“Likās taču tik ticami!” - kāpēc krāpnieku nagos iekrīt arī tie, kas krāpšanu atpazīst?

Katrs otrais Latvijas iedzīvotājs ir saņēmis aizdomīgas ziņas e-pastā, sociālajos tīklos vai, piemēram, “WhatsApp”, lūdzot ievadīt personas datus, bankas kontu u.tml. veida informāciju, tā liecina “Tele2” veiktā iedzīvotāju aptauja. Turklāt katrs piektais Latvijas iedzīvotājs ir reāli piedzīvojis situāciju, ka digitālajā vidē tiek izkrāpti finanšu līdzekļi, uzlauzts e-pasts vai nozagti personas dati.

“Lai arī mūsu veiktajā aptaujā pārliecinoši lielākā daļa – 81 % – atzīst, ka it kā spēj atpazīt krāpnieciska rakstura ziņas digitālajā vidē, katrs piektais Latvijas iedzīvotājs ir cietis no krāpniekiem, kas uzlauž e-pastu, nozog personas datus vai naudu. Tas liecina, ka ne vienmēr tomēr spējam sevi pasargāt no šādiem riskiem digitālajā vidē un tam ir nepieciešams pievērst vēl lielāku vērību. Arī cilvēki paši atzīst, ka viņi uztraucas par savu viedierīču drošību un to, ka viņu personiskie dati var tikt nozagti,” saka “Tele2” komercdirektors Raivo Rosts.

Foto: CERT.LV

Kā rāda veiktā pētījuma dati, visbiežāk no krāpniekiem cieš jaunieši un iedzīvotāji ar zemāku ienākumu līmeni. Tāpat, palielinoties iedzīvotāju vecumam, samazinās to skaits, kas atzīst, ka spēj atpazīt krāpnieciska rakstura ziņas un darbības digitālajā vidē.

“Gan šī pētījuma dati, gan arī mūsu pieredze rāda, ka lielākās riska grupas ir bērni un seniori, tieši tādēļ ir ļoti svarīgi, lai tuvinieki viņiem skaidrotu iespējamos riskus un kā atpazīt krāpniekus, kā arī mobilajos tālruņos uzstādītu vienkāršus drošības risinājumus, kas palīdz identificēt dažāda veida riskus. Piemēram, “Tele2” aicina savus klientus uzstādīt risinājumu “Interneta Drošība”, kas brīdina un bloķē inficētās vietnes, pasargā pret viltus veikaliem un citiem apdraudējumiem,” stāsta R. Rosts.

Foto: CERT.LV arhīvs, krāpnieciska e-pasta piemērs