Liepājā nonāk pirmais zemās grīdas tramvajs

No Horvātijas galvaspilsētas Zagrebas Liepājā ieradies pirmais speciāli pilsētai ražotais jaunais zemās grīdas tramvaja vagons. Visa aizvadītā nakts pagāja to uzliekot uz pilsētas tramvaja sliedēm, taču kad tas sāks pārvadāt pasažierus, SIA “Liepājas tramvajs” vēl īsti neesot skaidrs. Patlaban pa Liepājas ielām pārvietojas 16 tramvaji, kas ražoti pagājušā gadsimta 70.- 80.gados. Tos tuvāko divu gadu laikā plānots nomainīt pret 14 jauniem zemās grīdas vagoniem. Tramvaju iegādei atvēlēti 20 miljoni eiro.

Pirmdien jaunais uzņēmuma “Končar – Electric Vehicles” ražotais zemās grīdas tramvaja vagons no Liepājas ostas ceļu līdz tramvaju depo sāka vienpadsmitos vakarā. Kad pēc stundas tas bija ieradies vajadzīgajā vietā, cenšoties to novietot depo teritorijā, neiztika bez ķibelēm. Izrādās, ka tramvaja vagonam ceļā uz Liepāju nosēdies akumulators. Lai to iedarbinātu palīgos tika ņemtas gan vieglās automašīnas, gan pievienots pantogrāfs, kas elektrību padotu no tramvaja elektrības vadiem. Liels bija klātesošo prieks, kad tas beidzot izdevās un, sagaidot rītu, jaunais tramvajs beidzot ieripoja depo.

Šobrīd ir skaidrs grafiks par sešu šādu tramvaju piegādi, savukārt noslēgtie līgumi paredz, ka vēl seši papildus vagoni Liepājā ieradīsies līdz 2022. gadam. Pašlaik tiek gatavota dokumentācija, lai saprastu, kad tas notiks.

SIA “Liepājas tramvajs” valdes loceklis Aigars Puks, kā tramvaju galveno priekšrocību min ērto iekāpšanu un sēdēšanu, kā arī faktu, ka salons būs daudz ērtāk sasniedzams māmiņām ar ratiņiem un cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Protams, jāņem vērā fakts, ka šie ir pilnīgi jaunas paaudzes tramvaji, ērtāki, klusāki un dizaina ziņā citādāki par ierastajiem.

Pirms jaunais zemās grīdas tramvajs nonāca Liepāja, to aptuveni nedēļu testēja Zagrebā, piemēram, tika pārbaudīta tā bremžu sistēmas darbība tukša un pilna vagona apstākļos, imitējot pasažieru svaru. Sākotnēji bija plānotas arī praktiskās nodarbības tur aizbraukušajiem “Liepājas tramvaja” darbiniekiem, kuras gan nebija iespējams realizēt Covid-19 pandēmijas dēļ.

Tramvaja vadītājs Mārtiņš Ķesteris iepazīstina ar galveno atšķirību starp “vecajiem” un “jaunajiem” – pirmie vadās ar pedāļiem, bet otrajiem ir rokas vadības svira. Protams, komforta līmenis, jaunajos tramvajos ir ne tikai ērtāks vadītāja krēsls, bet arī kondicionieris, kas lieti noderēs karstajās vasarās.

Ja sākotnēji bija plānots pirmo tramvaja vagonu palaist jau novembrī, šobrīd SIA “Liepājas tramvajs” nav skaidrības par to, kad tas īsti notiks, ņemot vērā faktu, ka Covid-19 dēļ šobrīd nav zināms, kad Liepājā varētu ierasties uzņēmuma “Končar – Electric Vehicles” pārstāvji, lai apmācītu Liepājas personālu. Līdz tam vēl jānoslēdz Liepājas tramvaju depo rekonstrukcija, kā arī pieturvietu pārbūve.

Pieturu pārbūvi kā svarīgu faktu min arī aptaujātie Liepājas iedzīvotāji, kuri lielākoties priecājas par jauno tramvaju iegādi.

Kopumā Liepājas tramvaja jauno vagonu iegādei, sliežu ceļu posmu un pieturu pārbūvei atvēlēti 20 miljoni eiro no valsts, pašvaldības, kā arī Kohēzijas fondu līdzekļiem.