespējami. Daudzās skolās jaunajā mācību gadā būs jārēķinās ar iztrūkstošām mācību stundām, apvienotām klasēm un pārgurušiem pedagogiem. 

Lai gan Siguldas Valsts ģimnāzijā pirms pāris gadiem noslēgušies rekonstrukcijas darbi, mācību klases ir moderni aprīkotas un skolēni uzrāda augstus mācību rezultātus, izglītības iestāde pašaik tik un tā meklē padgogus vairākos mācību priekšmetos. Siguldas Valsts ģimnāzijas direktors Rudolfs Kalvāns: “Šis ir viens no mūsu matemātikas kabinetiem, kurš gaida savu skolotāju. Kabinets šobrīd stāv tukšs, gaida komandas kolēģi. Diemžēl neesam ne vienīgā tāda skola Siguldā, ne Latvijā.”

Rūdolfs Kalvāns kā Latvijas izglītības iestāžu asociācijas vadītājs ReTV norāda, ka pilnībā nokomplektēts pedagogu kolektīvs pašlaik ir mazākumā Latvijas skolu. Ja tas ir izdevies, lielākoties tas ir krietni palielinot slodzes citiem pedagogiem. Rudolfs Kalvāns: “Direktoram samierinoties ar šo situāciju, viņš, iespējams, šo vienu konkrēto X vakanci nenopublicē, it kā viņam nevajag, bet īstenībā jau ideālā pasaulē viņam vajag..”

Ogres Centra pamatskolā pašlaik akūtākā vakance ir 3. klases audzinātājs. Lai bērniem nākamnedēļ notiktu mācības, procesu nāksies rūpīgu pārplānot. “Esam varējuši ar saviem resursiem izlīdzināties, lai var notikt stundas un visas pārējās lietas, arī ir piestiprināts audzinātājs, taču tas ir pagaidu risinājums. Tad, kad runa ir par sākumskolas bērniem, viņi ir maziņi, jo īpaši, ja pirmajā klasē. Tas ir katra skolas direktoram ļoti sapīgs jautājums,” stāsta Dace Bondare, Ogres Centra pamatskolas direktore.

Visgrūtāk skolām ir piesaistīt matemātikas, fizikas un īpaši jau ķīmijas skolotājus. Arī Misas pamatskolā Bauskas novadā vēl pērn ķīmiju pasniedza studente, kura nu izvēlējusies krietni ienesīgāku darbu. Nelielajā lauku skolā trūkst arī krievu valodas skolotāja un sociālo pedagogu. Direktore ReTV norāda - laukos esot grūtāk sabalansēt pedagogu slodzes. 

Izglītības un zinātnes ministrijā savukārt uzver, ka vakanču problēmu skolās vienā dienē neatrisinās, bet esot izstrādāts plāns, kā šo problēmu risināt. Savukārt Rūdolfs Kalvāns vēl norāda, ka pedagogu trūkums skolās ir gadiem ielaista problēma. Tas ir zemais profesijas prestižs, atalgojums un nesabalansētās slodzes, kā arī steigā ieviestais jaunais mācību saturs, pienācīgi nenodrošinot mācību līdzekļus. Daudzviet pedagoiem nākas saskartiem arī ar uzstājīgu vecāku attieksmi. “Pie tādām slodzēm pedagogiem, kas ir uzņēmušies to skolu glābt, mammas - jūs negaidiet maģistra, doktora līmeņa jūsu bērnu pārbaudes darbu analīzi, kas jums notiks “Zoom: un visu analizēs un konsultēs.”

Arī ministrijā norāda, ka skolās jāievieš daudz stingrāki noteikumi pedagogu komunikācijai ar bērnu vecākiem, tāpat arī aizvien aktuāls ir pedagogu atalgojums. Par šo jautājumu kompromisu ministrijai un pedagogus pārstāvošajai arodbiedrībai vēl nav izdevies rast, tāpēc aizvien aktuāls ir streiks septembrī. 


#SIF_NVZ2022
Foto: Freepik